تمدید مهلت شرکت در جوایز چهارگانه انجمن ترویج علم ایران

 

رئیس انجمن ترویج علم ایران، در گفتگو با لیزنا بیان کرد: کلیه اشخاص علاقه‌مند (آموزشگران، سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و حامیان ترویج علم) می توانند طرح خود را تا 30 آذر 1389 به دبیرخانه انجمن ترویج علم ایران ارسال کنند.

مهندس طاهره رستگار افزود: انجمن ترویج علم ایران در سال جاری علاوه بر جوایز پیشین با عنوان: "جایزه ترویج علم ایران" و "جایزه آموزگار مروج علم"، دو عنوان جدید را نیز افزوده که عبارت است از: "جایزه نهاد برگزیده مروج علم" و "جایزه ترویج انرژی‌های پاک" که به صورت آزمایشی برگزار خواهند شد.

وی اظهار داشت: در این برنامه عملکرد کسانی که در همگانی کردن علم و یا علاقه‌مندکردن جامعه یا بخشی از آن به علوم و یا گسترش بینش علمی طرح‌هایی را ارائه کرده‌اند بررسی، و جایزه‌ای به برندگان اهدا می شود.

مهندس طاهره رستگار، در ادامه به تشریح شرایط هر یک از جوایز پرداخت:

وی در خصوص دوازدهمين جايزه ترويج علم، گفت: انجمن ترويج علم ايران به منظور قدرداني از كوشش‌هاي مروجان علم و تشويق عموم به فعاليت و زمينه‌سازي براي ارتقاي بينش و تفكر علمي در جامعه، دوازدهمين دوره جايزه ترويج علم را برگزار و از افراد يا سازمان‌هايي كه بهترين و مؤثرترين فعاليت‌ها را براي علاقه‌مند كردن مخاطبين، همگاني كردن علم، ‌گسترش انديشه و فرهنگ علمي در ايران و كاربرد علم در هر يك از سطوح زندگي اجتماعي انجام داده‌اند، طي مراسمي قدردانی مي‌نمايد. وی از كليه اشخاص حقيقي و حقوقي (دولتي و غيردولتي) دعوت کرد: خود يا ديگر نامزدهاي موردنظر خويش را از ميان آموزشگران، سياست‌گذاران، طراحان، برنامه‌ريزان، سرمايه‌گذاران و حاميان ترويج علم و نهادهاي فعال به همراه يك طرح مشخص در زمينه ترويج علم به دبيرخانه انجمن معرفي كنند.

رئیس انجمن ترویج علم ایران در خصوص دامنه این جایزه گفت: فعاليت موردنظر بايد مشخصاً در سه محور همگاني كردن علم،گسترش تفكر و بينش علمي، علاقه‌مند كردن جامعه يا بخش‌هايي از آن به علم يا فعاليت‌هاي علمي باشد.

وی افزود: فعاليت‌هاي پژوهشي يا آموزشي در چهارچوب‌هاي رسمي كشور در دامنه بررسي اين جايزه نيست. همچنین شخص حقيقي نامزد جايزه بايد در قيد حيات بوده و طرح يا عملكرد نامزد جايزه بايد نوآورانه و متفاوت از روش‌هاي رسمي موجود باشد.

مهندس طاهره رستگار بیان کرد: اطلاعات موردنياز گروه داوران عبارتست از: نام كامل و رسمي فرد يا نهاد نامزد، نشاني و شماره تلفن تماس نامزد، مشخصات و شماره تلفن معرف؛ مستندات، از جمله دلايل اصلي معرفي نامزد، گستره و ميزان مؤثر بودن فعاليت نامزد؛ مشخصات و مستندات كامل فعاليت‌ها يا طرح‌هاي اجرا شده، گزارش، فيلم، عكس و ديگر اطلاعات تكميلي درباره عملكرد يا طرح نامزد جايزه.

سپس وی به هدف جايزه آموزگار مروج علم، پرداخت و گفت: این جایزه با هدف قدرداني از كوشش‌هاي آموزگاران مروج علم در مناطق محروم، كه در زمينه تشويق آموزندگان به ارتقاي بينش و تفكر علمي فعاليت داشته‌اند و يا طرح‌هاي مؤثري را براي علاقه‌مند‌كردن آن‌ها، همگاني كردن علم، گسترش انديشه و فرهنگ علمي ميان دانش‌آموزان اجرا كرده‌اند، برگزار می گردد.

