فرونشاندن آتش قرآن سوزی با ترویج آزادی خواندن، توسط انجمن کتابداران امریکا

 

سوزاندن کتاب بدترین شکل توطئه برای کتاب ممنوعه است، و دقیقا زمانی که انجمن کتابداران آمریکا در حال آماده سازی جشن آزادی برای خواندن کتاب های ممنوعه در طول یک هفته است، «تیری جونز» کشیش یک کلیسای محلی درایالت فلوریدای آمریکا که تنها 50 عضو دارد، اعلام کرد که قصد دارد در نهمین سالگرد حادثه یازدهم سپتامبر و همزمان با عید فطر مسلمانان درمحل برج های دو قلو، قرآن را بسوزاند.

به نظر می رسد تنها هدف این اقدام این کشیش افراطی، جلب توجه مسلمانان و رسانه ها در سراسر جهان است. در پی این اقدام تیری جونز، ابتدا ، ژنرال " دیوید پترائوس " فرمانده نیروهای آمریکایی و نیروهای ناتو در افغانستان درباره پیامد‌های وخیم فراخوان موهن یک کشیش گمنام برای سوزاندن کتاب آسمانی مسلمانان هشدار داد و گفت که این اقدام، جان سربازان آمریکایی را در نقاط مختلف جهان به خطر می اندازد.

جامعه اسلامی شمال امریکا، با صدور بیانیه ای مورخ 7 سپتامبر در محکومیت نظرات جونز در مورد اسلام آورده است: "تهدید به سوزاندن نسخه هایی از قرآن کریم در روز شنبه، یک جرم فاحش و اقدامی است در جهت نادیده گرفتن ارزش حقوق شهروندی و نیز فراموش کردن ماهیت واقعی حادثه 11 سپتامبر و اینکه حدود 60 نفر از قربانیان این حادثه مسلمان بودند."

در همین حال، انجمن کتابداران امریکا و کتابداران سراسر امریکا، قرآن را در هفته ی کتابهای ممنوعه، از این لیست خارج خواهند نمود. در همین راستا، کتابخانه عمومی اوکلاهما نیز میزبان نمایشگاه آثار هنری با الهام از سنت اسلام است.

باربارا جونز، رئیس اداره آزادی های معنوی می گوید: "مردم آزاد حق دارند آزادانه مطالعه کنند". "این مسأله یک اصل بنیادین در قانون اساسی آمریکا و ماموریت اصلی کتابخانه های عمومی می باشد. ما کتابها را نمی سوزاینم، ما آنها را می خوانیم".

کتابداران و حامیان کتابخانه به منظور بی اثر کردن عمل این کشیش افراطی در قرآن سوزی، امروز شنبه مصادف با11 سپتامبر، در مقر انجمن کتابداران امریکا در شیکاگو گردهم می آیند و اعتراض خود را اعلام می دارند و هفته کتابهای ممنوعه نیز با خواندن قرآن در 25 سپتامبر پی گرفته می شود.

مدیر اجرایی انجمن کتابداران امریکا معتقد است: "کتابداران امریکا بی تفاوت نخواهند بود و اجازه نخواهند داد که قانون فراموش شود". " به ازای هر فردی که اقدام به کتاب سوزی می کند، هزاران خواننده وجود دارد که معتقد است آزادی در خواندن حق مسلم است".

وی می افزاید: "جناب کشیش بهتر است کبریت روشن کردن مغز خود را آتش بزند. جناب کشیش! آیا تا به حال قرآن را خوانده ای؟ اگر نخوانده ای روز شنبه به جای آتش زدن قرآن، آن را بخوان."