کد خبر: 45942
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 02 تیر 1401 - 07:23

داخلی

»

گزارش

آئین معرفی «دُماب»، اثری در حوزۀ ایرانشناسی برگزار شد

منبع : لیزنا
آئین معرفی کتاب «دُماب»، تالیف یداله میرزایی به عنوان اثری در حوزۀ ایرانشناسی و مطالعۀ مناطق ایران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
آئین معرفی «دُماب»، اثری در حوزۀ ایرانشناسی برگزار شد

به گزارش لیزنا، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، رئیس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آئین معرفی کتاب «دُماب» اظهار کرد: کتابخانه ملی از آنجایی که در جایگاه استانداردسازی قرار دارد، بر خود وظیفه می‌داند که با برگزاری مراسمی مانند معرفی دایره المعارف روستایی دماب، الگو و نمونه‌ای برای سایر تدوین تاریخ و قرهنگ روستاهای ایران ارائه کند.

وی اضافه کرد: بسیاری از مشکلات فرهنگی ناشی از بر هم خوردن توازن‌هاست، یکی از توازن‌های بر هم خورده توازن جمعیت شهری و روستایی است که این عدم توازن ناشی از افزایش درآمد نفتی کشور در دهه ۳۰ و توسعه شهرنشینی بوده است.

رئیس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خاطر نشان کرد: روستا مهد تولید و مولد اقتصاد روستایی است که به دلیل عدم نگهداشت اهالی روستاها دچار اختلال شده است، بنابر اذعان ناشر مجموعه دماب اگر روستا را همانند شهر و کشورمان دوست داشته باشیم پایه‌های فرهنگ کشور مستحکم‌تر خواهد شد.

زائری ادامه داد: کار نویسنده و ناشر از آنجایی مهم است که در فضایی قرار داریم که اگر مولف عمر خود را صرف تالیف چنین اثر دقیق و ارزشمندی نمی‌کرد و یا ناشر در این حوزه هزینه نمی‌کرد، از لحاظ مادی بیشتر پیشرفت می‌کرد.

حجت‌الاسلام زائری برای نمونه به اهمیت روستا در فرهنگ لبنان اشاره کرد و گفت: در فرهنگ لبنان روستایی بودن افتخار دارد و چندین جلد کتاب مفصل درباره روستاهای لبنان کتاب تالیف شده است اما متاسفانه در کشور ما خود را روستایی دانستن افتخار ندارد.

وی گفت: افتخار تعلق به روستا سبب افزایش تعلق به خاک وطن خواهد شد و یکی از دلایل تقویت مقاومت در لبنان نیز فرهنگ روستایی است.

رئیس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزایش تعلق به خاک را از مصادیق ترویج فرهنگ و گفتمان مقاومت برشمرد.

زائری ادامه داد: مقاومت و ایستادگی در روزگاری که همه تلاش دارند مردم را از این خاک جدا کنند، از طریق افزایش تعلق به خاک میسر است.

وی ضمن اشاره به اینکه تالیف اثری همانند دُماب کاری ارشمند است، گفت: تلاش در راستای تالیف چنین اثری  در حالی که برای مولف سود مادی و دنیایی ندارد شایسته تقدیر است.

 

روستاهای کشور دارای فرهنگ غنی و ارزشمندی است که باید به همه آن‌ها توجه کرد

سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و عضو پیوسته فرهنگستان هنر در آئین معرفی کتاب «دُماب»گفت: موضوع حفظ و نگهداری از فرهنگ و میراث فرهنگی دچار پیچیدگی است و درباره نحوه برخورد و مواجهه با آن اتفاق نظری وجود ندارد.

وی افزود: ظرفیت‌های فراوانی در روستاهای کشور وجود دارد و هر روستای کشور مانند «دُماب» دارای فرهنگ غنی و ارزشمندی است که باید به همه آن‌ها توجه کرد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم ادامه داد: اگر سفرنامه‌های اکثر گردشگران غربی واروپایی را بخوانیم نکته مشترکی وجود دارد که از زیست و انتخاب سرزمین ایران برای زیست مردم ایران متعجب هستند چراکه بر خلاف فرهنگ اروپایی در انتخاب محل زیست، منابع زیستی ایران بالقوه است اما اروپایی‌ها عادت به انتخاب مکانی هستند که منابع آن بالفعل باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: شناخت معمای چگونگی زیست توسط ایران ظرفیتی است که باید ثبت شود، ایران دارای سابقه طولانی در تمدن است که باید شیوه شناخت معمای زیست در ایران را مطالعه کنیم.

بهشتی افزود: فائق آمدن به چالش‌های زیستی در آینده ایران نیازمند داشتن اهلیت نسبت به میهن است. علاقه به وطن باید حاصل از معرفت باشد، دوست داشتن تصنعی سبب بروز ناسیونالیسم می‌شود اما دوست داشتن ناشی از معرفت ارزشمند است. دوست داشتن وطن باید مانند علاقه ما نسبت به مادر باشد که از انس حاصل شده و همراه با معرفت است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در ادامه سخنان خود تالیف مجموعه دماب را مصداق بارز معرفت نسبت به وطن خواند و گفت: معرفت نسبت به وطن با اقداماتی نظیر تالیف مجموعه دماب حاصل می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: طی یک قرن اخیر خود را غنی از  مطالعه درباره میهمان دانسته‌ایم، مطالعه درست فرهنگ هر منطقه و فرهنگ کشور داشتن اهلیت نسبت به میهن و آن منطقه است.

