کد خبر: 45745
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 ارديبهشت 1401 - 07:57

داخلی

»

گزارش

در سومین پنل از همایش بین‌المللی طراحی و توسعه کتابخانه‌های عمومی مطرح شد؛

استقرار کتابخانه‌های عمومی در مدارس کشور

منبع : لیزنا
مهرمحمدی گفت: ایده اصلی من استقرار کتابخانه‌های عمومی در مدارس کشور و به رسمیت شناختن کتابخانه مدارس به عنوان کتابخانه عمومی است.
استقرار کتابخانه‌های عمومی در مدارس کشور

به گزارش لیزنا، در پنل اول «همایش بین‌المللی طراحی و توسعه کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها؛ تجربه ها و ایده‌ها» که ظهر سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت به دبیری مهرداد چشمه‌سهرابی برگزار شد، دکتر «کاتارزینا ماترسکا» از کشور لهستان با عنوان «یک رویکرد اکوسیستمی به طراحی و توسعه خدمات کتابخانه های عمومی» به سخنرانی پرداخت، سپس «یوها مانین» از کشور فنلاند «کتابخانه‌های عمومی در فنلاند و به اشتراک گذاشتن برخی نمونه اقدامات خوب» را مطرح کرد.

همچنین در این پنل «کتابخانه عمومی: فرصتی برای تبدیل مدرسه به کانون توسعه محله» توسط دکتر محمود مهرمحمدی تبیین شد.

وی با بیان اینکه در سپهر آموزش، مدرسه جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: در سند چشم‌انداز تحول آموزش و پرورش کشور اشاره شده که باید مدرسه به کانون توسعه محله تبدیل شود.

مهرمحمدی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی می تواند بخشی از این معادله باشد، افزود: ایده اصلی من استقرار کتابخانه‌های عمومی در مدارس کشور و به رسمیت شناختن کتابخانه مدارس به عنوان کتابخانه عمومی است.

وی با بیان اینکه تاسیس کتابخانه در مدارس به عنوان هدفی که نهاد کتابخانه های عمومی در راستای توسعه دنبال می کند، تصریح کرد: مدرسه به مثابه نهاد اجتماعی جامعه می‌تواند به عنوان پایه توسعه محله قرار گیرد.

مهرمحمدی، تاکید کرد: کتابخانه‌های مدارس را به عنوان بذر کاشته شده در توسعه فرهنگی می‌توان برشمرد. تقویت زیرساخت‌های مدارس و تدارک محیط یادگیری از جمله آثار غنی‌سازی محیط های یادگیری است که می‌تواند اتفاقا کتابخانه باشد.

طراح ایده کتابخانه عمومی مدارس پیش‌نیاز این ایده را ارتقای شاخص‌های مطالعه دانست و گفت: در مدارسی که استاندارد کالبدی را دارند می شود این ایده را به شکل آزمایشی انجام داد و سپس به کل کشور توسعه بخشید.

به گفته مهرمحمدی، استقرار کتابخانه‌های عمومی در مدارس با نیمه حضوری شدن مدارس، توجیه‌پذیر است. از پتانسیل فصل تابستان هم در این باره نباید غفلت شود. می‌تواند کتابخانه‌های مدارس به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی به کانون فعالیت‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان تبدیل شود.

وی اعلام کرد: ۳۷۲۷ کتابخانه در مدارس متوسطه داریم که هر یک بالای ۲ هزار جلد کتاب دارند که سرجمع کتاب‌های آنان رقمی بالای ۵۱ میلیون جلد کتاب را نشان می دهد لذا اگر به سمتی برویم که فقط کتابخانه‌های دبیرستان‌ها را که با یک استاندارد حداقلی کتابخانه دارند ضمیمه کتابخانه‌های عمومی کنیم شمار کتابخانه‌های عمومی کشور به دوبرابر ارتقا می‌یابد.

در ادامه نیز پژوهشی از سوی دکتر فرزانه قنادی‌نژاد، دکتر روح‌الله خادمی و سمیه کلاته در مورد «کاربرد فناوری‌های نوظهور در کتابخانه عمومی مدرن؛ خدمات: بررسی محدوده» ارایه شد.

روح‌الله خادمی درباره این پژوهش، گفت: نتایج این پژوهش می‌تواند فرصت‌های مطالعاتی را پیش پای پژوهشگران قرار دهد.

وی، افزود: مهمترین فناوری‌های نوظهور در کتابخانه‌ها در این پژوهش مورد هدف قرار گرفته است.

در پایان این پنل پس از جمع‌بندی توسط چشمه‌سهرابی، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.