مهندس طاهره رستگار افزود: عملكرد آموزگار نامزدشده بايد فراتر از وظايف رسمي او و به شيوه‌اي ابتكاري بوده و منجر به علاقه‌مندشدن دانش‌آموزان و يا ديگر گروه‌هاي مخاطب به علم شده باشد. اشخاص حقيقي می توانند خود يا ديگر نامزدهاي موردنظر خود را از ميان آموزگاران مناطق محروم خارج از مراكز استان‌ها، كه در زمينه ترويج علم كوشا بوده اند، به دبيرخانه انجمن معرفي كنند.

رئیس انجمن ترویج علمی ایران بیان کرد: فعاليت موردنظر بايد مشخصاً در جهت دو محور گسترش تفكر علمي ميان دانش‌آموزان و علاقه‌مند كردن دانش‌آموزان به علم يا فعاليت‌هاي علمي باشد. علاقه مندان جهت شرکت در این جایزه با توجه داشته باشند فعاليت‌هاي آموزشي در چهارچوب‌هاي رسمي كشور در دامنه بررسي اين جايزه نيست، نامزد جايزه بايد در قيد حيات باشد، طرح يا عملكرد نامزد جايزه بايد نوآورانه و متفاوت از روش‌هاي رسمي آموزش و پرورش كشور باشد و فقط آموزگاران مناطق محروم و خارج از مراكز استان‌ها مي‌توانند نامزد دريافت جايزه شوند.

مهندس طاهره رستگار در خصوص معيارهاي ارزيابي و داوري این جایزه تصریح کرد: فعالیت های معرفی شده باید دارای ویژگی های باشند که این ویژگی ها عبارتند از: ترويجي بودن: فعاليت بايد با هدف علاقه‌مندكردن دانش‌آموزان به فراگيري دانش صورت گرفته باشد، خلاقيت: فعاليت دانش‌آموزان يا ديگر گروه‌هاي مخاطب را در بالا بردن سطح اطلاعات علمي، خلاقيت و ابتكار تشويق كند، امكانات: فعاليت بر اساس فرآيند علاقه به علم و با توجه به امكانات محلي شكل گرفته باشد، نهادينگي: فعاليت توانسته باشد از حدود فعاليت فردي خارج و نهادينه شده باشد، قدمت: فعاليت از چند سال قبل شروع شده، به مرور زمان كامل‌تر شده باشد.

وی افزود: در این جایزه نیز داوران علاوه بر اطلاعات نام كامل نامزد، نشاني و شماره تلفن تماس، مشخصات و شماره تلفن معرف به گزارش کامل دلايل اصلي معرفي، از جمله دلايل، گستره و میزان موثر بودن فعاليت نامزد؛ و همچنین مشخصات و مستندات کامل فعاليت­ها يا طرح­هاي اجرا شده، گزارش، فیلم، عکس و دیگر اطلاعات تکمیلی درباره عملکرد یا طرح نامزد جایزه نیاز دارند.

مهندس طاهره رستگار در ادامه در خصوص دو جايزه جدید انجمن ترویج علم ایران یعنی "جایزه نهاد برگزیده مروج علم" و  " جايزه ترويج انرژی‌های پاک " سخن گفت.

وی افزود: انجمن ترويج علم ايران به منظور قدرداني از كوشش‌هاي نهادها و سازمان‌هاي مروج علم،‌ از جمله خانه‌هاي علم، موزه‌هاي علوم، كاوشكده‌ها، رصدخانه‌هاي عمومي، آسمان‌نماها، ‌پژوهش‌سراها، انجمن‌هاي علمي كه فعاليت شاخصي در زمينه ترويج علم داشته‌اند و هم‌چنين ساير نهادها و سازمان‌هايي كه در جهت شناساندن، علاقه‌مندكردن و همگاني كردن علوم طرح‌‌هايي را اجرا و يا بهترين و مؤثرترين فعاليت‌ها را براي همگاني كردن علم، گسترش انديشه و فرهنگ علمي در سال 1388 داشته‌اند، مراسمی جهت اعطای "جایزه نهاد برگزیده مروج علم" را برگزار می نماید. 

رستگار تصریح کرد: كليه اشخاص حقوقي (دولتي و غيردولتي) می توانند گزارش فعاليت‌هاي خود را به دبيرخانه اين جايزه در انجمن معرفي كنند. گزارش فعاليت‌هاي هر نهاد بايد دارای مشخصات همگاني كردن علم، گسترش تفكر و بينش علمي، و علاقه‌مندكردن جامعه يا بخش‌هايي از آن به علم يا فعاليت‌هاي علمي باشد و تنها مؤسسات و نهادها با شخصيت حقوقي مي‌توانند نامزد دريافت جايزه شوند.

