«م ر» صلاحیت علمی و اخلاقی داشت اما باعث مشکل روحی او شدند

به گزارش لیزنا به نقل از مهر، "م ر" اختصار نام و نام خانوادگی یک عضو هیئت علمی اخراجی دانشگاه تربیت مدرس است که در اقدامی موهن در بخش نویسندگان مقاله علاوه بر نام خود اقدام به ذکر عنوان مقدس "امام عصر (عج)" کرده است. عنوان مقاله این عضو هیئت علمی اخراجی درباره ریز ساختارهای پلیمری با عنوان Microstructure of Poly(vinyl acetate)-block-Poly(methyl acrylate-co-methymethacrylate) Block Terpolymers. 2D NMR and Thermal Studyl بوده است.

حسن مسلمی نائینی ضمن تأکید مکرر بر محکومیت این اقدام موهن خاطرنشان کرد که این موضوع باید به طور ریشه ای بررسی شود. مسلمی نائینی به طور مستند و با توجه به اطلاعات مستند موجود در پرونده "م ر" که محتوی اطلاعات وی از چند دوران می شود در این گفتگو شرکت کرد.

اطلاعات این پرونده مربوط به چند دوره زمانی می شود که عبارت هستند از زمانی که "م ر" دانشجوی بورسیه در دانشگاه تربیت مدرس شده، زمانی که وی فارغ التحصیل شده، وقتی دانشگاه تربیت مدرس عدم اعلام نیاز خود را اعلام کرده، دورانی که "م ر" برای جذب در دانشگاه تربیت مدرس منتظر مانده و دورانی که وی عضو هیئت علمی پیمانی دانشگاه تربیت مدرس شده است.

حسن مسلمی نائینی گفت: کار "م ر" کار اصلا خوبی نبوده بخصوص در حوزه نخبگان و دانشگاه این عمل قابل تأیید نیست. صد در صد کارش اشتباه بوده لذا باید از این کار توبه کند چرا که خطای بسیار بزرگی بوده که اصلا قابل توجیه نیست و به شدت هم باید برخورد شود اما به هنگام برخورد باید کار را به طور ریشه ای بررسی کرد.

مدیرکل امور بورس وزارت علوم در بررسی ریشه ای موضوع "م ر" بازخوانی پرونده "م ر" و در نظر گرفتن مشکلات دانشجویان بورسیه پس از فارغ التحصیلی را محور مطالب قابل ارائه خود قرار داد. اطلاعاتی که مدیرکل امور بورس وزارت علوم از "م ر" ارائه کرد عبارت است از :

"م ر" مدتی دانشجوی بورسیه وزارت علوم برای دانشگاه تربیت مدرس بوده است. سال 86 زمانی که مسئولیت قائم مقامی معاونت دانشجویی وزارت علوم را بر عهده داشتم تعدادی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با مراجعه به وزارت علوم عنوان کردند که دانشجوی بورسیه در دانشگاه تربیت مدرس بوده اند اما این دانشگاه می گوید که به آنها نیازی ندارد.

"م ر" وقتی دانشجوی بورسیه در دانشگاه تربیت مدرس شده بود سند هم زده بود و تعهد داده بود تا پس از فارغ التحصیلی در دانشگاه تربیت مدرس خدمت کند. "م ر" در سال 86 طی نامه ای به مدیرکل وقت امور بورس وزارت علوم اعلام کرده که 36 ماه بورسیه دانشگاه تربیت مدرس بوده، تاریخ دفاع از رساله دکتری اش 9 اردیبهشت ماه 86، طول دوره دکتری اش 5/4 سال، تعداد مقالات نمایه شده وی در ISI برابر 5 مقاله، تعداد مقالات علمی پژوهشی داخلی اش را 4 مقاله و تعداد مقالاتی که در کنفرانس ها و کنگره های ملی و بین المللی ارائه کرده 18 مورد است.

معدل نمرات تئوری دوره دکتری "م ر" برابر 25/16 و معدل نمره عملی رساله دکتری اش هم 32/19 یعنی نمره ای عالی بوده است.

مسلمی نائینی درباره صفات اخلاقی "م ر" گفت: "م ر" از جارو کردن مسجد تا مکبری و دعاخوانی را در مسجد دانشگاه انجام می داد.

مدیرکل امور بورس وزارت علوم افزود: برایمان عجیب بود که چرا "م ر" را با این وضع علمی درخشان نمی پذیرند. از دانشگاه تربیت مدرس جویا شدم که چرا وی و چند نفر دیگر را که دارای سابقه علمی خوبی هم هستند نمی پذیرند. دانشگاه هم در پاسخ عنوان کرد که اینها یک عده ای در دانشکده فنی مهندسی هستند که بورس شده اند و تعهد دستی داده اند که پس از فارغ التحصیلی شان دانشگاه هیچ مسئولیتی در قبال پذیرش آنها ندارد.

