کد خبر: 43746
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 ارديبهشت 1400 - 15:58

داخلی

»

گزارش

کنفرانس بین المللی مدیریت محتوای دیجیتال در حال برگزاری است

منبع : لیزنا
کنفرانس بین المللی مدیریت محتوای دیجیتال از ساعت ۸ صبح تا ۸ عصر در قالب یک نشست افتتاحیه، ۶ نشست تخصصی و یک نشست اختتامیه در حال برگزاری است.
کنفرانس بین المللی مدیریت محتوای دیجیتال در حال برگزاری است

به گزارش لیزنا، همایش بین المللی مدیریت محتوای دیجیتال کنفرانس با همکاری دانشگاه های تربیت مدرس و علامه طباطبایی و از سوی انجمن های علمی – دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دو دانشگاه و  با حضور صاحبنظران به نام بین المللی امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ به صورت آنلاین در حال برگزاری است. دکتر محمد حسن زاده، دبیرعلمی کنفرانس بین المللی مدیریت محتوای دیجیتال در افتتاحییه نشست به زبان انگلیسی سخنرانی کرد. متن فارسی این سخنرانی را در ادامه می خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

میهمانان گرامی از ایران و کشورهای مختلف

امروز بسیار خرسندم که بعد از ماه ها تلاش بی وقفه من و همکارانم کنفرانس بین المللی مدیریت محتوای دیجیتال محقق شده است. قبل از هر چیز علاقه مند هستم از همکاران خودم در کمیته علمی و کمیته اجرایی قدردانی کنم. همکاران من در کمیته علمی، از کشورهای مختلف حاضر بوده اند و موجب اطمینان خاطر از کیفیت کنفرانس شدند. در شکل گیری و اجرای این کنفرانس بین المللی، دو دانشگاه تربیت مدرس و  علامه طباطبایی با همدیگر همکاری کردند. انجمن های علمی – دانشجویی دو دانشگاه به ما کمک کردند. ما به دنبال این بودیم که آنها یک تجربه ناب از یک رخداد علمی با موضوع جدید را تجربه کنند. مدیریت محتوای دیجیتال.

میهمانان گرامی و شرکت کنندگان ارجمند،

مدیریت محتوای دیجیتال به عنوان یک مفهوم کم تکرار در ادبیات علمی سالهای اخیر یادآور یک خلاء جدی در بحبوحه مشارکت های همگانی روبه گسترش در فضای جدید تعاملات انسانی است. شکل گیری انقلاب های اینترنت، گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی، فضای اطلاعات و دانش را به کلی متحول کرده است. اتصال بیش از پیش شهروندان به فضاهای مشارکتی و در حال توسعه الکترونیکی، تولید و انتشار محتوای دیجیتال را به صورت شگفت انگیزی افزایش داده است. از سوی دیگر، محتوای دیجیتال امروزه، صرفا به آنچه در شبکه ها خلق و منتشر می شود، محدود نیست. محتوای دیجیتال، وارد ارتباط ماشین با ماشین و انسان با ماشین نیز شده و آینده نوینی را معرفی می کند.

دوستان،

شکل گیری آینده نو، به همراه خود چالش های جدیدی را به ارمغان آورده است که پاسخگویی به آنها نیازمند همکاری جمعی و ترویج گسترده گفتمان همکاری متقابل است. در این نوشته به اختصار، ضمن تبیین چندگانگی مفهوم مدیریت محتوای دیجیتال بستری برای بحث های بعدی فراهم شده است. مشارکت جمعی و دیدگاه آینده نگر با محوریت بازیگران اصلی، درونمایه اصلی صحبت من را به خود اختصاص می دهد. 

دوستان گرامی ما می دانیم که،

از بین سالهای 1990 تا کنون که بیش از 30 سال را شامل می شود، سه انقلاب سریع به وقوع پیوسته است. این انقلاب ها، تمام ارکان زندگی اجتماعی را دچار دگرگونی کرده و بسیاری از ساختارهای فردی و اجتماعی را به هم ریخته است. اولین انقلاب، ظهور اینترنت همگانی است. دسترسی همگان به اینترنت موجب شده است که بسیاری از افراد از اقصی نقاط دنیا به شبکه بزرگ جهانی وصل شوند. این افراد، قبل از ظهور اینترنت امکان دسترسی به منابع اطلاعاتی، افراد و مجامع را نداشتند. این دسترسی، موجی از اتفاقات بعدی را رقم زده است. دومین انقلاب به پیدایش گوشی های هوشمند مربوط است. گوشی های هوشمند با کاهش وزن ابزارهای اتصال، امکان حمل و جابجایی اتصال پذیری توسط دارندگان آنها شد. با وجود گوشی های هوشمند، دیگر کسی نیاز به نشستن پشت کامپیوترهای رومیزی، لپ تاپ و غیره نداشت تا بتواند به شبکه  وصل شود. دسترسی از همه جا به شبکه های جهانی، بستری فراهم آورده است که در نهایت به اتصال پذیری جمعی کمک کرد. انقلاب سوم، از تعامل دو انقلاب اول یعنی اینترنت و گوشی های هوشمند به وجود آمد و آن ظهور شبکه های اجتماعی است. شبکه های اجتماعی بر بستر اینترنت، امکان تماس رودرو، چندجانبه، بدون محدودیت و جمعی را فراهم آورده است. امروزه کسی که به یک گوشی هوشمند و اتصال به اینترنت دسترسی داشته باشد، می تواند در یک لحظه با کل دنیا در ارتباط باشد. هدف هر سه انقلاب، ارتقای دسترسی و اتصال پذیری است که با پیشرفتهای حاصله در عرصه محمل های چندرسانه ای از جدابیت بسیار بالایی برای همه افراد از سنین و گروه های مختلف برخوردار شده است.

