معرفی هیأت مدیره جدید دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از وب سایت شورای کتاب کودک، هیأت مدیره جدید دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) در سی و دومین کنگره جهانی در مجمع عمومی IBBY در سانتیاگو دی کامپستلای اسپانیا برای قبول مسئولیت طی سالهای 2010 -2012 برگزیده شدند .

در این مجمع، احمدرضا احمد خیرودین از مالزی، به ریاست دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان انتخاب شد. وی در سالهای 2006-2010 از اعضاء هیأت مدیره IBBY بود.

ماریا جسوس گیل از اسپانیا، به عنوان رئیس هیأت داوران جایزه هانس کریستین اندرسن 2012 برگزیده شد. او در سال های 2008 و 2010 تجربه حضور در هیأت داوران جایزه اندرسن را داشته است.

همچنین لیندا پاونتی و ولی دی داکر، به ترتیب از امریکا و بلژیک،  به عنوان نائب رئیس دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان انتخاب شدند. لیندا پاونتی، رئیس پیشین شاخه ملی IBBY  در ایالات متحده امریکا و استاد ادبیات کودکان است. ولی دی داکر نیز نویسنده ادبیات کودکان و یکی از اعضای هیأت مدیره IBBY سال 2008 بوده است.

سایر اعضای هیأت مدیره که تا سال 2012 و مجمع عمومی آینده IBBY مشغول به کار خواهند بود عبارتند از:

ماریلار الکساندر (اسپانیا)، نویسنده و استاد ادبیات کودکان/ گلکین الپوگه (ترکیه)، استاد ادبیات کودکان و نویسنده

هسمینگ چاهینیان (فرانسه)، سرپرست مرکز ادبیات کودکان دنیای عرب/ نادیا الخولی (مصر)، استاد زبان انگلیسی

جهان حلو (فلسطین)، دبیر شاخه بین المللی مصر و عضو هیأت مدیره IBBY در سال 2008/ کیوکو ماتسوکا (ژاپن)، مسئول موزه هنر ایتاباشی/ جیمز توموسیمه (اوگاندا)، از اعضا هیأت مدیره IBBY در سالهای 2008-2010/ مینگ زو ژنگ (چین)، نائب رئیس شاخه بین المللی کتاب برای نسل جوان چین و عضو هیأت مدیره IBBY در سالهای 2008-2010

همچنین، الیس وینس (امریکا)، به عنوان خزانه دار انتخاب شد، او در سالهای 2006-2008 نائب رئیس IBBY بود. وی از سال 2008 به عنوان خزانه دار IBBY مشغول به کار است.

پیتر گیر و فریتز روتچر از سوئیس، نیز با ردیگر به عنوان بازرس انتخاب شدند.

لیز پیچ از سوئیس همچنان در سمت مدیراجرایی و سیلویا واردل و کاترین کورکجیان از امریکا نیز همچنان به عنوان ویراستاران نشریه بوک برد (Bookbird) در سمت خود باقی ماندند.

گفتنی است، دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، مؤسسه‌اي غيرانتفاعي است كه در سال 1953 به‌پيشنهاد يلا لپمن، روزنامه‌نگار انگليسي آلماني‌تبار، به‌منظور بهبود كيفيت كتاب‌هاي كودكان و نوجوانان، گسترش كتابخانه‌هاي مربوط به آنها، و ايجاد تفاهم ميان نسل جوانِ كشورهاي مختلف از طريق كتاب، در شهر زوريخ سوئيس بنيان نهاده شد.

كمك به ارتقا و تفاهم بين‌المللي از طريق كتاب‌هاي كودكان؛ فراهم آوردن امكان دسترسي كودكان جهان به كتاب‌هاي هنري و ادبي ارزشمند، ترغيب ناشران به انتشار و توزيع كتاب‌هاي خوب براي كودكان خصوصآ در كشورهاي در حال توسعه؛ آموزش دست‌اندركاران ادبيات كودكان و نوجوانان؛ ايجاد انگيزه‌هاي تحقيق و دانش‌پژوهي در حوزه ادبيات كودكان؛ همكاري با رسانه‌هاي ارتباط جمعي و تشويق علاقه‌مندان به توسعه كتابخانه براي نسل جوان از جمله اهداف IBBY  است.