رئیس انجمن ترویج علم ایران، در خصوص اطلاعات موردنياز گروه داوران این جایزه گفت: این اطلاعات با شامل موارد: عنوان كامل و رسمي نهاد نامزد، نشاني و شماره تلفن تماس، مشخصات و شماره تلفن نماينده باشد و گزارش از فعاليت‌هاي سال 1388 شامل: خلاصه گزارش يك ساله فعاليت از فروردين تا اسفند 1388/ برنامه مدون سالانه، تنوع و فعاليت‌هاي اطلاع رساني و تبليغات/ تنوع روش‌هاي استفاده از مجموعه توسط مراجعان و آمار شمار مراجعان/ انتشارات و نشريات، شمار (دوره‌هاي آموزشي، كارگاه‌ها، همايش‌ها، سمينارها)/ شمار تورهاي علمي و فعاليت‌هاي گروهي/ وجود ساختار سازماني؛ تعداد كارشناسان تمام وقت/ طرح‌هاي مشخص اجرا شده در آموزش‌هاي غيرمستقيم و غيررسمي، بخش‌هاي نمايشگاهي و فعاليت‌هاي سالانه آن، فعاليت‌هاي باشگاهي؛ نمايشگاه؛ نمايش فيلم/ كيفيت مديريت، هدفمندي، آموزش كاركنان/ كتابخانه و فعاليت‌هاي آن/ ساير فعاليت‌هاي ترويجي/ مشخصات و مستندات كامل فعاليت‌ها يا طرح‌هاي اجرا شده، گزارش، فيلم، عكس و ديگر اطلاعات تكميلي درباره عملكرد يا طرح نهاد نامزد جايزه؛ است.

وی در ادامه در خصوص چهارمین جایزه، یعنی "جايزه ترويج انرژی‌های پاک" گفت: انجمن ترويج علم ايران به منظور حمايت از ترويج علوم زيست محيطي و همچنين همگاني شدن استفاده از انرژي‌هاي پاك در نظر دارد از افراد يا سازمان‌هايي كه بهترين و مؤثرترين فعاليت‌ها را براي همگاني كردن استفاده از انرژي‌هاي پاك در كشور انجام داده‌اند، طي مراسمي تقدير نمايد.

مهندس طاهره رستگار افزود: انجمن ترويج علم ايران از كليه اشخاص حقيقي و حقوقي (دولتي و غيردولتي) دعوت مي‌كند كه خود يا ديگر نامزدهاي موردنظر خويش را از ميان آموزش‌گران، سياست‌گذاران، طراحان، برنامه‌ريزان، سرمايه‌گذاران و حاميان ترويج استفاده از انرژي‌هاي پاك به دبيرخانه انجمن معرفي كنند. 

وی بیان داشت: ويژگي نامزدهای این جایزه شامل: سابقه فعاليت مؤثر و مستمر در جهت همگاني كردن انرژي‌هاي پاك؛ گسترش استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير و علاقه‌مند كردن جامعه به آن؛ در قيد حيات بودن فرد يا فعال بودن نهاد در زمان معرفي؛ عملكرد نوآورانه و متفاوت از روش‌هاي رسمي موجود باشد.

طاهره رستگار درخصوص دامنه جايزه مذکور گفت: فعاليت مورد نظر بايد مشخصات در جهت دو محور شناساندن و يا همگاني كردن انرژي‌هاي پاك و علاقه‌مند كردن جامعه يا بخش‌هايي از آن به استفاده از انرژي‌هاي پاك باشد و فعاليت‌هاي پژوهشي يا آموزشي در چهارچوب‌هاي رسمي كشور در دامنه بررسي اين جايزه نيست.

گفتنی است جایزه سال 1389 انجمن ترویج علم ایران با همکاری کمیسیون ملی یونسکو، فرهنگسرای گلستان، و گروه تولیدکننده بسته های آموزشی تاب برگزار می شود.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه انجمن ترویج علم ایران به نشانی، تهران: خیابان کریم‌خان زند، نبش خیابان عضدی، ساختمان دانشگاه علامه طباطبایی، دفتر انجمن‌های علمی و تلفن: 81032251 تماس حاصل نمایند.

لازم به ذکر است، انجمن ترویج علم ایران موسسه غیرانتفاعی است که با مجوز و تحت نظارت کمیسیون انجمن های علمی ایران وابسته به معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می نماید. این انجمن در آبان ماه 1378 به همت جمعی از شخصیت های علمی و فرهنگی تأسیس شد و در اردیبهشت 1380 رسماً به ثبت رسید و دارای هیأت مؤسس ، مجمع عمومی و هیأت مدیره است.