چنانچه بخواهیم یک عامل مشترک در همه این انقلاب ها که موجب پویایی آنها شده است، نام ببریم، آن چیزی نخواهد بود جز محتوای دیجیتال. هر چیزی که بخواهد در اینترنت، شبکه های اجتماعی و گوشی های هوشمند مشاهده پذیر شود، لاجرم باید به محتوای دیجیتال تبدیل شود. هر آنچه که امروزه به محتوای دیجیتال تبدیل نشود، به زودی فراموش خواهد شد و بسیاری از مردم امکان دسترسی به آن را نخواهند داشت. اکنون، مفاهیمی مانند کتابخانه دیجیتال، موزه دیجیتال، نمایشگاه دیجیتال، کنفرانس دیجیتال و نظایر آن بسیار رایج شده اند. توسعه روزافزون این مفاهیم چالش های فراوانی از منظرهای فنی، مدیریتی، روانشناختی، جامعه شناختی و غیره پیش روی متخصصان و اندیشمندان قرار داده است. پاسخگویی به همه این چالش های نیازمند نگاهی توسعه پذیر به مدیریت محتوای دیجیتال است. مدیریت محتوای دیجیتال موضوعی است که دیگر تمام نخواهد شد. این چالشی بی پایان برای همه اعصار هست. امروزه اتصال شهروندان با همسایگان، همکاران و حتی در دورترین نقاط کیهان با محتوای دیجیتال امکان پذیر هست.

در کمیته علمی کنفرانس، با در نظر گرفتن ذائقه و نیازمندی های احتمالی شرکت کنندگان، دو دسته از سخنرانی ها را ساماندهی کردیم. اولین دسته از سخنرانان از بین مقالات ارسال شده به کنفرانس انتخاب شد. در انتخاب سخنرانان، ارتباط با محورهای موضوعی، روزآمد بودن و اهمیت یافته های مقالات و معیارهای مربوطه مورد توجه قرار گرفت. در این قسمت، 7 سخنرانی انتخاب و در فرایند قرار گرفت.

دومین دسته از سخنرانان، به صورت مدعو و از بین دانشمندان و دست اندرکاران مرتبط با موضوع از کشورهای مختلف انتخاب شدند. در این قسمت 8 سخنران از دانشگاه های کشورهای متخلتف انتخاب و در برنامه گنجانده شد.

سخنرانی ها، موضوعات متنوعی از نظر تا عمل را پوشش می دهند. مباحث حقوقی مرتبط با محتوای دیجیتال، مباحث فنی و پیشرفت های نوظهور در عرصه مدیریت محتوا، آموزش الکترونیکی و یافته های حاصل از پژوهش های عمقی از جمله موضوعاتی است که سخنرانان محترم به آنها خواهند پرداخت.

دوستان گرامی،

همه تلاش ما این بوده است که بتوانیم تجربه ای لذت بخش برای شما فراهم بیاوریم. انتظار داریم که در جلسات شرکت کنید، در مباحثات و پرسش و پاسخ مشارکت داشته باشید و تا پایان برنامه که تا پایان روز ادامه خواهد داشت، با سخنرانی ها همراهی کنید. من مطمئن هستم که هرکدام از شماها، موضوعی را برای توجه و ارتباط پیدا خواهید کرد.

از آنجایی که همایش ما بین المللی است و شرکت کننده هایی از کشورهای مختلف در جلسه حاضر هستند، زبان رسمی کنفرانس انگلیسی است، اما برای انتقال مفاهیم و خلاصه مباحث به شرکت کنندگان فارسی از سوی پنل ها ارائه خواهد شد. تلخیص محتوای ارائه شده، از سوی خود سخنران (در صورت امکان) یا از سوی تسهیلگران انجام خواهد شد.

در پایان، از همه کسانی که ما را یاری کردند، نویسندگان، سخنرانان، داوران، مقامات دانشگاه، دانشجویان و شما شرکت کنندگان سپاسگزاری می کنم و تجربه لذت بخشی را برای شما آرزومندم.

f0a58785-087f-4afa-beac-a6cbaf05d6d6.jpg