آلودگي رايانه‌هاي ايراني به كرم جاسوس استاكس نت صحیح نیست

 

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از ایسنا، محسن حاتم با اشاره به اين‌كه هجوم كرم جاسوس استاكس نت به رايانه‌هاي ايراني مي‌تواند داراي دلايل اقتصادي يا سياسي باشد، گفت: آلودگي به اين كرم از حدود هشت ماه پيش در ايران آغاز شده و مشخص نيست چرا رسانه‌هاي بيگانه هم‌اكنون اين موضوع را مطرح مي‌كنند.

وي با بيان اين‌كه معلوم نيست رسانه‌هاي بيگانه آلودگي 60 درصدي رايانه‌هاي ايراني به كرم جاسوس استاكس نت را بر اساس چه منبعي اعلام مي‌كنند، اظهار داشت: عمده مراكز مورد تهاجم اين كرم صنايع مربوط به بخش نفت و نيرو بوده و هم‌اكنون IPهاي آلوده شناسايي شده و كار طراحي آنتي ‌ويروس نيز آغاز شده است.

او ميزان آلودگي رايانه‌هاي ايراني به اين كرم جاسوس را نگران‌كننده ندانست و گفت:‌ تا پايان برنامه پنجم قرار بود 60 درصد از تجهيزات امنيت فضاي تبادل اطلاعات (افتا) در كشور توليد شود كه اين هدف‌گذاري به رسيدن به عدد دو درصد از توليد ناخالص داخلي تبديل شده است.

به گفته حاتم آلودگي به كرم‌هاي جاسوس موضوعي تازه‌اي نيست و پيش از اين چين و آمريكا نيز مورد تهاجم چنين كرم‌هايي قرار گرفته بودند.

معاون وزير صنايع و معادن در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره دليل تعدد مراكز صدور پروانه بهره‌برداري واحدهاي صنعتي در كشور گفت:‌ اين موضوع مورد تاييد ما نيست و براساس قانون تمركز صنعت و معدن كليه امور مربوط به صنعت و معدن در اختيار وزارت صنايع و معادن است كه البته بعدا استثناهايي وارد اين قانون شد و هم‌اكنون در حوزه‌هايي مانند مصالح ساختماني، ‌شن و ماسه و گروه كشاورزي بعضا پروانه بهره‌برداري از سوي نهادهاي غير از وزارت صنايع و معادن صادر مي‌شود.

حاتم در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا درباره دليل وجود اختلاف ميان نرخ ارزش افزوده بخش صنعت و معدن سال 1387 اعلام شده از سوي رييس كل بانك مركزي و وزير صنايع و معادن گفت: عدد اعلام شده از سوي بانك مركزي برآوردي بوده و به صورت رسمي در نماگرهاي اقتصادي اعلام نشده است.

به گفته وي برآورد وزارت صنايع و معادن از نرخ ارزش افزوده صنعت و معدن در سال 1387 كف برآورد اين وزارتخانه بوده و هم‌اكنون در حال استخراج عدد نهايي نرخ ارزش افزوده هستيم.

هنوز مرجع تعيين و اعلام آمار صنعتي و نرخ ارزش افزوده بخش صنعت ومعدن تعيين نشده است.

معاون برنامه‌ريزي فن‌آوري و توسعه وزارت صنايع و معادن همچنين تعداد طرح‌هاي نيمه تمام صنعتي و معدني در كشور 19 هزار و 500 طرح اعلام كرد و افزود: تاكنون براي بيش از 51 هزار واحد شناسه صنعتي صادر شده است.