رشد نمایه شدن نشریات علوم پزشکی کشور در ISI

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از مهر، دکتر علی اکبری ساری پنجشنبه در حاشیه همایش سراسری معاونان پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به نهایی شدن نقشه جامع سلامت به عنوان یک سند بالادستی، سعی کردیم نقشه جامعی برای نشریات تدوین کنیم که شاخصهای یک نشریه خوب و شاخص‌های کیفی و کمی آن مشخص ‌شود.

وی افزود: در نقشه جامع نشریات علوم پزشکی مشخص می‌شود که تا پایان سند چشم انداز چه تعداد نشریه باید در حوزه علوم پزشکی کشور فعالیت کنند و از این تعداد، چند نشریه در چه پایگاه‌های بین‌المللی نمایه شوند. همچنین تعداد مقالات نشریات، تعداد ارجاعات به مقالات و تعداد نشریات در موضوعات خاص در این نقشه مشخص خواهد شد.

اکبری ساری اظهار داشت: کیفیت مقالات و نشریات برای ما اهمیت دارد و باید تلاش کنیم همزمان با ارتقای کمی، کیفیت را هم افزایش دهیم.

وی از صدور مجوزها بر اساس نقشه جامع نشریات خبر داد و گفت: در حال حاضر 163 نشریه علوم پزشکی در کشور وجود دارد که از این پس صدور مجوز تابع نقشه خواهد بود.

دبیر کمیسیون نشریات وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت الکترونیکی شدن نشریات علوم پزشکی یادآور شد: تاکنون بیش از 130 نشریه علوم پزشکی کشور، الکترونیکی هستند و در نقشه جامع نشریات نیز تاکید زیادی بر الکترونیکی شدن نشریات، دسترسی کامل و قابلیت جستجو وجود دارد.

وی افزود: در سال 86 حدود 17 نشریه کاملا الکترونیکی بود که اکنون این تعداد به بیش از 130 نشریه رسیده است که حدود 90 درصد نشریات را شامل می‌شوند. البته تمامی نشریات سایت اینترنتی دارند اما تعدادی فعال نبوده و استاندارد نیستند.

اکبری ساری در خصوص رشد نمایه شدن نشریات علوم پزشکی کشور در پایگاه‌های بین‌المللی گفت: تاکنون 30 نشریه در "اسکوپوس"، 35 نشریه در Mbase و 22 نشریه علوم پزشکی در ISI نمایه شده است که برای اولین بار 11 نشریه علوم پزشکی کشور در ISI توانسته اند ضریب تاثیر دریافت کنند.