کد خبر: 45755
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 ارديبهشت 1401 - 20:30

داخلی

»

گزارش

مراسم اختتامیه همایش طراحی خدمات کتابخانه‌های عمومی برگزار شد

منبع : لیزنا
مهدی رمضانی در مراسم اختتامیه همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی گفت: قطعا برپایی چنین برنامه‌ای با این گستره‌، نتیجه یک چرخه عظیم است. امیدوارم حاصل زحمات شما عزیزان به ظهور و بروز در کتابخانه های عمومی منجر شود و شاهد تاثیرات آن باشیم.
مراسم اختتامیه همایش طراحی خدمات کتابخانه‌های عمومی برگزار شد

به گزارش لیزنا، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در اختتامیه همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی طی سخنانی گفت: بسیار خرسندم که سفرم به استان فارس و شهر شیراز، هرچند با تأخیر اما نهایتا محقق شد تا در این همایش بین المللی در خدمت بزرگوارانی چون شما باشم. گرچه بنا داشتم تا شب قبل از برگزاری همایش در شیراز حاضر باشم , در خدمت استادان و مسئولان فرهنگی شیراز باشم، اما به دلیل اتفاق ناگوار رحلت آیت الله فاطمی نیا این سفر به تأخیر افتاد تا نهایتا امروز در خدمت شما باشم.

وی با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری «همایش بین المللی طراحی و توسعه کتابخانه های عمومی» گفت: بر خودم وظیفه و فرض می دانم که از همه عزیزانی که در برگزاری این برنامه نقش داشته اند و زحمت کشیده اند و با حمایت‌های خود در قالب افکار و اندیشه و بیان و کلماتشان ما را همراهی کردند تشکر کنم. همچنین از دبیر علمی این همایش سرکار خانم دکتر سیفی، دبیر اجرایی جناب آقای دکتر منوچهری و اعضای هیأت مدیره انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی و سایر اعضای این انجمن، استادان محترم علم اطلاعات و دانش‌شناسی، مدیران محترم گروه های این علم از دانشگاه های مختلف اعم از علوم پزشکی و غیره و همه کسانی که در این زمینه ایفای نقش کردند تشکر می کنم. همچنین از همکاران خودم در اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، استاندار محترم فارس که در جلسه حاضر شدند و سایر عزیزانی که ممکن است ناخواسته آنها را از قلم انداخته باشم، سپاسگزارم.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ادامه داد: از جناب آقای مختارپور، دبیرکل ارجمند و فرهیخته سابق نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ همچنین از جناب آقای متولیان معاون سابق برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، جناب آقای محمدیان، مدیرکل پژوهش و آموزش، جناب آقای میرعبداللهی معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد و سایر عزیزان از ستاد نهاد که در روند برگزاری این همایش نقش داشتند تقدیر می‌کنم. چراکه قطعا برپایی چنین برنامه‌ای با این گستره‌، نتیجه یک چرخه عظیم است. امیدوارم حاصل زحمات شما عزیزان به ظهور و بروز در کتابخانه های عمومی منجر شود و شاهد تاثیرات آن باشیم.

رمضانی یادآور شد: گستردگی دامنه موضوعی همایش، مشارکت واقعی و حقیقی بین المللی در این همایش و ارسال مقاله‌ها در این همایش و پیش نشست هایی که حول محور همایش در داخل و خارج از کشور برگزار شد، حتماً اتفاق مهم و اثرگذاری است. رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این موضوع و پرداختن به مباحث مهم بین المللی رویکرد اثرگذاری خواهد بود و از این به بعد توقع ما از دوستان و همراهان در این مسیر این است که حمایت کنند تا بتوانیم بهترین نتیجه را داشته باشیم؛ در این مسیر به ظاهر و شکل موضوعات اکتفا نکنیم و به عمق مطالب و اجرای آن مقید باشیم.

