سردبیر جدید ماهنامه علمی «دانشگر» معرفی شد

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، دکتر محمد حسن زاده، مدیر گروه پژوهشی ترویج علم مرکز تحقیقات و سیاست علمی کشور، از سوی دکتر سید حسن قدسی پور به سمت سردبیری ماهنامه علمی دانشگر منصوب شد.

«دانشگر» ماهنامه ای علمی است که هدف از انتشار آن گسترش و ترويج علم ، ايجاد فرهنگ علمي در بين دانشجويان و دانش آموزان و آشنايي جوانان با دستاوردهاي علمي ايران و جهان است.

مدیر مسئول این نشریه، دکتر آریا الستی و اعضای هیأت تحریریه آن فریبا نیک سیر، آزیتا منوچهری، فاطمه خسروانی و حسن چشمی می باشند.

این نشریه، مطالب متنوعی را درحوزه های موضوعی علوم نظري، علوم كاربردي، فناوري هاي نوين پوشش می دهد و از سال 1379 انتشار آن آغاز گردیده است.

در هر شماره از این نشریه، بخشهاي مختلفي از قبيل مقالات، دانستني هاي علمي ايران و جهان، گزارش و گفتگو و بخش هاي جذاب و خواندني ديگر منتشر می شود. همچنين در هر شماره از نشريه دانشگر به طور تخصصي بر يكي از شاخه هاي جذاب علمي و فناوري تمركز شده و حجم بيشتري از مطالب در آن شماره به موضوع پرونده اختصاص داده مي شود.

این ماهنامه، از شماره 42 به سردبیری دکتر محمد حسن زاده منتشر شده است.

در شماره 42 دانشگر  پس از سرمقاله، در بخش پرونده: «بنويسيم محيط زيست، بخوانيم زندگي»، «بوم شناسي، كهن ترين علم بشري»، «آيا شبيه سازي انسان امكان پذير است؟»، «پايان تلخ زندگي پلاستيكي»، «شناخت زمين، نجات محيط زيست»، «گازهاي گلخانه اي چه گازهايي هستند؟» منتشر شده است.

اخبار داخلی و خارجی نیز در بخش «تازه های دانش و فناوری» درج گردیده است. دو عنوان مقاله «مروري بر مفاهيم و جايگاه دانش و فناوري» و «آلودگي هاي محيط زيست كدامند؟» در بخش «مقاله های بخش عمومی» منتشر شده است.

خوانندگان در بخش «معرفی شخصیت»، می توانند از دكتر محمود بهزاد اطلاعاتی کسب نمایند. بخش «زاویه دید» نیز به «پيمان هاي بين المللي مرتبط با محيط زيست» پرداخته است.

«زيست شناسي» و «چارلز داروين» عناوین مطالب بخش تاریخ علم هستند. همچنین خوانندگان در بخش دانستنی ها با «پرنده ركورددار پرواز»، «زيست شناسي»، «رايانه»، و «فيزيك و نجوم» آشنا می شوند. «علم در قرن بيست و يك» عنوان کتابی است که در بخش معرفی کتاب آمده است. در بخش «تجربه های علمی در خانه»، مطالب «دست با چند كاربرد» و «نشانه روي به سمت ماه» درج شده است.

«سرگرمی»، «قرار فردا» و «ارتباط با مخاطب» مطالب پایانی این شماره از دانشگر است.

همچنین در شماره 43 این نشریه نیز پس از سرمقاله، «از مکتب خانه تا آموزش الکترونیکی»، «آموزش مجازی و دانشگاه مجازی چیست؟»، «6 نکته برای یادگیری بهتر»، «انتخاب بهترین ها در جامعه دانش بنیان»، «اصطکاک با طعم پای مارمولک»، «تکنولوژی تا چه اندازه به یادگیری کمک می کند»، «آموزش و تحصیل در عصر دیجیتال»، و «معرفی رشته تکنولوژی آموزشی» عناوین مطالبی است که در بخش پرونده درج گردیده است. 

«تازه های بخش فناوری» نیز به اخبار داخلی و خارجی پرداخته است. «قرار فردا» عنوان دیگری از این شماره است. در بخش «زاویه دید» نیز اطلاعاتی درخصوص «اولین مدرسه ایرانی به سبک جدید» ارائه شده است.

«تولید مواد یکبار مصرف گیاهی»، «خلاقیت در درون شماست»، «آشنایی با پارک های علم و فناوری»، و «نگاهی کوتاه بر تاریخ دانش در ایران» عناوین مقالات بخش عمومی شماره 43 دانشگر است.

«تاریخچه روانشناسی در جهان» در بخش «تاریخ علم» تبیین شده است. علاقه مندان به آشنایی با پدر گمنام آموزش و پرورش ایران می توانند اطلاعاتی را در خصوص «میرزا حسن رشدیه» در بخش «معرفی شخصیت» کسب نمایند. بخش «دانستنی ها»ی این شماره اطلاعاتی را درخصوص «نزدیکترین نقطه به خورشید»، «دانستنی های زیست شناسی»، و «رایانه: چرا حروف به صورت الفبایی روی کیبورد چیده نشده اند» آمده است. همچنین «سوالهای چند هزار ساله» عنوان کتابی است که در بخش معرفی کتاب درج گردیده است.

«ساخت راکت دو مرحله ای» و «ساخت کره زمین» عناوین بخش «تجربه های علمی در خانه» هستند. سرگرمی و ارتباط با مخاطب نیز مطالب پایانی این شماره از نشریه را تشکیل می دهند.

علاقه مندان جهت ارتباط با دبیرخانه نشریه دانشگر می توانند با شماره تلفن 88036144 ( داخلي 1034) تماس، و یا با پست الکترونیکی daneshgar@nrisp.ac.ir مکاتبه نمایند.