 

تالیف و انتشار دانشنامه‌هایی نظیر دماب در ثبت و نگهداشت میراث فرهنگی روستاهای کشور مفید است

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین معرفی کتاب «دُماب» گفت چندی پیش با مطالعه کتابی که به ویژگی‌ها و سیر تاریخی روستاها کشور پرداخته بود نیاز به تالیف کارهای فاخر در حوزه ثبت فرهنگ روستاهای کشور را احساس کردم و با مطالعه مجموعه دماب ضرورت توسعه این اقدام را بیش از پیش دانستم.

وی اضافه کرد: ضروری است تا اقدام مولف مجموعه دماب در سطح کشور گسترش یابد، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد آماده است تا از مولف این مجموعه حمایت کند و شیوه کار و تجربیات مولف در سراسر کشور توسعه یابد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: تالیف و انتشار دانشنامه‌هایی نظیر دماب در ثبت و نگهداشت میراث فرهنگی روستاهای کشور مفید است و امیدوارم برای تعداد کثیری از روستاهای کشور مجموعه‌ای نظیر دانشنامه «دُماب» تدوین شود.

وی درباره مجموعه «دُماب» تاکید کرد: از بخش‌های قابل توجه و جالب این مجموعه مدل احداث قنات در گذشته و مَثل‌ها و آداب انجام کار است که به صورت مبسوط تشریح شده است.

 

مجموعه «دُماب» شامل ۷ کتاب درباره ثبت مظاهر فرهنگی، آداب و رسوم، گویش، تبار و سایر اجزای فرهنگ یکی از روستاهای استان اصفهان است

یدالله میرزایی مولف دانشنامه «دُماب» در آئین معرفی این کتاب اظهار کرد:اکثر مفاخر علمی، فرهنگی، ادبی و هنری ایران و جهان زاده روستا بوده‌اند. فرهنگ روستایی کشور هویت و پایه‌های هویتی و فرهنگی یک کشور را شکل می‌دهد، فرهنگ میراث گذشتگان است.

مولف مجموعه «دُماب» افزود: فرهنگ کالا نیست و ارزشی والا دارد که از طریق شیوه‌های شفاهی و در سالیان طولانی منتقل شده و از گذشتگان به آیندگان به میراث می‌ماند.

وی عدم ثبت و انتقال فرهنگ را اصلی‌ترین عامل در عدم انتقال فرهنگ و سنت به نسل جدید برشمرد و گفت: سهل انگاری در ثبت و انتقال فرهنگ سبب شده است تا انتقال فرهنگ و سنت‌های جامعه به نسل جدید به صورت کامل منتقل نشود.

میرزایی بیان کرد: کشورها برای ثبت جهانی میراث فرهنگی خود در حال رقابت هستند تا کشور خود را دارای فرهنگ و تمدن بیشتر و غنی تری نشان دهند، کشورمان ایران دارای منابع غنی فرهنگی است که می‌بایست به ثبت و انتقال فرهنگ اقدام شود تا شاهد از بین رفتن تمدن بزرگ کشور نباشیم.

وی اظهار کرد: ۴۲ سال پیش در آبادان ضمن دفاع از میهن به عنوان نیروی مردمی دانستم که میهن شامل روستا نیز می‌شود که برای حفظ میهن باید فرهنگ روستا را ثبت و حفظ کرد.

مولف مجموعه «دُماب» در ادامه به محتوای این مجموعه هفت جلدی اشاره کرد و گفت: مجموعه «دُماب» شامل ۷ کتاب درباره ثبت مظاهر فرهنگی، آداب و رسوم، گویش، تبار و سایر اجزای فرهنگ یکی از روستاهای استان اصفهان است.

وی عنوان کرد: این کار عظیم تنها برای ثبت میراث عظیم یک روستای کشور انجام شده است، اگر برای تمام روستاهای کشور همچین مجموعه‌ای گردآوری شود دین ما به فرهنگ کشور ادا خواهد شد.

این نویسنده تصریح کرد: برای ترویج فرهنگ روستایی کشور می‌بایست تمهیداتی پیش بینی شود تا با ارائه الگویی بتوان فرهنگ سایر روستاهای کشور را ثبت کرد.

 

 آیین معرفی کتاب «دُماب» تالیف یداله میرزایی و با پژوهش سمیرا میرزایی و شهرداد میرزایی، به عنوان اثری در حوزه ایرانشناسی و مطالعه مناطق ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

 کتاب «دُماب» مجموعه پژوهش هایی درباره فرهنگ و تاریخ روستای دُماب از توابع استان اصفهان است که در هفت جلد و ۲ هزار و ۱۶۳ صفحه به چاپ رسیده است.