بخش مجموعه سازی و فراهم آوری ایفلا فراخوان مقاله داد

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، بخش مجموعه سازی و فراهم آوری  برای نشست اقماری با عنوان «ارتقاء توسعه مجموعه رسانه های الکترونیکی و چاپی در محیط دیجیتالی» فراخوان مقاله داده است.

کنفرانس مذکور از 10 تا 11 آگوست 2011  (19 و 20 مرداد 90) در دانشگاه ویرجین ایسلندز برگزار خواهد شد.

به دلیل تحول و تکامل فناوری های جدید، منابع دیجیتالی در مجموعه کتابخانه ها در حال افزایش است. از طرفی کتابخانه ها با وجود فشارهای مالی باید مجموعه های چاپی و الکترونیکی موجود خود را افزایش دهند، و از طرفی دیگر ساختمان های مجموعه، بازده سرمایه گذاری و نیازهای جوامع مختلف کاربران باید مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد.

هدف از برگزاری کنفرانس مذکور پاسخ دادن به سوالاتی نظیرموارد مذکور ذیل است:

منافع کتابخانه ها در جامعه ای دانشی که در حال یکپارچه سازی مجموعه های چاپی و دیجیتالی است و پروژه های دیجیتالی کردن مشارکتی را بر عهده می گیرند، چیست؟ چگونه «مجموعه های ترکیبی» نیازهای کاربران محلی را رفع می کنند؟ آیا این ابزار ها به ساختن مجموعه ها، برای مثال برای پرداخت به ازای هر مشاهده، سفارش سازی کاربر محور، سیاست های فقط الکترونیکی، استفاده از رسانه های الکترونیکی و یا همپوشانی گزارش های مالی تخصیص می یابند؟ سیاست های ناشران برای صدور مجوز منابع دیجیتالی در آینده چه خواهد بود؟

 این کنفرانس همچنین تمرکز ویژه ای بر آمریکای لاتین و کارائیب خواهد داشت که شامل سرمایه گذاری مشترک برای بازاریابی نشریات آنلاین برای کاربران محلی یا برای توسعه مجموعه های دیجیتالی است تا حفاظت از میراث فرهنگی و نیازهای کاربران را تعدیل سازد.

محورهای پیشنهادی کنفرانس شامل عناوین ذیل می باشند ولی محدود به آن ها نیستند:

  • باز تعریف مجموعه ها: یکپارچه سازی رسانه های چاپی و الکترونیکی
  • توسعه مجموعه های مشارکتی در امریکای لاتین و کارائیب: بازاریابی منابع آنلاین
  • پشتیبانی از توسعه مجموعه های ابتکاری: فرصت های جدید برای کتابخانه ها
  • دسترسی در مقابل مالکیت
  • مشارکت استراتژیک ناشران

علاقه مندان می توانند آثار مرتبط خود با موارد مذکور را تا 15 ژانویه 2011 (25 دی 89) به آدرس پست الکترونیکی schmolling@suub.uni-bremen.de ارسال نمایند. چکیده های ارسالی باید بین 300-500 کلمه باشند. آثار ارسالی  توسط کمیته ارزیابی منتخب بخش توسعه مجموعه و سفارش ایفلا بررسی خواهند شد و نتایج ارزیابی تا اول مارس 2011 (10 اسفند 89) اعلام خواهد شد تا نویسندگان برگزیده، متن کامل پژوهش خود تا را 15 می 2011 (25 اردیبهشت 90) ارسال نمایند. زبان های کاربردی در کنفرانس، انگلیسی و اسپانیایی می باشند.

در صورت داشتن هر گونه سؤال می توانید با آدرس پست الکترونیکی pascal.sanz@bnf.fr مکاتبه نمایید.