تجاری سازی پژوهشهای علمی، بنیاد توسعه است

دکتر جعفر مهراد، رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، از چهره های ماندگار این مرز و بوم ، فعالیت ها و خدمات ارزنده ای را در حوزه خود که همان کتابداری و اطلاع رسانی است انجام داده که از جمله می توان به «تأسیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری»، «بنیانگذاری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام»، «تأسیس گروه علوم كتابداري و اطلاع رساني در دانشکده ادبيات و علوم انسانی دانشگاه شيراز»، «تأسیس كتابخانه مركزي و مرکز اسناد دانشگاه شيراز (كتابخانه ميرزاي بزرگ شيرازي)»، «تأسیس گروه ارزيابی علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «سرپرستی کميته برنامه ريزی کتابداری و اطلاع رسانی شورای گسترش و برنامه ريزی آموزش عالی» اشاره کرد.

پایگاه خبری لیزنا، با دکتر جعفر مهراد گفتگویی انجام داده است، وی ضمن معرفی خود به مبحثی با عنوان بنیاد توسعه پرداخته و دیدگاه خود را در این زمینه بیان کرده است.

صحبتهای دکتر مهراد در خصوص بنیاد توسعه و توسعه علمی در دو بخش ارائه خواهد شد.

در ادامه صحبتهای دکتر جعفر مهراد آمده است:

"من درسال 1325 دیده به جهان گشودم .پدرم بازرگان بود و زندگی متوسطی داشتیم ثحصیلات اولیه را در دبستان و دبیرستان گذراندم و سپس با تمایل گرایشی که نسبت به آموزش عالی احساس می کردم به تحصیل در دانشگاه تبریز مشغول شدم .

در دانشگاه تبریز در پی آشنایی بیشتر با مرحوم استاد شکویی وخواست وی و تنی چند از استادان بود که ادامه تحصیل در رشته برنامه ریزی شهری و روستایی را در انگلستان شروع کردم .در این دوره در دانشگاه آبر دین شش ماه به آموزش مشغول بودم و سپس به ایران برگشتم و درسال 1351 در دوره کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران پذیرفته شدم.

برای اینکه دوره یادگیری پربارتر شود با کمیته آموزش انجمن کتابداری ایران همکاری داشتم وبرگزاری دوره های کوتاه مدت آموزش کتابداری در تبریز،شیراز،اصفهان و...مشارکت داشته وبعضی ازدروس این رشته رابا روش خاص این دوره ها آموزش می دادم.

در دوره کارشناسی ارشد کتابداری واطلاع رسانی نزد استادانی چون پوری سلطانی، نوش آفرین انصاری و علی سینایی تلمذ و از محضر آنها بهره­ ها بردم . در محضر این بزرگواران با نشان دادن استعداد خود مورد لطف و عنایت آنان بودم واز همین مسیر راههای توسعه و ترقی پیموده شد.

در خلال این سالها افزون برتحصیل و همکاری با انجمن کتابداری ایران به مدت دو سال در کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی در کنار همکاران بزرگواری مانند استاد و دکتر محمد حسین دیانی و بدری شیرانی خدمت کردم. در این دوره به نشرآثار علمی علاقه مند بودم و اولین مقاله ام با عنوان «درمان با کتاب» در نامه انجمن کتابداری ایران به چاپ رسید.

در سال 1355بااستفاده از بورس دانشگاه شیراز در دانشگاه Case western reserve university واقع در (اوهایو)، ایالت متحده آمریکا که یکی از مدارس کتابداری واطلاع رسانی معتبر آمریکا بود دوره دکتری را آغاز کردم .

دراین دانشگاه با دوستانی چون دکتر مهر انگیز حریری ودکتر عباس حری به سبب ارتباط و مؤانست بهره های فراوانی بردم. با این حال همواره در اندیشه، تحت تأثیر شخصیت های علمی مانند پروفسور تفکو سارایویچ، پروفسور کنراد راسکی ؛پروفسور ویلیام گافمن و پروفسور جسی شرا بودم." 

امروز حضوردر عرصه های علمی تحقیقاتی که کشور در جهات مختلف توسط استکبار جهانی تحریم شده، بر ما فرض است که با جدیت وتلاش بیشتر خلأهای بوجود آمده را ترمیم کنیم.

تمام سعی ما به عنوان استادان و پژوهشگران در نظام آموزش عالی باید معطوف به هدایت علمی تحقیقاتی کشور در مسیری باشد که نتایج ملموس اثر بخش و پرباری بوجود آورد.

این مسیر باید منجر به توسعه همه جانبه کشور شود. اصولآً پیشرفت در هر زمینه ای به توسعه علمی نیاز دارد. توسعه علمی نیز تنها وظیفه اعضای هیأت علمی کشور است که با برنامه ریزی دقیق گامهای محکمتری در جهت شکوفا شدن برنامه های اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی بردارند.

اگر این باور راداشته باشیم و هر کدام از دانشمندان ایران به سهم خود و در ارتباط با یکدیگر مرزهای علم را توسعه بخشند، نه تنها در سطح جهان بر اعتبار کشور خواهند افزود، بلکه به طور مستقیم به اقتصاد کشور کمک خواهند کرد.تلاش علمی در همه فعالیت ها فراز و نشیبهای خود را دارد.

خوشبختانه در سالهای اخیر سیاستهای برنامه ریزان آموزش عالی منجر به تأسیس بیشتر دوره های تحصیلات تکمیلی شده است و از این رهگذر انگیزش و رقابت در سراسر جامعه علمی بوجود آمده وموجب نشر مجلات تخصصی، انتشار کتابهای علمی، توجه به توسعه فناوری و تجاری سازی علم و پژوهشهای علمی شده است .

تجاری سازی پژوهشهای علمی اکنون بیش از هر زمان دیگر مورد تاکید است و این همان موضوعی است که می توانم از آن به عنوان بنیاد توسعه نام ببرم. با دیدگاه من راجع به توسعه علمی و نقش ما استادان و پژوهشگران با توسعه علمی که در آن نقش مهمی را برای خود قائل هستم آشنا شدید.