تجليل از ايرج افشار سيستاني در كتابخانه ملي

 

علي اكبر اشعري، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در پيامي به اين مراسم با اشاره به حديثي از پیامبراكرم (ص) در مورد گرامي داشتن مقام دانشمندان و عالمان آورده است: ستایشِ عالمان و دانشمندانی که دل درگروی حقیقت و دغدغه جامعه را دارند، در واقع ستایشِ حق تعالی است؛ از آن رو که عالِمِ مطلق خداست و ستایشِ عالم به فضیلتِ علم، ستایش او سبحانَهُ و تعالی است. 

اشعري در بخشي از اين پيام به حدود 50 سال فعاليت علمي دكتر ايرج افشار سيستاني اشاره كرده و گفته است: او سال‌ها با تلاش خستگی‌ ناپذیر سعی در زدودن غبار از چهره حقایق تاریخی نموده و میوه این تلاش را در قالب دهها اثر ارزشمند به جامعه علمی تقدیم نموده است. 

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي همچنين ضمن قدرداني از اهداي كتابخانه شخصي استاد افشار به كتابخانه ملي كشورمان ، در بخشي از اين پيام آورده است: استاد سيستاني سخاوتمندانه کتابخانه شخصی خویش را که محصول سال‌ها جستجو و گردآوری منابع ارزشمند حوزه مطالعات ایران‌شناسی است برای استفاده پژوهشگران سیستانی و بلوچستانی در کتابخانه و آرشیو سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در زاهدان وقف نمود. 

دكتر حبيب الله عظيمي، معاون كتابخانه ملي سازمان اسناد و كتابخانه ملي، نيز در اين مراسم با اشاره به اهميت وقف در زنده نگه داشتن فرهنگ جامعه از وقف كتابخانه شخصي استاد سيستاني به سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشورمان تجليل كرد. 

اكبر شيخ، مدير مركز اسناد و كتابخانه ملي سيستان و بلوچستان، نيز در اين مراسم به ارائه گزارشي از كتابخانه اهدايي استاد سيستاني به اين مركز پرداخت. 

علوي، نماينده مجمع سيستاني ها و بلوچستانيهاي مقيم تهران، نيز در اين مراسم با اشاره به اهميت علم در آموزه هاي ديني و آياتي از قرآن مجيد كه به جايگاه دانايي و علم اشاره دارد، از استاد افشار سيستاني كه عمر خويش را به افزايش آگاهي و بسط علم و فرهنگ در كشور اختصاص داده است قدرداني كرد . 

در اين مراسم همچنين دو تن از شاعران كشورمان به خواندن سروده هايي در مورد ايران و خليج فارس پرداختند . 

در انتهاي اين مراسم نيز لوح هاي تقديري از جانب مشاور فرهنگي رئيس جمهور و همچنين برخي از مراكز و نشريات علمي كه استاد ايرج افشار سيستاني با آنها همكاري مي كرده به وي اهدا شد. 

استاد دكتر ايرج افشار سيستاني داراي دكتري جامعه شناسي و بيش از 140 عنوان كتاب و صدها مقاله در حوزه هاي ايرانشناسي ، اقليم شناسي ، مردم شناسي و پژوهش هاي خليج فارس تاليف كرده است و كتاب "مقدمه‌اي بر شناخت ايلها، چادرنشينان و طوايف عشايري ايران "وي در سال 1367 به عنوان كتاب سال جمهوري اسلامي ايران برگزيده شده است .