کد خبر: 45729
تاریخ انتشار: دوشنبه, 26 ارديبهشت 1401 - 15:49

داخلی

»

گزارش

نشست «از آموزش مجازی تا دانشگاه هوشمند» برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست «از آموزش مجازی تا دانشگاه هوشمند» در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
نشست «از آموزش مجازی تا دانشگاه هوشمند» برگزار شد

به گزارش خبرنگار لیزنا، نشست «از آموزش مجازی تا دانشگاه هوشمند» با حضور دکتر عزیز نجف پور آقابیگلو، دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس واحد الکترونیکی، و دکتر مریم حق شناس، مدیر مرکز رشد و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان واحد الکترونیکی (دبیر نشست) روز دوشنبه 25 اردیبهشت 1401 در سرای علمی-فرهنگی دانشگاهی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست دکتر مریم حق شناس گفت: بعد از دو سال وقفه در تحولی که در حوزه نشر اتفاق افتاد، شاهد حضور ناشران در این حیطه هستیم و ما مفتخریم که الان واحد الکترونیکی و بزرگترین دانشگاه مجازی در ایران را داریم و امید است بتوانیم آن طور که باید آن را در اختیار دانشجویان قرار دهیم. در دوسال گذشته و رقم خوردن اتفاقات و تحت تاثیر قرار گرفتن دانشگاه ها و دیگر موسسات عالی اتفاقات زیادی اعم از تغییر و تحولات در آموزش دانشگاهی به وجود آمده که امید است در آینده مثمر ثمر واقع گردد.

حق شناست در ادامه افزود: در این نشست قرار است به بررسی پیش بردن دانشگاه مجازی به سمت دانشگاه هوشمند بپردازیم.

دکتر عزیز نجف پور در باب بحث آموزش مجازی گفت: بحث آموزش مجازی و به دنبال آن آموزش آنلاین و همسو شدن آن با تکنولوژی مشکلی فعلی جامعه است. در این دو سال گذشته شرایط کرونا ما را به سمت مجازی شدن هر چه بیشتر سوق داد، در عالم مجازی هم آموزش هم اقتصاد و هم فرهنگ و همینطور ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بیشتر خودش را نشان داد که در کنار آن آموزش عالی دانشگاهی هم از تغییرات در این موضوع مستثنا نبوده است. ما آموزش و پرورش و تقویت سه گانه را از هم جدا کردیم ولی در غرب شما یک آموزش و پرورش و پژوهش بیشتر ندارید. دانشگاه ها در حال حاضر به چند فرآیند که اولین آن آموزش و تقویت متخصص است و فرآیند دوم پژوهش و تولید علم است میپردازند. پژوهش و تولید علم بدین معنا که  موضوعی و مسئله ای واکاویده می شود و ابعاد جدید معرفتی آن بروز می کند و ایده های جدیدش در جامعه انسانی شناخته می شود که البته بیشتر بحث پژوهش بحث تولید فناوری است. علم به دنبال شناخت از موجودیت پژوهش، تامین نیاز های انسانی و شناخت های علمی که در رصدش وجود دارد هست که ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند.

وی ادامه داد:  فرآیند سوم این است که اگر ما مبانی و غایات نسبتا متفاوت از دنیای غرب داریم باید در ادبیات واژه هایی که استفاده میکنیم دقت کنیم چون کلمات دارای بار علمی هستند و باید به اهمیت واژه ها توجه کرد. من خودم را مقید به واژه ها نمی دانم ولی معتقدم دانشگاه ها باید مبتی بر نیاز، غایات و نیاز های جامعه باشند. دانشگاه علاوه بر تولید علم باید بتواند مبانی مورد نیاز جامعه را هم حل کند فرآیند چهارم هم بحث رسالت جامعه پذیری_فرهنگی تربیتی است که عدم آشنایی با مسئله شناسی درست و نوع تعامل با مسائل مربوطه در حوزه جامعه پذیری جامعه دانشگاهی است.

دکتر مریم حق شناس در ادامه افزود: دانشگاه اجتماعی به نحوی اعضا و ارکان اصلی اش دانشجویانی هستند که تربیت می شوند و نخبگان و دانشجویان دانشگاهی بیشتر از افراد جامعه نقش آفرینی می کنند که در واقع برای شناسایی مسائل کشور تلاششان را می کنند که خود این یعنی روحیه مسأله شناسی را دارند.

نجف پور آقابیگلو در ادامه گفت: نهاد دانشگاه باید نظام آموزشی و پژوهشی اش را متناسب با مبانی جامعه ایرانی و مسائل جامعه ایرانی غایت دهد. جامعه ایرانی، یک جامعه دینی است و وقتی گناه می کند دچار تنش روحی می شود که علم این اقتضا را ایجاب می کند و یکی از زیر شاخه هایش هم دانش است. یعنی در واقع از سه عامل عقل، وحی، شهود غافل شده است. آموزش مجازی یکی از مراحل ورود به دانشگاه های مجازی ایرانی بوده ولی این فقط روند مجازی کردن آموزش به صورت سنتی است که روال و زیر ساخت های آن به صورت سنتی هستند. آن چیزی که ما شاهدش هستیم در واقع همین نوع آموزش است که مزایای بسیار مهمی مثل بهره برداری و امکان تعامل بالا را در پی  دارد.

دکتر مریم حق شناس گفت: استفاده از رويكرد تعاملي باعث تقويت ذهن فراگيران نظام مي شود ما باید این فراگیری را با آموزش ترکیب کنیم.

نجف پور آقا بیگلو درادامه افزود: کشور های غرب آسیا تحت عنوان مدرسه هوشمند اقداماتی انجام دادند و برنامه جامعی هم تدوین کردند که بعد از چند سال برنامه را متوقف کردند و علتش هم این بود که توسعه و تجهیزات هوشمند لزوما الزامات فرآیند آموزش مجازی را فراهم نخواهد کرد ما در واقع با یک اکوسیستم مواجه هستیم.

آقا بیگلو درباره بحث معماری گفت: مدل مفهومی دانشگاه هوشمند چند عنصر دارد در دانشگاه هوشمند باید چند عنصر را هوشمند کنیم تا دانشگاه هوشمند داشته باشیم اولین مورد داشتن فرد هوشمند است مثل کارمند، دانشجو و ..، دوم شبکه دانش که بحث بسیار مهمی است که اطلاعات را ذخیره، تحلیل و استفاده می کند و سوم محیط هوشمند، محیط هوشمند هم نزدیک به زیر ساخت های دانشگاه هوشمند هست ولی تفاوت قابل توجهی این دو با هم دارند.

آقا بیگلو در پایان گفت: سه فرآیند الان در دانشگاه آزاد در حال انجام بوده و هست که اولین آن تاسیس واحد های الکترونیکی در سال 1384 و پیشرفت به سمت و سوی آموزش مجازی بوده است. دوم بحث راه اندازی سامانه های مجازی دانشگاه هوشمند است که باید زیر ساخت های ممکن را در حوزه اطلاعات به وجود آوریم و سوم کلان پروژه-معماری یکپارچه سازی فضای دانشگاه ها است،که بتواند با استفاده از ظرفیت کامل و راهبردی درست فرآیند مجازی سازی سایر ارکان دانشگاه آزاد فرآیند دانشگاه هوشمند را درست تدوین کند.

 

گزارش: غزاله ورقائی