کد خبر: 44732
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 آذر 1400 - 05:03

داخلی

»

گزارش

در آخرین روز از هفته کتاب انجام شد؛

تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و فعالان برگزیده عرصه کتابخوانی استان یزد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد
آیین تجلیل از کتابداران و کتابخوانان برتر استان یزد و فعالان برگزیده عرصه کتابخوانی، با حضور جمعی از مسئولان استان، نویسندگان، اهالی فرهنگ، کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها برگزار شد. در این مراسم از 33 برگزیده استانی تجلیل شد.
تجلیل  از کتابداران، کتابخوانان و فعالان برگزیده عرصه کتابخوانی استان یزد

به گزارش لیزنا، آیین تجلیل از کتابداران و کتابخوانان برتر استان یزد و فعالان برگزیده عرصه کتابخوانی صبح دوشنبه اول آذرماه با حضور حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی، امام جمعه ابرکوه؛ رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ حجت‌الاسلام مجتبی صداقت، مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد و حسین مسرت، نویسنده و یزدپژوه برجسته استان در تالار فرهنگ و هنر نگین یزد برگزار شد.

در این مراسم از برگزیدگان استانی در بخش‌های نیروی خدمات برگزیده، کتابخوانان برتر استان، فرمانداران و رؤسای برگزیده انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها، مسئولان برتر کتابخانه، کتابداران برگزیده، کتابخانه‌های برگزیده در حوزه فضای مجازی و خیران فعال در حوزه کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی، با اهدای لوح سپاس استاندار یزد، تقدیر شد.

تجلیل از 33 برگزیده استانی و 2 برگزیده کشوری

در این مراسم حسین دهقان، همکار شهرستان مهریز به عنوان خدمتگزار برتر استان معرفی شد.

باقر خلیلی و شایسته دادفرنیا، خیران تالار فرهنگ و هنر نگین؛ عبدالحسین جلالیان، خیّر اهدا کننده 3000 جلد کتاب به کتابخانه مرکزی یزد؛ لادن رحمت‌پور، بانی کتابخانه مهر روستای بهادران؛ رضا فلاح، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق به دلیل حمایت ویژه از کتابخانه‌های عمومی و محمدرضا فرزین بافقی، خیّر اهدا کننده ساختمان به کتابخانه منتظران مهدی(عج) بافق، در بخش خیران برتر استان تجلیل شدند.

محمدحسین امامی، محمدمهدی خانی‌زاده، علیرضا نوکار و رضا زارع‌زاده، فرمانداران ابرکوه، بهاباد، تفت و مهریز به عنوان رؤسای برتر انجمن کتابخانه‌های شهرستان‌ انتخاب و تقدیر شدند.

در بخش کتابخوانان برتر نیز امیرعلی شایق از کتابخانه رئیس فرهمند یزد؛ فاطمه جوانمرد نوروزی از کتابخانه ولی‌عصر(عج) خاتم؛ لاله امیدپناه از کتابخانه مجتمع فرهنگی هنری ابرکوه؛ فاطمه زارع از کتابخانه بقیه‌الله(عج) مهریز و محبوبه دشتی از حضرت زهرا(س) یزد در رده‌های سنی مختلف معرفی شدند و موردتجلیل قرار گرفتند.

فاطمه فیاض، زهرا ملاصادقی و مریم صحافی، هر سه از شهرستان یزد به همراه سکینه تولایی و زهرا عطاریان از ابرکوه و بافق نیز کتابداران برتر استان بودند.

در بخش مسئولان برتر کتابخانه نیز مرضیه قربانی‌زاده از بافق و رضوان جعفری از یزد معرفی و تقدیر شدند.

در این بخش، غلامرضا ابراهیمی و فرحناز‌السادات میرنژاد هردو از شهرستان یزد شایسته تقدیر شدند.

کتابخانه‌های امام حسن مجتبی(ع) و جلایی از شهرستان ابرکوه، سمسار یزدی از شهرستان مهریز و مرحوم مسعود دهقانی از شهرستان یزد نیز به عنوان کتابخانه‌های برتر نهادی معرفی شدند و لوح سپاس استاندار به مسئول این کتابخانه‌ها اهدا شد.

در این بخش نیز کتابخانه‌های شهدای بنادکوک تفت و شهید شفیعی ابرکوه شایسته تقدیر شناخته شدند.

آرزو کرباسی و هنگامه الوندی، کتابداران کتابخانه مرکزی یزد نیز به عنوان کتابداران برتر در حوزه فضای مجازی، موردتقدیر قرار گرفتند.

در بخش پیک کتاب برتر نیز خانم‌ها اکرم رضایی‌پور و بی‌بی‌فاطمه موسویان از کتابخانه مجتمع فرهنگی هنری ابرکوه معرفی و تقدیر شدند.

