«احمدی» و «رحماندوست» نامزدهای ایرانی دریافت جایزه لیندگرن

 

به گزارش لیزنا به نقل از روابط عمومی کانون، این جایزه ادبی معتبر همه ساله در سوئد به یاد آسترید لیندگرن نویسنده محبوب سوئدی و خالق کتاب‌های پی پی جوراب بلند و کارلس روی پشت‌بام توسط انجمن ملی سوئد در امور فرهنگی به مبلغ 5 میلیون کرون سوئد به یک نویسنده، تصویرگر یا فعال در عرصه‌ی ادبی کودک اهدا می‌شود.

از ایران علاوه بر این دو نویسنده و شاعر سرشناس ادبیات کودک و نوجوان، موسسه پژوهشی کودکان دنیا نیز از سوی شورای کتاب کودک به عنوان دیگر نامزد دریافت این جایزه معرفی شده است.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در ایران نیز از این امتیاز برخوردار است که نامزدی را به این جایزه‌ی ادبی در سوئد معرفی کند.

بر اساس تقویم جایزه‌ای ادبی آسترید لیندگرن تمامی موسسات و سازمان‌های مجاز برای معرفی کاندیدا در سراسر جهان تا 25 شهریور فرصت دارند که نامزدهای خود را برای دریافت این جایزه معرفی کنند و فهرست نهایی نامزدهای اصلی دریافت جایزه از سوی گروه داوری در سوئد در ماه سپتامبر اعلام می‌شود و برگزیده اصلی نیز همه ساله در فروردین هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب بولونیا معرفی می‌شود.

مراسم اصلی برای اهدای جایزه به عنوان بزرگترین جایزه ادبیات کودک ونوجوان در جهان، ماه مه سال بعد در شهر استکهلم سوئد برگزار خواهد شد.

هدف از اهدای این جایزه از سوی برگزار کنندگان، تقویت و بالا بردن کیفیت ادبیات کودک و نوجوان و ارتقای حقوق کودکان در جهان اعلام و برخورداری از کیفیت بالای هنری و عمق بخشیدن به روح انسانیت از شاخص‌های اصلی انتخاب برگزیدگان عنوان شده است.

این جایزه معتبر ادبی معادل 764 هزار دلار در سال 2011 به "شان تن" نویسنده و تصویرپرداز استرالیایی تعلق گرفت. "تن" متولد سال 1974 در ملبورن است و تصویرپردازی بیش از 20 کتاب کودک را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

احمدرضا احمدی در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۱۹ در کرمان متولد شد. از جوانی در حوزه شعر نو با انتشار آثار پیشرو حضور جدی و موثری داشت که در ادامه با انتشارمجموعه‌های شعر سپید، به عنوان یکی از اصلی‌ترین چهره‌های شعر دهه چهل درخشید.

از سال 1349 وارد کانون شد و مدتی نیز مسوول واحد موسیقی این سازمان بود. وی تا سال 1373 در کانون به عنوان نویسنده و ویراستار حضور داشت و در این سال بازنشسته شد.
"من حرفی دارم که فقط شما بچه‌ها باور می‌کنید"، "هفت کمان هفت‌رنگ"، "هفت روز هفته دارم"، "خواب یک سیب، سیب یک خواب"، "اسب و سیب و بهار"، "در باغچه عروس و داماد روییده بود"، "رنگین‌کمانی که همیشه رخ نمی‌داد" و "روزی که مه بی‌پایان بود"، "نشانی" و "سه گلدان" از جمله کتاب‌های او در زمینه کودکان هستند.

وی در حوزه شعر بزرگ‌سال نیز بیش از بیست عنوان کتاب منتشر کرده است.

مصطفی رحماندوست نویسنده، شاعر و مترجم نام آشنای کودکان و نوجوانان اول تیر سال ۱۳۲۹ در همدان به دنیا آمد و پس از اخذ مدرک کارشناسی خود در رشته زبان و ادبیات فارسیازدانشگاه تهران، به عنوان کارشناس کتاب‌های خطی در کتابخانه مجلس مشغول به کار شد.

وی پس از سال ۱۳۵۷ با عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان مشغول به کار شد و از آن پس تا به امروز در سمت مدیر برنامه‌ کودک‌ سیما، سردبیر نشریه‌ پویه‌، مدیر مسوول نشریات رشد، مدیرکل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی، سردبیر رشد دانش‌آموز، سردبیرسروش‌ کودکان و داور جشنواره بین‌المللی فیلم‌ و مدیر جشنواره تئاتر کودکان و نوجوانان (اصفهان) فعالیت کرده است.

از او بیش از ۱۱۶ اثر به صورت مجموعه داستان و مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است.