کد خبر: 43889
تاریخ انتشار: شنبه, 22 خرداد 1400 - 21:07

داخلی

»

گزارش

وبینار«پژوهشگری دیجیتال» برگزار شد

منبع : لیزنا
کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و موزه دانشگاه شهید بهشتی وبینار پژوهشگری دیجیتال یک نگاه جدید به عرصه­ی پژوهش را برگزار کرد.
وبینار«پژوهشگری دیجیتال» برگزار شد

به گزارش لیزنا، به همت کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و موزه دانشگاه شهید بهشتی وبینار پژوهشگری دیجیتال را با تدریس دکتر امیر رضا اصنافی ، عضو هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش­شناسی دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ 27 اردیبهشت ماه به صورت مجازی برگزار شد.

در این وبینار برخی مطالب کاربردی و سودمند درباره­ی ابزارها و کاربردهای پژوهشگری دیجیتال و اخلاق پژوهش مطرح شد.

مدرس این وبینار ضمن اشاره به تعریف پژوهشگری دیجیتال، به برخی از ابزارهای پژوهشگری دیجیتال از جمله، نمایه های استنادی، ابزارهای مصور سازی اطلاعات، ابزارهای مدیریت استناد، پادکست­ها، سپردنگاه­ها و موتورهای کاوش تخصصی اشاره کرد.

وی با اشاره به تعریف پژوهش ، به پنج عنصر در تعریف پژوهش از جمله، منطقی بودن، انتظام، انسجام، علمی بودن و تکرار پذیری نیز پرداخت.

وی توضیحاتی نیز درباره­ی ویژگی­های پژوهشگری دیجیتال از جمله، انتشار مقاله در مجلات تمام الکترونیکی، انتظار دریافت بازخورد از مخاطبان، توانایی ترکیب پژوهش با آموزش، استفاده فعالانه از شبکه های اجتماعی پرداخت.

دکتر امیر رضا اصنافی در ادامه درباره ملاحظات اخلاقی که پژوهشگر دیجیتال ملزم به رعایت آن است، نکاتی ذکر کرد که از جمله این نکات، ارزش نداشتن به اشتراک گذاری هر منبعی، توجه به صحت داده­های موجود و پرهیز از بازنشر داده­های جعلی، نگرانی­هایی درباره مالکیت فکری، اعتبار ابزار دیجیتال پژوهش، شکاف دیجیتال و سواد اطلاعاتی بودند، که اشاره شد.

وی در پایان گفت:  پژوهشگر دیجیتال نباید تحت تاثیر هیچ رسانه­ای قرار بگیرد بلکه باید به عقل سلیم خود متکی باشد و اطلاعات مناسب و درست به نحو احسن استفاده کند؛ اگر ما سواد رسانه­ای نداشته باشیم نمی­توانیم داده­های جعلی را تشخیص دهیم، پایگاه­های معتبر علمی را بشناسیم و همینطور به خوبی نمی­توانیم از ابزار­های پژوهشگری دیجیتال استفاده کنیم بلکه حتما باید به ارتقای سواد رسانه­ای و اطلاعاتی توجه کنیم.

گزارش: ریحانه میرزایی، دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش­شناسی دانشگاه سمنان