در بخش پایانی تقدیر از برگزیدگان استانی، از ایمان مطهری‌نیا، راضیه لشکری و یاسمن پاگردکار، کتابداران کتابخانه فرخی یزدی، به عنوان کتابداران برتر کشوری در فعالیت گروهی فضای مجازی و مصیب مزیدی، همکار شهرستان یزد، به عنوان خدمتگزار برتر کشوری، تجلیل شد..

کتابخانه مرکزی یزد؛ منشاء تحولات بزرگ فرهنگی در استان

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز میهمان مجازی این مراسم بود. وی در سخنانی که به صورت زنده و از طریق بستر فضای مجازی پخش می‌شد، با قدردانی از نگاه فرهنگی مردم استان یزد و توجه ویژه آنان به کتاب و کتابخوانی، تصریح کرد: کتابخوانان، کتابداران و خیران یزدی همواره در فعالیت‌های فرهنگی حوزه کتاب پیشتاز بوده‌اند و سرانه‌ها و آمار بالای استان در شاخص‌های کتابخانه‌ای گویای این امر است.

وی با اشاره به افتتاح کتابخانه مرکزی یزد در اسفندماه سال گذشته پس از 25 سال بلاتکلیفی، گفت: این کتابخانه هدیه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مردمان خوب و فرهنگ‌دوست استان و شهر یزد بود که امیدواریم این مکان مهم فرهنگی، محل پرورش نخبگان و نسل کوشای آینده و منشاء تحولات بزرگ فرهنگی در استان شود.

وی همچنین با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب کتابخانه‌ای در سراسر کشور، از مسئولان فرهنگی کشور و استان‌ها خواست شرایط را برای حضور و بهره‌مندی بیشتر مردم از کتابحانه‌های عمومی از طریق شناساندن هرچه بیشتر کتابخانه‌ها و خدمات آنها، فراهم کنند.

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود کتابدار و عضو را دو عنصر انسانی مهم در کتابخانه عمومی دانست و تصریح کرد: اگر در پرورش این دو عنصر مهم تلاش نکنیم و کتابدار نتواند در ارائه خدمت مطلوب به عضو موفق باشد و نیازهای اطلاعانی او را برآورده کند، هیچکدام از زیرساخت‌ها و سخت‌افزارهای فراهم شده اثربخش نخواهند بود.

وی همچنین از نگاه ارزشمند خیران تالار فرهنگ و هنر نگین یزد تشکر کرد و بیان داشت: یزدی‌ها همواره در کارهای خیر و نوآوری در این بخش، پیشتاز بوده‌اند که نمونه بارز آن، احداث نخستین سالن چندمنطوره فرهنگی در فضای کتابخانه‌های عمومی کشور توسط زوج خیّر یزدی در کنار کتابخانه فرخی یزدی است.

معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ابراز امیدواری کرد نهاد بتواند این نگاه فرهنگی، نیک‌اندیشانه و نوآورانه را در سراسر کشور تکثیر کند.

کتابداران، کتابخوانان و خیران، چراغ کتابخوانی را روشن نگاه داشته‌اند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در ابتدای این مراسم با گرامیداشت بیست و نهمین دوره هفته کتاب، گفت: جا دارد در این فرصت از تلاش‌ها و دلسوزی‌های تمامی کتابداران، کتابخوانان، خیران و مسئولان همراه و همدل با کتابخانه‌های عمومی تشکر کنم و دست تک‌تک این عزیزان را ببوسم، چرا‌که همه این عزیزان چراغ کتابخوانی را در استان و کشور روشن نگاه داشته‌اند.

رقیه دوست فاطمی‌ها ادامه داد: تا خیّری نباشد که فضای فرهنگی یا کتابخانه‌ای بنا کند و تا کتابداری نباشد که خدمات کتابخانه‌ای ارائه دهد و تا کتابخوانی نباشد که به کتابخانه مراجعه کند، کتاب امانت بگیرد و مطالعه کند و تا مسئولی نباشد که این مجموعه‌ها را به هم متصل و مدیریت کند، کاری در حوزه فرهنگ کتابخوانی پیش نمی‌رود، پس لازم است قدر این زنجیره ارزشمند را دانست و تلاش‌های آنان را پاس داشت.

اجرای سرود کتابدار، پخش کلیپی از فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی استان یزد در ایام شیوع کرونا و اجرای نمایشنامه‌خوانی «پرتاب سه‌ امتیازی» برگرفته از کتاب «قصه‌های من و ننه آغا» نوشته حجت‌الاسلام مظفر سالاری، از دیگر برنامه‌های آیین تجلیل از کتابداران و کتابخوانان برتر استان یزد و فعالان برگزیده عرصه کتابخوانی بود.