وی ادامه داد: حتماً مشابه این برنامه در حوزه های مختلف اتفاق افتاده و حتماً در فضای تولید علم چنین برنامه هایی لازم است و دستگاه هایی مانند نهاد باید خود را موظف به حمایت از اینگونه اقدامات بدانند. اما وقتی این موضوع به ثمر می‌نشیند که ما تاثیر برگزاری این همایش را در کتابخانه‌های عمومی ببینیم و بتوانیم در این موضوع مولد و پیش برنده باشیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: ما به دنبال تصدی‌گری در این موضوع نیستیم و در این همایش هم حامی بودیم و امیدوارم حامی باقی بمانیم. تلاش کردیم ارکان مختلفی که برای شکل‌گیری چنین اقداماتی لازم است را کنار هم بیاوریم و حلقه واسط این ارکان باشیم. خودتان می توانید قضاوت کنید که این حجم از هماهنگی و همراهی در این فضا شاید کم سابقه باشد. امیدواریم به همت و همراهی شما، همکاران ما در انجمن ارتقا کتابخانه های عمومی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اساتید و مدیران محترم، بتوانیم این مسیر را با جدیت ادامه دهیم و ثمرات آن را به نظاره بنشینیم، ان شاءالله.

وی پایان سخنان خود را با خوانش شعری از نغمه مستشار نظامی با موضوع کتابخانه عمومی به پایان برد.

خدمات کتابخانه های عمومی پیشران تحولات حوزه فرهنگ است

فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه  «همایش بین المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی» طی سخنانی گفت: حضرت امیر می فرماید هرکس با کتاب انس بگیرد روی ناآرامی و ناخرسندی را نمی بیند. برای من بسیار افتخار آمیز است که در جمع عزیزان کتابدار و مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور هستم. سازمانی که سال‌ها است به عنوان یکی از نهادهای فعال و عمومی کشور در حال خدمت رسانی است.  روشن است هر چقدر در حوزه میراث فرهنگی و کتاب وقت و سرمایه بگذاریم ثمرات بیشتری در حوزه عمومی و فرهنگی کشور خواهیم دید. 

وی افزود: ضرورت برگزاری چنین همایش و گردهمایی که ابتکار خوبی است، زمانی مشخص می شود که می توانیم در گسترش روابط بین فرهنگی در شرایط پسا کرونا سریع تر و به موقع تر عمل کنیم و قدرت نرم جمهوری اسلامی را توسعه دهیم. از این حیث برگزاری این همایش امکان بسیار بزرگ و قابل ستایشی است.

مهدی پور تصریح کرد: نهاد کتابخانه های عمومی یکی از مهمترین سازمان هایی است که می تواند در حوزه جهاد تبیین نقش‌آفرین باشد. به این جهت که کتاب مهمترین گنجینه‌ای است که می‌توانیم به استناد آن با دیگران گفت و گو کنیم، بحث کنیم و احیاناً سره و ناسره را از هم تشخیص دهیم. ما در معاونت مطبوعاتی هم به این موضوع رسیده‌ایم که اساساً بدون پیوند زدن حوزه کتاب و کتابداری با رسانه کار مختل خواهد بود. تنوع سخنرانان و طیف وسیع کشورهایی که در این همایش حضور پیدا کرده بودند بسیار عظیم است؛ هم در معرفی توان جمهوری اسلامی و هم در رسیدن به مرزهای دانش در آنچه که در سایه کشورها به آن فکر می شود.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حوزه کتابداری حوزه رو به رشدی است گفت: در دوره کرونا که به همه حوزه ها ضربه وارد شد حوزه کتابداری رشد کرد و توانست خود را احیا کند از این رو تنوع سخنران‌ها در این همایش یک مزیت مهم و ممتاز بود. به نظر می‌رسد خدمات کتابخانه های عمومی و تحول آن باید پیشران تحولات حوزه فرهنگ در کشور باشد. یعنی تحولات حوزه فرهنگی بدون همراهی یک نهاد کتابخانه ای و کتابداری کشور امکان پذیر نیست. ما در دانشگاه‌ها پژوهشگاه‌ها و همه مراکز اجرایی و غیر اجرایی واحدهایی برای حوزه کتابداری داریم و هرچه آنها در متن عملیات اجرایی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی لحاظ شوند کشور مسیر درستی را طی خواهد کرد. این یک مسیر دوطرفه هم از جانب نهاد کتابخانه های عمومی کشور و هم از جانب دستگاه های سیاستگذاری و اجرایی است.

وی افزود: ما پلتفرم های مختلفی داریم که اختصاصی زیست بوم ما است. اگر بین امکاناتی که به واسطه حوزه آموزش و پرورش فراهم شده پیوند برقرار شود و استادان و پژوهشگران بتوانند این حوزه را تقویت کنند حتماً  می‌توانیم با اقتضائات بومی رشد و بالندگی کشور را شاهد باشیم. برخی از سخنران ها بر این نکته تاکید داشته‌اند که توانمندسازی کتابداران یک نکته اساسی و بنیادین است. فکر می‌کنم توانمندسازی و رشد دادن کتابداران به جهت اینکه از روش‌های نوین برای ارائه خدمت استفاده کنند و استانداردهای جدید را در خدمت رسانی لحاظ کنند فاصله خودمان را با کشورهای دیگر کاهش خواهیم داد.

