کد خبر: 44525
تاریخ انتشار: شنبه, 01 آبان 1400 - 10:53

داخلی

»

گزارش

الگوی مرجع مفهومی شیء گرای سیداک هستی شناسی برای بازنمون اطلاعات میراث فرهنگی است

منبع : لیزنا
51 اُمین جلسه گروه علاقه مندی های سیداک سی.آر.اِم. و 44 اُمین جلسه اف.آر.بی.آر.- سی.آر.ام. در روزهای 12 تا 15 اکتبر 2021 برگزار شد.
الگوی مرجع مفهومی شیء گرای سیداک هستی شناسی برای بازنمون اطلاعات میراث فرهنگی است

به گزارش لیزنا، الگوی مرجع مفهومی شیء گرای سیداک (CIDOC-CRM) هستی شناسی برای بازنمون اطلاعات میراث فرهنگی است که مفاهیم و روابط صریح و ضمنی مربوط به مستندسازی میراث فرهنگی را در یک زبان رسمی توصیف می کند. این الگو توسط کارگروه استانداردهای مستندسازی سیداک و گروه علاقه مندی های سیداک سی.آر.اِم. تدوین و ویرایش می شود.

51 اُمین جلسه گروه علاقه مندی های سیداک سی.آر.اِم. در روزهای 12 تا 15 اکتبر 2021 (20 تا 23 مهر 1400) به صورت آنلاین برگزار شد. دکتر ملیحه درخوش، رییس اداره فراهم آوری و سازماندهی منابع کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با اعلام این خبر گفت: بر طبق دستور جلسه، موضوعات شماره گذاری شده ای که طی جلسات و مکاتبات قبلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود، مطرح و درباره آنها تصمیم گیری انجام شد. برای دستیابی به نسخه جدید و به روزشده این الگو لازم است بخش هایی از متن الگو مورد ویرایش قرار گیرد که در برخی موارد نیز به ایجاد رده یا ویژگی جدیدی نیز می انجامد که مورد رای گیری گذاشته می شود. در این جلسه، 35 موضوع مورد بحث و رأی گیری گذاشته شد.

علاوه بر آن، به طور همزمان 44 اُمین جلسه اف.آر.بی.آر.-سی.آر.اِم. با شرکت پت ریوا در این جلسه برگزار شد که دستور جلسه روز 14 اکتبر به مسایل مربوط به الگوی اِل.آر.اِم و ویرایش های مرتبط با آن اختصاص داشت. موارد مربوط به این الگو نیز ویرایش و به رأی گذاشته شد.

در جلسات گروه علاقه مندی های سیداک سی.آر.اِم. که معمولاً سه بار در سال تشکیل می شود، بخشی نیز به ارائه پژوهش ها و پروژه های مرتبط با سیداک اختصاص دارد. در جلسه اخیر، الیاس زورتزاکاکیس به ارائه نتایج پروژه ای با عنوان "CIDOC-CRM Encodings (XML/HTML Declarations/HTML Translations & Versioning/RDFs):"  پرداخت که از طریق آن، دستیابی به متن تمامی نسخه های الگوی مرجع مفهومی سیداک امکان پذیر است و امکان مقایسه یادداشت های دامنه هر یک از رده ها و ویژگی ها بین نسخه های مختلف از طریق وبسایت رسمی الگوی سیداک فراهم آمده است. علاوه بر آن، امکان نمایش رده ها و ویژگی ها به صورت مصور نیز فراهم آمده است.

از طریق این پیوند، دسترسی به نسخه های مختلف الگوی سیداک وجود دارد و با استفاده از اطلاعات موجود در ستون encodings می توان به اطلاعات مقایسه ای نسخه های مختلف دست یافت. علاوه بر آن با توجه به مسایلی که قبلا در نسخه آر.دی.اف. وجود داشت، در این جلسه برای ارائه نسخه جدید آر.دی.اف و اُ.دبلیو.اِل. از الگوی سیداک تصمیم گیری شد. همچنین در حین کار بر روی موضوعات مختلف، موضوعات جدیدی نیز پیشنهاد شد که در دستورکار جلسه آتی این گروه قرار گرفت.

نمونه نمایش رده E77 و رده های مرتبط با آن