كتابخانه‌ي مركز اسناد ميراث فرهنگي به شيراز منتقل می شود

به گزارش لیزنا به نقل از ايسنا، احمد ميرزاكوچك خوشنويس در تشريح برنامه‏هاي پژوهشگاه سازمان در ايام دهه‌ي فجر، گفت: بزرگ‌ترين پرچم جمهوري اسلامي ايران در دروازه‌ي قرآن شيراز به اهتزاز درمي‏آيد. اين پرچم ‌٥٠ متر ارتفاع دارد و از پرچمي كه خردادماه امسال در ساختمان مركزي نصب شد، ‌١٠ متر ارتفاع بيش‌تري خواهد داشت و ابعاد آن ‌٥ / ‌١١ در ‌٢٦ متر است.

او ادامه داد: وظيفه‌ي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري انجام پژوهش، معرفي و شناسايي آثار ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است و ‌٤٧٠ نفر كارمند اين پژوهشگاه در پنج پژوهشكده‌ي مصوب و دو گروه مصوب پژوهشي فعاليت مي‌كنند.

وي با بيان اين‌كه حدود ‌٨٠ نفر از كاركنان اين پژوهشگاه را اعضاي هيأت علمي تشكيل مي‌دهند، اظهار كرد: پنج پژوهشكده مصوب، پژوهشكده‌هاي «حفاظت و مرمت آثار»، «ابنيه و بافت‌هاي فرهنگي و تاريخي»، «مردم‌شناسي» و «زبان و كتيبه‌ها» و «باستان‌شناسي» است که پس از انتقال، مكان پژوهشكده‌ي هنرهاي سنتي در اصفهان و پژوهشكده‌ي گردشگري در تهران است. بقيه‌ي پژوهشكده‌ها نيز در استان فارس هستند. اكنون پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي در پرديس پارس تخت جمشيد فعاليت مي‌كند.

خوشنويس با بيان اين‌که پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از نخستين نهادهاي دولتي بود كه از استان تهران خارج و در استان فارس مستقر شد، گفت: برگزاري جشنواره‌ي فيلم‌هاي مستند باستان‌شناسي، رونمايي از نرم‌افزار منشور كوروش، افتتاح گنجينه‌ي لباس‌هاي سنتي اقوام ايراني و مراسم آييني و سنتي در شيراز از اقدامات انجام‌شده توسط پژوهشگاه است. مراسم ويژه‌اي نيز با حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ‌١٢ بهمن‌ماه در شيراز برگزار مي‌شود.

رييس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افتتاح نمايشگاه عكس «ايران سرزمين اديان توحيدي» با هدف نشان دادن آزادي اديان در ايران و افتتاح كتابخانه‌ي مركز اسناد در شيراز را از ديگر برنامه‌هاي اين پژوهشگاه دانست و ادامه داد: اين كتابخانه كه از تهران به شيراز انتقال داده شده است، گزارش‌هايي را از باستان‌شناسي مربوط به سال ‌١٢٧٥ هجري قمري، يعني قديمي‌ترين اسناد در حوزه‌هاي مختلف ميراث فرهنگي دارد.

او بيان کرد: اين زمان بهترين موقعيت براي پژوهشگران است تا از فرصت به‌دست آمده استفاده كنند، زيرا اسناد اين كتابخانه شامل ‌١٥هزار گزارش مربوط به مرمت، باستان‌شناسي، معماري و هنرهاي سنتي، ‌٩٠هزار نگاتيو عكس، حدود ‌٢٠هزار اسلايد است كه به‌عنوان سند مالكيت براي بازگرداندن اشياي ربوده‌شده محسوب مي‌شود. اين اسناد براي مرمت آثار تاريخي نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

خوشنويس با بيان اين‌كه كتابخانه ‌١٠٠هزار كتاب دارد، افزود: ‌١٦٠٠ پرونده‌ي ثبتي ميراث فرهنگي، چهارهزار سند باستان‌شناسي، ‌٤٠هزار كارت عكس بسيار نادر، هفت‌هزار مورد گزارش باستان‌شناسي و مرمت وجود دارد تا در اختيار محققان قرار گيرد. همچنين شيراز به‌زودي ميزبان كتيبه‌هاي فارسي مربوط به دوره‌ي نادرشاهي اهداشده به حرم حضرت علي (ع) براي مرمت خواهد بود.