پروژه اسکن نشريات بين سال های 1357 تا 1380 در کتابخانه مجلس آغاز شد

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، زهرا عبداللهی معاون فنی كتابخانه مجلس شورای اسلامی با اعلام اين خبر گفت: تا پیش از این بنا به درخواست مراجعه کننده و ضرورت اسكن برخی نشريات انجام می‌شد، و برنامه خاصی كه طبق زمان‌بندی مشخص اسكن نشریات انجام شود، وجود نداشت، در پروژه‌ای که جدیداً آغاز شده تا پايان اسفند ماه نشريات بين سال های 57 تا 1380 در يک برنامه زمان‌بندی فشرده در حال انجام است.

زهرا عبداللهی تصریح کرد: نشریات پس از سال 1380 فعلا در برنامه اسکن نشریات قرار ندارند، اما نشریات پیش از سال 57 که در آستانه نابودی قرار دارند یا مورد نیاز مراجعان هستند را تلاش کرده‌ایم در این برنامه اسکن قرار دهیم.

وی در اشاره به اسکن کتاب‌های چاپ سنگی وسربی که پیش از این در کتابخانه مجلس شورای اسلامی در حال انجام بود، گفت: تاکنون حدود 4 هزار کتاب چاپ سنگی و سربی اسكن شده است البته پروژه‌ اسکن چاپ سنگی و سربی با اسکن خطی تفاوت اندکی دارد و آن این است که در اسکن خطی‌ها همه نسخ اسکن می‌شوند، اما در اسکن چاپ سنگی و سربی به دلیل اینکه از یک کتاب چندین نسخه در کتابخانه‌های متفاوت وجود دارد، تنها به اسکن نسخه‌های خاص می‌پردازیم و اسکن سایر مجلدات را با همکاری کتابخانه‌های دیگر و در یک تبادل دو طرفه تهیه می‌‌کنیم.

معاون فنی کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: البته تاکنون با هیچ کتابخانه‌ای این تبادلات شروع نشده است، و در پروژه اسکن خود با توجه به اهمیت کتاب‌ها اولویت بندی کرده ایم.

وی ادامه داد: هم‌چنین در كنار اسکن کتاب‌های چاپ سنگی و سربی، اطلاعات کلیه موارد اسكن شده را در برنامه جامع كتابخانه‌ای «رسا» وارد کرده‌ایم و اکنون اطلاعات كتاب شناسی سنگی و سربی ها نیز موجود است.

عبداللهی گفت: بنابراین مراجعه كننده به راحتی می تواند با جست و جوی كتاب های اسكن شده و درج کلمه «اسکن شد» کلیه نسخ چاپ سنگی و سربی اسکن شده را مشاهده و اطلاعات آن را دریافت کند.