طراحی سوالات آزمون دکتری کتابداری تعجب برانگیز بود


از آنجا که روز پنج شنبه مورخ 25 فروردین 1390، اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری کتابداری برگزارشد و داوطلبان این رشته نسبت به عدم انطباق سطح علمی سوالات با شرایط گزینش دانشجوی مقطع دکتری این رشته اعتراض داشتند، پایگاه خبری لیزنا گفتگویی کوتاه با دکتر عبدالحسین فرج پهلو، عضو هیأت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام داده است تا کم و کیف نحوه طراحی سوال برای این آزمون از دیدگاه یک عضو هیأت علمی رشته کتابداری برای داوطلبان مشخص گردد.

 

دکتر عبدالحسین فرج پهلو در ابتدا درباره انجام نظرخواهی درخصوص سوالات آزمون کتابداری سال 90 از اعضای هیأت علمی گروههای کتابداری دانشگاههای کشور اظهار داشت: تا جایی که اطلاع دارم هیچ گونه نظرخواهی از من و همکارانم در دانشگاه شهید چمران اهواز نشده است و فکر می کنم این نظرخواهی از دیگر اساتید دانشگاههای کشور نیز صورت نگرفته است و یا شاید من اطلاعی در این زمینه نداشته باشم. اما با طراحی سوالاتی که من نمونه هایش را دیدم، به نظر می آید که هیچ گونه اعمال نظری بخصوص از سوی اعضای هیأت علمی گروه های کتابداری که دارای برنامه دکتری هستند و در این زمینه صاحبنظر هستند نشده است.

وی تأکید کرد: من خودم آزمون ندادم و فقط از شرکت کنندگان آن شنیدم و نمونه سوالات رادیدم، می­توان اینگونه فکر کرد که طراح محترم سئوالات فقط قصد مزاح با داوطلبان را داشته است چرا که برای آزمونی که قرار است دانشجویان را در بالاترین مقطع علمی جذب کند، طرح این گونه سوالات بسیار پیش پا افتاده و غیر استاندارد و عجیب تعجب آور و خنده دار است.

دکتر فرج پهلو در ادامه تصریح کرد: طرح سوالاتی فقط برای درس مرجع شناسی در آزمون دکتری کتابداری اصلا منطقی نیست و قطعا این نوع سوالات جامعیت لازم را نداشته و نمی تواند سطح علمی افراد واجد شرایط برای ورود به دوره دکتری کتابداری را بسنجد.

وی افزود: به عنوان فردی که بیش از سی سال است در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی فعالیت های علمی و آموزشی و اجرایی داشته ام و هم مراحل عملی واجرایی کار کتابداری و هم مراتب علمی آن را از پایین ترین سطح تا بالاترین سطح طی کرده ام، عرض می کنم که همه می دانیم که سالها است گروههای کتابداری قوی و قدرتمندی در دانشگاه های مختلف ایران دایر شده و اعضای آنها بعضا به واسطه دانش و تاثیر گذاری خود بر رشته، در سطح بین المللی فعال و شناخته شده هستند.

چنین گروههایی برای تداوم منطقی برنامه ها و فعالیت هایشان در راستای منافع، مصالح و نیازهای امروز و آینده کشور، نیازمند در اختیار داشتن نیروهای علمی کیفی با قابلیت های علمی مطلوب هستند تا با تربیت آنها، با اطمینان کامل، سکان گروهها و فعالیت ها و برنامه ها را به آنها بسپارند. با این نمونه سئوالاتی که از روز گذشته داریم مشاهده می کنیم، من نمی دانم که گروه های کتابداری مجری برنامه های دکتری چقدر می توانند امیدوار باشند که نیروهای کیفی مورد انتظارشان از این طریق آزمون به آنها بپیوندند.

وی افزود: در ابتدا باید این مسأله برای طراح مشخص می شد که آزمون به چه منظور برگزار خواهد شد؟ مسلما برگزاری چنین آزمونی بدین منظور است که مشخص شود کسی که قرار است دانشجوی دوره دکتری شود ویژگی ها و توانمندی های خاصی باید داشته باشد و از سطح علمی مناسبی برخوردار باشد تا امکان ادامه تحصیل در این مقطع را بدست آورد.
مجددا تأکید می کنم، این نوع سوالاتی که نمونه اش را دیده ایم، به هیچ وجه نمی تواند نشان دهنده سطح علمی افراد برای ورود به مقطع دکتری کتابداری باشد و بنظر می آید طراحی اینگونه سوالات برای این آزمون مزاحی بیش نبود.

وی درباره اینکه آیا دانشگاه اهواز می تواند در گزینش صحیح علمی دخالت داشته باشد گفت: قرار بر این است که سازمان سنجش نفرات واجد شرایط را تا سه برابر ظرفیت به دانشگاه اعلام کنند تا پس از انجام مصاحبه افراد واجد شرایط نهایی اعلام شوند. و گروه کتابداری دانشگاه اهواز قطعا در مصاحبه ها داشتن شرایط علمی مورد نظر را برای داوطلبان مدنظر قرار خواهد داد ولی اینکه چند درصد از نمره به آزمون کتبی و چند درصد به مصاحبه اختصاص می­یابد مشخص نیست.

عضو هیأت علمی گروه کتابداری دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص دورنمای نتایج این آزمون و سطح علمی دانشجویان آینده این رشته گفت: در حال حاضر هیچ چیز مشخص نیست، تجربه به عمل به دست می آید و باید منتظر بود.