برگزاری اولین جلسه کمیسیون نظام اطلاع‌رسانی علوم و تحقیقات در سال 90

 

به گزارش لیزنا، اولین جلسه کمیسیون نظام اطلاع رسانی علوم و تحقیقات، روز سه شنبه مورخ 23 فروردین 1390 برگزار شد. دستور کار این جلسه از کمیسیون، بررسی شیوه ادامه طرح غدیر و طرح امین بود. طرح غدیر از جمله طرحهای موفق اشتراک منابع کشور در 15 سال اخیر بوده است که پس از گذر از یک مرحله آزمایشی سه ساله به عنوان یک طرح دائم در پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران آغاز گردید و تا زمان حاضر محدود به اعضایی است که در همان سال به عضویت طرح در آمده اند.

اعضای این طرح تا کنون محدود به دانشگاهها و پژوهشگاههای عضو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است. در سالهای گذشته و با گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور، متقاضیان پیوستن به طرح چه از درون وزارت علوم و چه خارج از آن افزایش چشمگیری داشت که با طرح در جلسات مختلف معاونین پژوهشی دانشگاهها و موسسات و نیز طی نامه های متعددی به پژوهشگاه و معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تقاضای گسترش و گرفتن اعضای جدید شده بود. این موضوع از سوی معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به کمیسیون واگذار گردید و در دستور کار کمیسیون قرار گرفت.

براین اساس، کمیسیون در جلسه شهریور 1389 خود طرح موضوع نمود و وضعیت موجود طرح از سوی دفتر اشتراک منابع پژوهشگاه ارائه شد و مقرر گردید که این دفتر با تحقیق و نظر سنجی از دانشگاهها و موسسات درگیر و نیز موسسات متقاضی گزارشی تکمیلی به کمیسیون ارائه دهد. اولین جلسه کمیسیون در سال 1390 به بررسی گزارش تکمیلی و ارائه پیش طرحی برای توسعه اشتراک منابع با استفاده از فناوریهای نوین بود که با عنوان «سامانه هوشمند اشتراک منابع (سهام)» ارائه گردید. حاضران پس از استماع گزارش و پیش طرح، نظرات خود را جهت اصلاح و تکمیل طرح ارائه داده و در پایان مقرر گردید طرح تکمیل و برای مطالعه به اعضا ارسال تا در جلسه دیگری به بحثهای اجرایی آن پرداخته شود.