اعلام برنامه‌هاي نهاد كتابخانه‌ها در هفته كتاب

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به نقل  از روابط عمومی نهاد كتابخانه‌هاي عمومي،منصور واعظي گفت: هيات امناي كتابخانه‌هاي عمومي كشور در سال 72 پيشنهاد نام‌گذاري هفته‌اي را به نام كتاب و كتابخواني مطرح كرد. ابتدا قرار بود هفته پاياني شهريور به عنوان هفته كتاب و كتابخواني معرفي شود كه به دليل همزماني با نام‌نويسي دانشگاه‌ها و مدارس به هفته پاياني آبان تغيير كرد. از سال 72 تاكنون هفته پاياني آبان به عنوان هفته كتاب بزرگ داشته مي‌شود.

واعظي با اشاره به انتخاب « مطالعه، انديشه و فرزانگي» براي هفته كتاب امسال، افزود: هفته كتاب سال گذشته مراسم تجليل از حاميان كتابخانه‌هاي عمومي را با تجليل از كتابداران و اصحاب كتابخانه‌ها، پديدآورندگان منابع كتابخانه‌ها، انجمن‌هاي نمونه كتابخانه‌اي،‌شهرداران و فرمانداران حامي كتابخانه‌ها و خيران برگزار كرديم. به دليل بالا بودن تعداد تجليل شدگان، امسال در قالب چهار مراسم تجليل از خادمان و فعالان كتابخانه‌هاي عمومي را برگزار مي‌كنيم. در اين راستا در جشن لوح و قلم كه نيمه نخست امسال برگزار شد، پديدآورندگان و ناشران منابع كتابخانه‌ها تجليل شدند. هفته كتاب،‌ كتابداران و كتابخانوانان نمونه قدرداني مي‌شوند و در دو مراسم مستقل ديگر،‌ خيران كتابخانه‌ساز همچنين فرمانداران، استانداران و شهرداران نمونه حامي كتابخانه تجليل مي‌شوند.

وي با بيان اين‌كه امسال مراسم هفته كتاب نهاد كتابخانه‌ها در چهار سطح كتابخانه، شهرستان، استان و ملي برگزار مي‌شود، گفت: در سطح كتابخانه، در تمام كتابخانه‌ها مراسم آذين‌بندي و پذيرايي از اعضا و مراجعان و معرفي اعضاي فعال و خانواده‌هاي عضو كتابخانه همچنين قدرداني از خيران حامي كتابخانه، خردسال‌ترين و مسن‌ترين عضو كتابخانه و برنامه‌هايي چون روخواني كتاب، قصه‌خواني، مسابقه و تبليغ براي اهداي كتاب برگزار مي‌شود.

 واعظي افزود: در سطح 300 شهرستان، مراسم تجليل از كتابداران فعال و بازنشسته كتابخانه‌هاي عمومي، ‌مستقل و مشاركتي برپا مي‌شود و مدير كتابخانه‌هاي شهرستان گزارشي از عملكرد يك سال اخير ارايه مي‌كند. همچنين در هر شهرستان از سوي اداره كتابخانه‌هاي عمومي، مولفان نمونه تجليل مي‌شوند و كتابداران با فرماندار، امام جمعه و خانواده‌هاي شهداي شهرستان ديدار مي‌كنند.

 وي گفت: در سطح استان ضمن برگزاري مراسم تجليل از كتابداران فعال و بازنشسته و ديدار كتابداران با استاندار و نماينده ولي فقيه در استان از حافظان قرآن كريم و قرآن پژوهان استان و نيز اساتيد كتابداري تجليل مي‌شود.

واعظي افزود: 29 آبان در مراسمي كه با حضور رئیس جمهور، از ساعت 9 تا 17 در سالن همايش‌هاي صداوسيما برگزار مي‌شود، كتابداران برتر كتابخانه‌هاي نهادي، مشاركتي و مستقل، كتابخوانان برتر، كتابداران حافظ قرآن كريم و اعضاي حافظ قرآن كه داراي مقام كشوري هستند، مسئولان نمونه كتابخانه‌هاي استان‌ها و شهرستان‌ها و نيز اهداكنندگان كتاب به كتابخانه‌ها تجليل مي‌‌شوند.

دبير كل نهاد كتابخانه‌ها همچنين در بخشي از سخنان خود به برگزاري جشنواره جايزه بزرگ عماربا اهداي بيش از 110 سكه بهار آزادي از سوي اين نهاد اشاره كرد و گفت: در اين جشنواره در مراسمي كه به احتمال زياد در نهم دي (روز بصيرت و پيوند امت با ولايت) برگزار مي شود، بهترين كتاب در حوزه بصيرت‌افزايي معرفي و تجليل مي‌شود. در اين راستا از ناشران و نويسندگان كشور دعوت مي‌كنيم، در مدت زمان يكماهه كه از سوي روابط عمومي نهاد اعلام مي‌شود، آثار خود را به دبيرخانه جايزه عمار ارسال كنند.

 وي همچنين برنامه اصلي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي را ارتقاي مطالعه مفيد عنوان كرد و افزود: در اين راستا از سال گذشته طرح كتاب من (ارسال كتاب به كتابخانه‌ها بر اساس اعلام نياز اعضا و مراجعان) عملياتي شده است. هر روز به طور متوسط پنج هزار كتاب سفارش داده مي‌شود. «هزار كتاب برتر» طرح ديگر نهاد كتابخانه‌ها در راستاي ارتقاي مطالعه مفيد است. در اين طرح كه در نمايشگاه مطبوعات رونمايي شد، 10 عنوان كتاب در يكي از 100 موضوع اصلي به عنوان كتاب برتر معرفي و به تعداد دو هزار و 500 نسخه خريداري و به كتابخانه‌ها ارسال مي شود. «سير مطالعاتي» نيز به عنوان سومين طرح در اين راستا، سال 90 عملياتي مي شود.