کد خبر: 45050
تاریخ انتشار: سه شنبه, 21 دی 1400 - 12:57

داخلی

»

گزارش

در مراسم رونمایی از نسخه خطی «الانتصار شریف مرتضی»عنوان شد :

تحقیق در متون اسلامی مورد اهتمام پژوهشگران غربی

منبع : لیزنا
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان و قم ، تحقیق در متون اسلامی و نسخ خطی شیعیان را مورد اهتمام مراکز دینی و پژوهشی در کشورهای غربی عنوان کرد.
تحقیق در متون اسلامی مورد اهتمام پژوهشگران غربی

به گزارش لیزنا، آیت‌الله اشرفی شاهرودی در یکصدویازدهمین سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی که با رونمایی از دومین نسخه قدیمی «الانتصار شریف مرتضی» همراه بود، جمع آوری و نگهداری از نسخ خطی قدیمی علما، فقها و ادیبان و بهره‌برداری از این آثار ارزشمند را کار بسیار بزرگی  دانست.

وی به تدریس منابع علمی دانشمندان مسلمان در مراکز علمی کشورهای غربی اشاره کرد و رسالات بزرگانی از جمله ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی و خوارزمی را از جمله منابع مطالعاتی در دانشگاه های آنها عنوان کرد.

اشرفی شاهرودی همچنین با اشاره به ابعادی از شخصیت علمی و دینی سید مرتضی صاحب اثر الانتصار به عنوان یکی از مفاخر عالم اسلام گفت: این دانشمند فقیه به همراه برادرش سید رضی دو آیت بزرگ برای مذهب تشیع بودند

وی، سید شریف مرتضی را عالمی برجسته در دفاع از مذهب تشیع و اولین فقیه در دفاع از ادله و اثبات احکام شرعی دانست و گفت: این عالم بزرگ در حقیقت اولین متکلم در دفاع از مذهب تشیع، اولین فقیه در دفاع از ادله و اثبات احکام شرعی در برابر عامه مردم بود.

وی با اشاره به کتاب ناصریه سید مرتضی، آن را یکی از مشهورترین کتب فقهی دانست که متفردات مذهب شیعه را نقل می‌کند.

سید رضا صداقت حسینی؛ کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی در این مراسم با اشاره به نگهداری 185 نسخه خطی از آثار سید شریف مرتضی در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی، از نسخه خطی «الانتصار فیما انفردت به الامامیه» به‌عنوان یکی از آثار بسیار نفیس و کهن عالم نام برد.

وی با بیان اینکه این کتاب همانند دیگر کتب فقهی از «طهارت تا دیات» را شامل می‌شود، افزود: نسخه خطی الانتصار در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی به لحاظ تاریخ کتابت و قدمت دومین نسخه خطی در بین کتابخانه‌های ایران  بوده که از اعتبار و ارزش بالایی برخودار است و متن این نسخه به عنوان یکی از نسخه‌های مورد استفاده در تصحیح کتابی است که توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شده است.

صداقت حسینی افزود: این کتاب در 157 برگ 19 سطری و بر روی کاغذ حنایی به ابعاد 25 در  18 سانتی‌متر در هشتم رجب سال 596 هجری قمری کتابت شده است.

برچسب ها :