«جشن کتاب یار» برگزار شد

 

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، به نقل از شهر، آيين تجليل از كتابداران نمونه شهر تهران با عنوان «جشن كتاب‌يار» سه‌شنبه، 25 آبان ماه با حضور امير خوراكيان، رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري، محمد جعفرپور، معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ، علي اكبر اشعري، معاون فرهنگي رييس جمهور و رييس كتابخانه ملي، و حجت‌الاسلام والمسلمين شهاب مرادي، كارشناس امور فرهنگي و جمعي از كتابداران و اعضاي فعال كتابخانه‌ها در سالن همايش‌هاي كتابخانه ملي برگزار شد.

  در ابتداي اين مراسم، خوراكيان پيشرفت و تحقق اهداف سازمان فرهنگي هنري شهرداري را متاثر از تلاش‌هاي كتابداران عنوان كرد و گفت: كتاب يكي از مهمترين ابزار‌هاي كسب معرفت و دانايي است كه مي‌تواند با كمك كتابدارن به ارتقاي سطح دانش در جامعه منجر شود.

  خوراكيان همچنين به وضعيت نامطلوب سطح مطالعه در كشور اشاره كرد و گفت: شناخت ناكافي مخاطبان از كتاب‌، كمبود امكان دسترسي افراد به منابع كتابخانه‌اي و تربيت كتابخوانان از جمله مشكلاتي‌اند كه پيش از توليد كتاب، بر فرايند كتابخواني تاثير مي‌گذارند و متاسفانه كمتر از سوي دست‌اندركاران فرهنگي مورد توجه قرار مي‌گيرند.

  وي افزود: كتابداران وظيفه مهمي در افزايش مطالعه دارند، زيرا آنها مي‌توانند با برخورد مناسب با مراجعه كننده و به‌‌كارگيري راه‌هاي جذب مخاطب، به افزايش سرانه مطالعه و ترويج و توسعه فرهنگ كتابخواني كمك كنند.

  خوراكيان همچنين تاكيد كرد: كتابداران بايد ميزان مطالعه خود را افزايش دهند و حق خود را نسبت به كتاب با تبليغ و ترويج كتابخواني در ميان مخاطبان، ادا كنند.

 وي ادامه داد: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران براي ارتقاي آگاهي و مهارت كتابداران، اردو‌ها و تور‌هاي بازديد از ديگر كتابخانه‌هاي شهر تهران را برگزار و كتابداران برگزيده را براي كسب تجربه به بازديد از كتابخانه آستان قدس رضوي و قم اعزام مي‌كند. اين سازمان همچنين دوره‌هاي آموزش ضمن خدمت را براي ارتقاي دانش كتابداران كارگاه آموزشي برگزار مي‌كند.

 خوراكيان افزود: اكنون رفع مشكلات و موانع كاري كتابداران در حوزه‌هاي رفاهي، امنيت شغلي و ساعات كاري بانوان را در دستور بررسي قرار داده‌ايم و اين مشكلات را برطرف خواهيم كرد.

 حجت‌الاسلام والمسلمين شهاب مرادي، كارشناس امور فرهنگي نيز به عنوان ديگر سخنران مراسم، به چالش‌هاي حوزه نشر اشاره كرد و گفت: وضعيت شمارگان كتاب در ايران رضايتبخش نيست و بسياري از كتابخانه‌ها بيشتر به عنوان قرائتخانه مورد استفاده مخاطبان قرار مي‌گيرند. كتابداران بايد براي جذب مخاطبان مانند يك مبلغ مذهبي و فرهنگي عمل و كتاب خواندن را به ارزش تبديل كنند.

  در اين مراسم همچنين طرح شبكه‌سازي 78 كتابخانه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران افتتاح و امكان دسترسي آن به تمامي كتابخانه‌هاي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ايجاد شد.

 در پايان اين مراسم از 23 كتاب‌يار نمونه و 130 عضو فعال كتابخانه‌ها تقدير شد.