مهدی پور لزوم ایجاد دسترسی عموم جامعه و خدمات کتابخانه‌ای  را یکی از مهمترین اولویت‌های جامعه دانست و گفت: من فکر می‌کنم در هیچ کشوری دارای چنین موقعیتی نیستیم که رهبران کشور این میزان تعلق خاطر را نسبت به کتاب داشته باشند، درباره کتاب حرف بزنند، کتاب می‌خوانند، و مرتباً بر توسعه کتاب و کتابخوانی تاکید می کنند. تصور نمی‌کنم حداقل در مواردی که بنده مشاهده کردم این میزان توجه به کتاب و کتابداری در میان رهبران کشورهای مختلف وجود داشته باشد. این اتفاق مبارکی است که باید آن را در بدنه یک جامعه به جریان بیندازیم. نسبت میان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و نهادهای علمی و فعالیت های آکادمیک با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رابطه دقیق، روشن و مشخص نیست. این رابطه حتماً نیاز به روزرسانی دارد؛ چه در حوزه داخلی و چه در حوزه منطقه ای. 

وی افزود: اگر روابط ما با کشورهای بزرگ همجوار به درستی برقرار شود، در مسیر رشد و دانش قرار خواهیم گرفت. در این زمینه حتماً نهاد کتابخانه ها و مجموعه دانشگاهی کشور می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اگر نقش مهمی در حوزه ارتباطات جهانی برقرار کند هم در حوزه بیداری اسلامی و شکستن جهان تک بعدی می تواند نقش آفرین باشد.

مهدی پور در پایان با تقدیر از دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از دست اندرکاران برگزاری این همایش تقدیر و تشکر کرد.

استقبال باشکوه از همایش نشان از ایجاد تحول در کتابخانه های عمومی است

منصور کوهی رستمی رییس انجمن علمی ارتقاء کتابخانه های عمومی در اختتامیه همایش بین‌المللی طراحی و توسعه کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها؛ تجربه ها و ایده‌ها در خصوص ثمرات این همایش گفت: یکی از نکات حائز اهمیت این همایش از بعُد علمی این بود که با بیش از ۵۰ شخصیت برجسته و نخبه علمی و بین المللی در عرصه کتابخانه های عمومی برگزار و به بحث و گفت و گو پرداختند. 

وی گفت: متأسفانه این افراد اطلاع دقیقی از کتابخانه های عمومی کشور ایران نداشتند و بعضا یک تصور غلط در خصوص کتابخانه های کشور داشتند و گمان می کردند که کتابخانه های ما خیلی پیشرفته و قوی نیستند و دارای نظام سیستماتیک در حوزه کتابخوانی نیست.  

کوهی رستمی گفت: این در حالی است که در هنگام گفت و گو با این شخصیت ها و تشریح ۳۵۰۰ شبکه کتابخانه عمومی کشور و ۷ هزار نیروی کار که عمدتا تحصیلکرده هستند، یکی از نهادهای بزرگ فرهنگی کشور را تشکیل می دهند. 

استقبال باشکوه کتابخانه های عمومی از برگزاری این همایش نشان از خواست تغییر و تحول در این فضا است. 

رییس انجمن علمی ارتقاء کتابخانه های عمومی در پایان از همه افراد و دست اندرکاران که در یکسال گذشته اقدامات و برنامه های اجرایی در خصوص پیشرفت کتابخانه های عمومی ارائه کردند، تقدیر و تشکر کرد.

برگزیدگان نخستین دوره جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی معرفی شدند

در این مراسم هیات داوران نخستین دوره جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی با ارسال بیانیه ای به معرفی برگزیدگان پرداخت.

بر این اساس جایزه نفر اول به صورت مشترک به  احمد ربیعی و افسانه مظفری، جایزه نفر دوم به صورت مشترک به فرنگیس غلامی و سمانه رستمی باباعربی و جایزه نفر سوم به حسین قاسمی اختصاص یافت. 

همچنین فهیمه لطفعلی به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد.