کد خبر: 44949
تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 دی 1400 - 08:13

داخلی

»

گزارش

حسینعلی یوسفعلی زاده در آئین نقد و بررسی کتاب« بانوی قرن» گفت:

خانواده کشوری کوچک است که اگر به درستی هدایت شود کشور بزرگ هم سامان می‌گیرد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی
آئین نقد و بررسی کتاب« بانوی قرن: روایت داستانی از حاجیه خانم خدیجه طلعت، مادر شهیدان حسن، عباس و امیر اسماعیل زاده» در راستای پاسداشت مقام شامخ مادران معظم شهدا  با حضور نویسنده کتاب و خانواده های معظم شهدا در مشهد برگزار شد.
خانواده کشوری کوچک است که اگر به درستی هدایت شود کشور بزرگ هم سامان می‌گیرد

به گزارش لیزنا، آئین نقد و بررسی کتاب« بانوی قرن: روایت داستانی از حاجیه خانم خدیجه طلعت، مادر شهیدان حسن، عباس و امیر اسماعیل زاده» در راستای پاسداشت مقام شامخ مادران معظم شهدا با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین ایزدی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی؛ حسینعلی یوسفعلی زاده، مدیرکل حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس؛ سعیده زراعتکار، نویسنده کتاب؛ خانواده های معظم شهیدان اسماعیل زاده، شهید قبادی، شهید رضا اسماعیلی، شهید عارفی و شهید جواد جهانی از شهدای دوران دفاع مقدس؛ خانواده شهید حمید حسین زاده و شهید میرزا محمود تقی پور از شهیدان مدافع حرم و خانواده شهید محمدحسین دانشمندی از شهدای نیروی انتظامی در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن عرض خیر مقدم و تسلیت ایام فاطمیه گفت: در آئین خوانش کتابی هستم که  به زندگی و ثبت خاطرت مادر سه شهید گرانقدر دفاع مقدس پرداخته است. به طور قطع خوانش این اثر باعث آشنایی با زندگی مادری می شود که نمونه ای بارز از هزاران مادر شهید دوران دفاع مقدس است، مادرانی که درس صبر، ایثار و از خود گذشتگی به ما می دهند.

وی افزود: شهدای دوران دفاع مقدس به حق در مکتب و محضر مادرانی بزرگ شده اند که سوای از ویژگی های فردی، سنگ بنای تربیت شهید گونه را در جامعه بوجود آورده اند. مادرانی که چشم و چراغ این سرزمین هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن قدردانی از سعیده زراعتکار، نویسنده کتاب «بانوی قرن» گفت: بی شک درک صحیح ایشان از ادبیات دفاع مقدس در کنار نگاه دقیق به زوایای زندگی شهیدان و کسانی که آنان را پرورش داده اند مانع از فراموشی رشادتها و صبوری های این نسل می گردد.

علی اکبر سبزیان با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این مراسم را حرکت زیر پرچم اسلامی حضرت مهدی(عج) است، اظهار امیدواری کرد عنایت ویژه حضرت فاطمه زهرا(س)  به برکات این مراسم اضافه کند.

در ادامه حسینعلی یوسفعلی زاده، مدیرکل حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس ضمن تسلیت ایام فاطمیه و سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: کتاب خوب بهترین یار، همدم، مونس و مخزن الاسرار زندگی بشر از ابتدا تا انتها است و فرصتی شایسته برای ثبت و ضبط آنچه که می گذرد. در واقع کتاب بهترین ظرفیت برای به زنجیر کشیدن احساسات و خاطرات یک فرد و ملت است.

وی ضمن تشکر از مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در برگزاری آئینهایی با محوریت دفاع مقدس، افزود: خوشبختانه در حوزه ثبت حماسه های همیشه جاوید دفاع مقدس چه در خطوط مقدم جنگ و چه در حوزه خانواده های شهدای گرانقدر جریان مثبت و موثری شروع شده است. نویسندگانی هستند که در این راستا انجام وظیفه می کنند و دین خود را به شهدای هشت سال دفاع مقدس ادا می نمایند.

حسینعلی یوسفعلی زاده با اشاره به اینکه در زمان جنگ نوزاد پسر را رزمنده و دختر را رزمنده پرور می خواندند، گفت: اگر چه رزمنده ها در خطوط اول جنگ هستند اما رزمنده پرورها با شعور دینی،  همسران و پسران خود را از کانون خانواده خارج و به جبهه های جنگ فرستاده اند تا افق بی نهایت خاک تا افلاک را طی کنند، به عبارتی در رسم زندگی شهدا نقش اول این حماسه رزمنده پرورها ایفا می کنند. کتاب «بانوی قرن» سیری در اعماق زندگی این شهیدان و مادرشان به عنوان کسانی است که روحیه حماسی و اراده قوی و آهنین را به نسل خود تزریق کرده اند.

