انتشار اولين اصطلاحنامه علوم كشاورزي به زبان فارسي

به گزارش لیزنا، اصطلاحنامه علوم كشاورزي كه توسط پژوهشگاه و نشر چاپار به چاپ رسيده، ترجمه فارسي اصطلاحنامه ‌AGROVOC نسخه فوريه 2004 مي‌باشد كه عمده اصطلاحات علمي شاخه‌هاي مختلف كشاورزي را پوشش مي‌دهد.

اين اثر بخشي از طرح اصطلاحنامه جامع است كه در سال 1375 در كميسيون اطلاع‌رساني شوراي پژوهش‌هاي علمي كشور تصويب شده است و بخش علوم پايه، فني مهندسي و كشاورزي آن به پژوهشگاه واگذار شده است.

اين اولين اصطلاحنامه كشاورزي به زبان فارسي است كه يادداشت دامنه هاي فارسي و واژگان بومي ايران را به همراه دارد.عنوان اين اثر به انگليسي: Thesaurus of Agricultural Sciences بوده كه توسط اسماعيل اكبري، فرخنده اصغري، نسرين آخوندي، ملوك‌السادات بهشتي و مهرداد نوروزي‌اقبالي به فارسي ترجمه شده است.

در حال حاضر اين اثر، در بخش اصطلاح نامه هاي علوم، در وب سايت پژوهشگاه قابل دسترس بوده و قابليت جستجوي واژگاني نيز در آن فراهم آمده است.هم‌چنين، اين اصطلاحنامه در سايت فائو و در پايگاه AGROVOCقابل دسترسي مي‌باشد.

به دليل پوشش موضوعي وسيع، اين اصطلاحنامه تاكنون به زبان‌هاي فرانسوي، اسپانيايي، چكي، پرتغالي،‌ چيني و عربي ترجمه شده است.

در همين راستا پژوهشگاه اصطلاحنامه هاي شيمي، فيزيك، رياضي، علوم زمين، علوم زيستي، فني مهندسي، جامعه شناسي، ارتقاي بهداشت و مديريت بحران را منتشر كرده و اصطلاح نامه نما در حال روزآمد سازي بوده و به زودي منتشر مي‌شود.