مراسم روز جهانی کاربردپذیری برای نخستین بار در تهران برگزار خواهد شد

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، روز جهاني كاربردپذيري توسط عده ای از علاقمندان، صاحب نظران، سازمانها و نهادهاي مربوط، از چهار سال پيش و با هدف نهادينه ساختن عناصر سه گانه فوق در ابزارهاي فناوري پايه گذاري شد و امسال، پنجمين سال آن در يازده نوامبر (20 آبان) از ساعت 14 تا 18 برگزار مي شود.

سخنراني و نشستهاي پرسش و پاسخ در ارتباط با مباحث عمده كاربردپذيري در فناوري اطلاعات از جمله برنامه هاي اين روز است. در ايران نيز براي اولين بار و با پيگيريهاي پرهام باغستاني، مراسمي در 20 آبان ماه در محل فرهنگسراي رسانه تهران برگزار مي شود.

سخنرانان اين مراسم، پرهام باغستاني، اميرعباس عبدالعلي، محمدرضا محمدعلي، سيدمهدي حسيني، فرشاد ذوالفقاري خواهند بود.

گفتنی است، گرچه فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي تحت وب توسعه زيادي داشته اند، اما اين امر باعث نشد كه پيچيدگيهاي فناوريهاي تحت وب، نيز افزايش يابد بلكه در عين حركت رو به پيشرفت، رويكرد اصلي و اساسي در سادگي و كاربردي بودن ابزارها است.تدوين استانداردهاي مختلف وب توسط كنسرسيوم وب جهاني و سازمانهاي مختلف ناظر بر همين مدعا است. ساده بودن، كاربردي بودن و سهولت استفاده در ابزارهاي فناوري، از جمله امتيازات آنها محسوب مي شود.

لازم به ذکر است، کاربردپذیری از دیدگاه « سازمان بین‌المللی استانداردسازی»، میزانی است که یک محصول می‌تواند توسط کاربران خاصی برای رسیدن به هدفی معین، مورد استفاده قرار گرفته و در حین استفاده، ضمن داشتن اثربخشی و کارایی، رضایت کاربر را در زمینه مورد استفاده تأمین کند.