وی گفت: در هر میدانی نقش زنان اگر بیشتر از مردان نباشد کمتر نیز نبوده است. خانواده کشوری کوچک است که اگر بدرستی هدایت شود کشور بزرگ هم سامان می گیرد و ضرب آهنگ آبادانی آن علیرغم تمام تهاجمات فرهنگی دشمنان به قوت خود نواخته می شود و این به معنای «جهاد تبیین» در جامعه امروز است.

یوسفعلی زاده با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر اینکه تولیدات ادبی در حوزه دفاع مقدس دارای ظرفیت 100برابری آنچه که موجود است، می باشد؛ از جامعه نویسندگان نوقلم و با تجربه دعوت کرد تا حماسه سازی جاودانه فرزندان رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) را همچنان و پیوسته ترویج دهند چرا که این مهم برای جلوگیری از تحریف و فراموشی نیاز به تعهد، توجه و ترویج دارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین ایزدی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی نیز ضمن تقدیر از حجت الاسلام علی اکبر سبزیان به عنوان مدیری جهادی و هنرمند در عرصه معرفی آثار دوران دفاع مقدس گفت: بیشترین کاربرد این آثار برای نسلی است که در آن دوران زندگی نکرده اند و در جریان علل و روند وضیعت ایران از ابتدا تا کنون نبوده اند.

وی با اشاره به ویژگی های بارز خانواده های معظم شهدا، افزود: یکی از خصایص مشترک خانواده های شهدا ندیدن غیر از خدا است که اگر اینگونه نبود عزیزانشان را در راه شهادت هدیه نمی کردند. در واقع اینان الگوهای موفق اسلامی در جامعه امروز هستند. حضرت زینب(س) بعد از واقعه عاشورا جمله معروف « ما رأیتُ الّا جمیلاً» را گفتند و بعد از شهادت عزیزانشان با صبر و شکیبائی فضای آن زمان را مدیریت کردند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی با بیان اینکه امام سجاد(ع) رمز موفقیت حضرت زینب(س) را در ترک نکردن نماز خود حتی نمازهای  مستحبی را در زمان اسارت می خوانند، عنوان کرد: بدون شک اولین خصیصه مادران شهید ارتباط نزدیک آنان با خداوند است، ارتباطی که باعث عظمت و دوری انسان از ذلت و خواری می شد. دومین خصیصه داشتن بصیرت است، توجه داشته باشید که بصر با بصیر تفاوت دارد، بصر چشم گِل است که در مقابل چشم دل قرار دارد. اما بدانید آنچه که مهم است این مسئله است که نباید کور دل باشیم چرا که چشم دل هرگز دروغ نمی گوید.

وی همچنین به خوانش خطابه رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) در مقام مادران شهید پرداخت:

« بارها من این را گفته‌ام؛ در زیارت خانواده‌های شهدا، اغلب اوقات مادران شهید را شجاع‌تر و مقاوم‌تر از پدران شهید یافتم. مگر محبت مادر را میشود با محبت پدر مقایسه کرد؟ روح لطیف زنانه، آن هم نسبت به جگرگوشه، این را پرورش بدهد، بزرگ کند مثل دسته‌ی گل، بعد راضی بشود که او برود میدان جنگ و به شهادت برسد؛ بعد برای اینکه جمهوری اسلامی دشمن‌شاد نشود، بر جنازه‌ی او گریه هم نکند! که بنده مکرر به این خانواده‌های شهدا گفتم گریه کنید؛ چرا گریه نمیکنید؟ گریه ایرادی ندارد. گریه نمیکردند، می گفتند می ترسیم جمهوری اسلامی دشمن‌ شاد شود. «زن مگو، مردآفرین روزگار». زنهای ما اینهایند؛ امتحان خوبی دادند.»

در ادامه سعیده زراعتکار، نویسنده کتاب « بانوی قرن: روایت داستانی از حاجیه خانم خدیجه طلعت، مادر شهیدان حسن، عباس و امیر اسماعیل زاده» گفت: با وجود اشتغال در حوزه وکالت چند سالی است که به نگارش کتاب در حوزه دوران دفاع مقدس مشغول هستم.

وی در خصوص انگیزه نگارش کتاب«بانوی قرن» عنوان کرد: در خلال نگارش کتاب « از مشهد تا کاخ صدام» بارها از بانوی صبوری صحبت شد که در دوران دفاع مقدس در خطاب به فرزند خود گفته است«تا صدام را نکشی، برنگرد». این کتاب حاصل خاطرات صد ساله مادری است که راوی عینی داستانهای واقعی تاریخ ایران از کشف حجاب رضاخان تا به امروز است و خوشحالم پیش از آنکه به سوگ این مادر صبور بنشینیم سعادت ثبت و ضبط خاطرات ایشان را در مدت یک سال و نیم داشته ام.

سعیده زراعتکار علت نامگذاری عنوان «بانوی قرن» بر روی کتاب را روایتگری و صبوری این مادر در طول صد سال زندگی ارزشمند خود خواند.

