عرضه کتاب در سوپرمارکتها حق کتاب را ادا نمی کند

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل از فارس، رحيم مخدومي، نويسنده ادبيات دفاع‌مقدس درباره ارائه كتاب‌هايي مانند "دا " در سوپر ماركت‌ها، اظهار داشت: بي‌نظمي و بي‌برنامه‌گي شايد در ظاهر امر منافعي داشته باشد اما در كل مضر خواهد بود.


وي اضافه كرد: مخاطبان طبق نياز خود به مغازه‌ها مراجعه مي‌كنند و هر فروشنده‌اي طبق نياز جامعه و با اميدي به راه‌اندازي مغازه‌اي مي‌پردازد، همچنين شيوه فروش هر اجناسي، روش خاصي را مي‌طلبد يعني چيدن كتاب در كنار حبوبات و مواد شوينده نتايج خوبي نخواهد داشت.

 مخدومي ادامه داد: تنها توجيه دست‌اندركاران كتاب براي در دسترس قرار دادن آثار نويسندگان به مردم نبايد عرضه آن به سوپرماركت‌ها باشد بلكه بايد آنها از راه‌هاي خوبي كه مي‌توانند بايد حق كتاب را ادا كنند.
وي با بيان اينكه رسالت متوليان فرهنگي، شناخته شدن برخي از نويسندگان گمنام است، افزود: ناشران و نويسندگان به جاي عرضه اثر خود به سوپرماركت‌ها به راهي منطقي بيانديشند و به توزيع عادلانه كتاب در سراسر كشوربايد بيشتر توجه نشان دهند.

اين نويسنده با بيان اينكه بهترين مخاطبان آثار ادبي، سركلاس و بر روي نيمكت‌هاي مدارس نشسته‌اند، چراكه همه خانواده‌هاي ايراني به دليل تحصيل فرزندانشان با مدارس در ارتباط هستند، گفت: بهترين و آماده‌ترين بستر براي مطالعه و عرضه كتاب به مخاطبان مدارس، آموزش و پرورش و پايگاه‌هاي بسيج است.

وي اضافه كرد: در آموزش و پرورش زمينه‌هاي موجود و مساعد و تمهيدات لازم براي افرادي كه توليد فرهنگ مي‌كنند وجود دارد، تا فرهنگ كتاب و كتاب‌خواني به شكل صحيح در جامعه ترويج پيدا كند؛ پس متوليان بايد با وجود چنين بسترهايي به توزيع مناسب كتب مفيد اقدام كنند.