حسن مسلمی نائیتی تأکید کرد: این کار دانشگاه خلاف عرف رفتار با دانشجویان بورسیه است. دانشجوی بورسیه را اگر دانشگاه محل بورس شدنش نخواهد بپذیرد پس کجا می خواهد این کار را انجام دهد. و اصلا چرا وقتی فرد دانشجو در یک دانشگاه بورسیه می شود سند می گذارد و تعهد می دهد که پس از فارغ التحصیلی برای آن دانشگاه کار کند.

وی فاصله زمانی فارغ التحصیلی "م ر" تا زمان بکارگیری اش در دانشگاه تربیت مدرس را مورد اشاره قرار داد و گفت: "م ر" 9 اردیبهشت ماه 86 فارغ التحصیل شده و عملا از 27 اسفند ماه 86 موفق شده که شروع به کار کند. به نظر می رسد "م ر" در دورانی که عضو هیئت علمی پیمانی شده بود تحت فشارهای روحی و روانی پس از فارغ التحصیلی ناشی که از عدم پذیرش 10 ماهه اش در دانشگاه تربیت مدرس قرار گرفته بود.

استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: کسی که برجستگی های علمی دارد انتظار دارد تحویلش بگیرند. "م ر" از نظر صلاحیت های عمومی هم فرد بسیار عالی و خوبی بود و شهرت بسیار خوبی داشت ولی یکدفعه این تحولات به واسطه فشارهای روحی و روانی در وی بوجود آمده بود لذا در دورانی که عضو هیئت علمی پیمانی بود کم کار شده بود و بعضا چند بار هم شخصا حرکاتی از وی دیدم که نشان از مشکلات روحی داشت و به وی گفتم که بهتر است به خود مسلط باشد. تا اینکه به واسطه مقداری کم کاری وی دانشگاه تصمیم به لغو قراردادش گرفت. چاپ این تعداد مقاله توسط "م ر" نشان می دهد که صلاحیت علمی اش نمی تواند رد شود.

اظهارات حسن مسلمی نائینی استاد دانشگاه تربیت مدرس، رئیس هیئت انتظامی اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و مدیرکل امور بورس وزارت علوم درباره "م ر" درحالیست که دانشگاه تربیت مدرس طی بیانیه ای "م ر" یک عضو هیئت علمی اخراجی و فاقد صلاحیت های علمی و اخلاقی می داند و به مشکلات روحی و روانی وی که مورد تأکید مسلمی نائینی است اشاره ای نمی کند.

مدیرکل امور بورس وزارت علوم در ادامه گفت: البته این فشارهای روحی و روانی صرفا برای "م ر" نیست بلکه برای بورسیه های دیگری نیز پیش آمده که بعضا دانشجوی نمونه کشوری بوده اند یا معدل دکتری شان بالای 18 بوده و بورسیه دانشگاه تربیت مدرس بوده اند اما دانشگاه تربیت مدرس طی مکاتبه ای با وزارت علوم برای آنها عدم اعلام نیاز زده است. دانشگاهها باید توجه داشته باشند که به این راحتی نمی توانیم یکی را که دارای برجستگی هایی هم است نخواهیم و وی را تحت فشارهای روحی و روانی قرار دهیم.

دانشگاه تربیت مدرس در بیانیه خود در اعلام وضعیت این مدرس اهانت کننده متذکر شده است: "این فرد به دلیل عدم احراز صلاحیتهای علمی و عمومی در اول آذر ماه سال 1389 از دانشگاه تربیت مدرس اخراج و قرارداد پیمانی وی تمدید نشد و از آن تاریخ هیچگونه ارتباط سازمانی و استخدامی با دانشگاه ندارد." علی رغم اینکه دانشگاه تربیت مدرس اعلام می کند که اقدام موهن یک مدرس اخراجی این دانشگاه در زمان عضویت وی در این دانشگاه نبوده اما بررسی تاریخ مقاله نشان می دهد این استاد در آن زمان هنوز عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بوده است.

رئیس هیئت انتظامی اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به اینکه آیا زمان تولید، ارسال و پذیرش مقاله جنجالی و موهن "م ر" مربوط به زمان همکاری اش با دانشگاه تربیت مدرس بوده یا مربوط به پس از آن است گفت: تاریخ ارسال و پذیرش مقاله مشخص است. زمان اتمام همکاری اش با دانشگاه هم توسط دانشگاه اعلام شده است. ضرورتی ندارد که بخواهیم اصرار کنیم "م ر" پس از لغو قرارداد با تربیت مدرس دچار این خطا شده است. بالاخره "م ر" عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بوده و کار خطایی هم انجام داده است.

مسلمی نائینی در پایان این گفتگو در پاسخ به اینکه آیا هیئت انتظامی اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به اقدام موهن صورت گرفته از سوی "م ر" رسیدگی می کند گفت: وقتی یک عضو هیئت علمی اخراج می شود دیگر رسیدگی به تخلفاتش توسط هیئت انتظامی اعضای هیئت علمی مقدور نیست.