درادامه علیرضا خاکساری به خوانش شعری در وصف شهیدان پرداخت:

در بند مولا بود و مولا بود امیدش

نور ولایت می نماید رو سپیدش

پر کرده جای خالی اش را عطر نابِ

گل های خشک لای قرآن مجیدش

داغ جوان دید و مجدد شکر حق کرد

شام عزای بچه هایش صبح عیدش

دنیا و عقبا در مسیر اهل بیت است

مثل جوان ابرو دار شهیدش

از دامن مادر به سوی عرش رفته

باشد حسن مدیون ارشاد مفیدش

نازم به این ام البنین عصر حاضر

جانم به جانبازی عباس رشیدش

نابودی صدام را با چشم خود دید

دنیای حکمت بود در پشت نویدش

در روضه های فاطمه قدش دو تا شد

زهرا بنازد بر کنیز قدخمیده ش

در قبر خود روضه گرفته با ملائک

او هست و جمع روضه خوانان جدیدش...

 

بی بی طیبه ثابت نیز در ادامه به خوانش یک و رباعی پرداخت:

پرنده رشک می برد به وسعت زلال تو

غریب مانده عمق مه دوباره با خیال تو

به یادهای منتشر میان بادهای سرخ

پرنده بال می زند به یاد شور و حال تو

پرنده فکر می کند همیشه روی پنجره

پرنده مشق می کند فقط به خط بال تو

تو رفته ای و کفش هات هنوز می دهند نشان

به باقی پرندگان مسیر اتصال تو

ستاره سبز می شود مینکه روی سنگرت

پرنده گریه می کند رفیق خوش به حال تو

ز یادگار آن زمان گل گلوله مانده است

کنار جانماز من و آخرین مدال تو

------------------------------

ناراضی و مدعی فقط پپرگله ایم

ما غفل از این مکتب و این فلسفه ایم

بی نور نگاه شهدا تاریک است

هر راه اگر که رهری قافله ایم

 

همچنین نوید اطاعتی، شاعر نیز به خوانش شعری در وصف حاج قاسم سلیمانی پرداخت:

مصاف گله روباه، شیر میخواهد

نبرد فتنه سپاهی بصیر میخواهد

بهوش باش و ببین فتنه های شیطان را

جهاد، مؤمن روشن ضمیر میخواهد

مباد کور کند زرق و برق زر ما را

مسیر حفظ ولا، چشم سیر میخواهد

قیام گاه به پیکار و گاه در صبر است

نبرد، مرد صبور و دلیر میخواهد

مرید شاه شهیدان، قیام عاشورا

وفای عهد تو را از غدیر میخواهد

کنون که فتنه سلاحش فریب و تزویر است

کمان شیعه ز تدبیر، تیر میخواهد

به اهل ظلمت و باطل مباد دل بدهی

طریق نور، دلی حق پذیر میخواهد

 عمل به "لا تطع الکافرین"، سعادت ماست

"حیات شیعه، جهاد کبیر میخواهد"

من از تبار حبیبم مرا به غیر مخوان

مرا به سازش با طلحه و زبیر مخوان

 

در پایان محمدرضا یعقوبی نیز به خوانش شعری از سروده های خود پرداخت:

دارم به لب ترنم صدها ترانه را

هان بشنوید درد دل مادرانه را

گل واژه ای است واژه نام آور شهید

این افتخار بس که شدم مادر شهید

رفتی و من با غمتان صبر می کنم

با اقتدار در غمتان صبر می کنم

میلی به زندگانی دنیا نداشتید

در جاده ی بهشت خدا پا گذاشتید

باید که پشت پا به هوا و هوس زنیم

همواره در هوای شهیدان نفس زنیم

گرچه جهاد اصغرتان عارفانه بود

فیض جهاد اکبرتان بی کرانه بود

من مادرانه گفتم و دیدم کتاب شد

این ذره ها به لطف شما افتاب شد

اینها همه تجلی آیات کوثر است

 بانوی قرن ، رهرو زهرای اطهر است

کتاب «بانوی قرن» روایتگر زندگی حاج خانم «خدیجه طلعت» مادر سه شهید و مادر بزرگ یک شهید مفقودالاثر اهل مشهد مقدس است. بانوی صد ساله ای که با تقدیم همسر، سه پسر و یک نوه اش با شهامت و استقامت مثال‌زدنی در مقابل همه سختی ها ایستادگی کرد. بانویی که دوران حمله روسها، دوران رضاخان و کشف حجاب زنان ایرانی را از سر گذراند.

یادآور می شود کتاب «بانوی قرن: روایت داستانی از مادر شهیدان حسن، عباس و امیر اسماعیل زاده» به قلم سعیده زراعتکار توسط انتشارات روایت فتح در 144 صفحه به تیراژ 1100 نسخه در سال 1399 به چاپ رسیده است.

گفتنی است، در پایان برنامه رونمایی از پوستر مراسم، امضای کتاب و پوستر، تقدیر از سعیده زراعتکار، نویسنده کتاب «بانوی قرن» و خانواده های معظم شهدای اسماعیل زاده نیز برگزار شد.