حضور رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه ايالتي باكو در مرکز منطقه ای شیراز

 

به گزارش لیزنا، اداره همکاری های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: سارا ابراهيموا، استاد و رئيس كتابخانه مركزي، و متانت محمدوا، رئيس دپارتمان آموزش‌هاي خاص دانشگاه ايالتي باكو در كشور جمهوري آذربايجان، به مدت سه روز از تاریخ 6 الی 8 اردبیهشت ماه 1390   با حضور در شيراز و شرکت در کارگاه های آموزشی آشنایی با زیر سیستم های مختلف پايگاه استنادي علوم جهان اسلام و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری  ، با توانمندي‌ها و امكانات این دو مرکز بین المللی آشنا می شوند.

در خصوص دلائل این دیدار، دكتر جعفر مهراد رئيس مركز منطقه‌اي علوم و فناوري و سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام گفت: موضوع تأسيس پايگاه استنادي علوم جهان اسلام نخستين بار به پيشنهاد ايران در نشست وزراي علوم كشورهاي عضو كنفرانس اسلامي در سال 2008 در باكو به تصويب رسيد.

وي ادامه داد: پس از آن مكاتبات جدي با رؤساي دانشگاه‌هاي كشورهاي اسلامي آغاز شد ، که منجر به شرکت معاون دانشگاه ایالتی باکو و رئیس امور بین الملل این دانشگاه  در سمینار بین المللی ISC 2010 تهران و آشنایی این دو مقام با فعالیت های پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) و نيز مركز‌ منطقه‌اي اطلاع رسانی علوم و فناوري (RICeST)  شد. پس از این نشست رئيس دانشگاه ايالتي باكو  طی مکاتباتی با مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خواستار گسترش همکاری این دانشگاه با ISC و RICeST  شد.

رئيس مركز منطقه‌اي علوم و فناوري جهان اسلام خاطرنشان كرد: اين سفر و بازديد به منظور سنجش امكانات و توانمندي دو مركز توسط رئيس كتابخانه مركزي دانشگاه ايالتي باكو صورت گرفته تا بر اساس توانمندي‌هاي مشترك بتوانيم شاخه‌اي از ISC (پايگاه استنادي علوم جهان اسلام) را در جمهوري آذربايجان تأسيس كنيم.

وي با اشاره به علاقمندي طرف آذربايجاني براي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و توليد علم در اين كشور ابراز كرد: در اين ديدار با توجه به حضور گسترده دانشجويان ايراني در آذربايجان و نيز علاقمندي مردم آذربايجان به زبان فارسي و همچنين انجام مطالعات شرق‌شناسي در دانشگاه‌هاي اين كشور تفاهم‌ شد كه پايگاه اطلاعاتي تمام متن فارسي را در آذربايجان مستقر كنيم و در صورت لزوم اطلاعات فارسي در اختيار آنها قرار بگيرد.

متانت محمدوا، استاد و رئيس دپارتمان آموزش‌هاي خاص دانشگاه ايالتي باكو، گفت: در كشور آذربايجان مشتاق به رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي هستيم بنابراين تلاش مي‌كنيم از تجربيات كشورهاي بزرگي مثل ايران استفاده كنيم.

وي با اشاره به منابع و پايگاه اطلاعاتي موجود در آذربايجان خاطرنشان كرد: ايران شرايط بسيار خوبي را براي سنجش و توسعه مرزهاي علم در پايگاه استنادي علوم جهان اسلام فراهم آورده كه مورد استقبال جامعه علمي كشورهاي اسلام هم قرار گرفته است.

رئيس دپارتمان آموزش‌هاي خاص دانشگاه ايالتي باكو اظهار اميدواري كرد: ديدارهاي دو طرف و مذاكرات انجام شده منجر به توسعه همكاري‌هاي علمي دو جانبه شود.