کد خبر: 45958
تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 تیر 1401 - 09:35

داخلی

»

گزارش

آیین تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی زنجان برگزار شد

منبع : لیزنا
آیین معارفه محمد رضاخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان و تکریم امیرعلی نیکبخش، مدیرکل سابق این استان با حضور معاونان و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.
آیین تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی زنجان برگزار شد

به گزارش لیزنا، مراسم تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با حضور سید باقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ عباس نعمتی، مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ سجاد عمرانی، مدیر دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان؛ حسین نجفی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان؛ امیرعلی نیکبخش، مدیرکل امور بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان؛ سید شمس‌الدین موسوی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان؛ رؤسای شهرستان‌ها، مسئولان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان روز دوشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۱ در سالن اجتماعات کتابخانه سهروردی برگزار شد.

سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کتابخانه فقط محل عضوگیری و امانت‌دهی کتاب نیست، بلکه محل ارائه خدمت فرهنگی و اجتماعی به همه مردم است.

میرعبداللهی در آیین تودیع و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، گفت: کار در کتابخانه، چنانکه در حکم دبیرکل محترم به مدیرکل جدید استان نیز آمده است، یک واجب فرهنگی است. فرهنگ هم ذاتاً شرافت و احترام دارد و درست مانند کتاب و کتاب‎خوانی، مطلوبیّت ذاتی دارد و خوشبختانه نهاد کتابخانه‌های عمومی فضای دلخواهی برای تحقق این امر شریف و محترم فراهم کرده‌ است.

وی با بیان‌ اینکه کتابخانه، در برخی از نقاط کشور، تنها مرکز فرهنگیِ موجود است، گفت: این ویژگیِ منحصر بفرد، کتابخانه را به یک محل امن فرهنگی برای خانواده‌ها تبدیل کرده است. خانواده‌ها با امنیت خاطر و خرسندی، فرزندان خود را به کتابخانه می‌فرستند و این برای همه ما باعث ایجاد انگیزه است.

میرعبداللهی افزود: این امنیت خاطر، برخاسته از کارکرد اجتماعی و فرهنگی کتابخانه است. با توجه به تعاریف جدید، کتابخانه کارکرد اداره را ندارد و فقط محل عضوگیری و امانت‌دهی کتاب نیست، بلکه محل ارائه خدمت است و هر نوع خدمتی که در حوزه فرهنگ بگنجد، حتی اگر ربط صد درصدی به کتاب نداشته‌ باشد نیز در آن انجام می‌شود. این کارکرد عمیق اجتماعی فرهنگی باید در همه مناسبات فکری و رفتاری کتابداران، از جمله در نوع ابراز مطالباتشان، تأثیر بگذارد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات تصریح کرد: نهاد نیز در ذیل بازتعریف مفهوم کتابخانه‌ها و ارائه خدمات جدید، اجرای طرح «کتابخانه بدون کتاب» را  پیگیری کرده است که بزودی، به عنوان اولین نمونه خدمات دیجیتال کتابخانه‌ای، در تهران اجرا خواهد شد.

میرعبداللهی در ادامه با طرح این پرسش که آیا تحقق این ایده والای فرهنگی اجتماعی با تعداد موجود کتابخانه‌های عمومی ممکن است، گفت: طبق آخرین آمار، نهاد متصدی اداره ۳۷۰۰ کتابخانه نهادی و مشارکتی و مستقل است، اما بر حسب سرانه، ما به ۱۵ هزار کتابخانه دیگر نیز نیاز داریم تا مطلوب نهایی برآورده شود. البته به جز تعداد کتابخانه، سازمان‌های مربوط دیگر، مانند شهرداری‌ها، هم باید به وظایف قانونی‌شان در قبال نهاد فعالانه‌تر عمل کنند.

ابوالفضل رفیعی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان در آیین تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: ریشه تمدن، فرهنگ است و بخش عمده‌ای از فرهنگ، متأثر از کتاب و کتابخوانی است.

رفیعی اظهار کرد: سرانه کتابخوانی نیاز به تقویت با استفاده از انواع شگردها دارد تا در عصر انفجار اطلاعات و دسترسی‌های رسانه‌ای و سرگرمی‌های شبانه‌روزی، که کتاب مورد کم‌مهری قرار گرفته، کتاب ترویج شود.

وی افزود: فرهنگ، ریشه تمدن است و بخش عمده‌ای از فرهنگ متأثر از کتاب و کتابخوانی است. اگر می‌خواهیم زمینه گرایش و دسترسی برای مطالعه ایجاد کنیم باید برای ترویج محتوای خوب تلاش کنیم و از این طریق در مسیر تمدن‌سازی گام برداریم.

حسین نجفی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز بیان کرد: ما کتاب را فقط آن چیزی که چاپ می‌شود می‌فهمیم، در صورتی که باید محتوای مکتوبات و آن چیزی که متعلق به تاریخ ماست را بفهمیم. زنجان، تاریخ قوی و پرخروشی دارد، ولی ما نتوانسته‌ایم آن را مکتوب کنیم.

نجفی افزود: افتخار ما قرآن است و شاهنامه، فارسی شده قرآن و برخوردار از گرایشی شیعی است. برای حفظ مکتوبات باید به نحوه جدیدی از کتابداری روی بیاوریم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با بیان اینکه باید از فهمی که کتابخانه را به قرائت‌خانه محدود می‌کند، عبور کنیم، گفت: امکانات جدید ما را از کتاب‌های کاغذی عبور می‌دهد و ما نیز باید تغییرات را بفهمیم و از فهم عمرانی کتابخانه به سوی فهم فرهنگی عبور کنیم.

امیرعلی نیکبخش، مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز با بیان این جمله خطاب به کتابداران که: به جایگاه خود افتخار کنید، گفت: توفیق زیادی است که بتوان در یک نهاد فرهنگی فعالیت ‌کرد و ظرفیت‌های عظیم فرهنگی در استان‌ها را، به قصد رفع آسیب‌های اجتماعی، فعال کرد.

نیک‌بخش با بیان اینکه کتابخانه‌های استان همواره جزو کتابخانه‌های برتر و ممتاز بوده است، یادآور شد: زمانی که وارد نهاد کتابخانه‌ها شدم، انجام کارهایی را آغاز کردیم که فعالیت‌هایی زیرساختی بودند که از جمله آن اقدامات، ایجاد رفاه و همدلی بود.

وی با بیان اینکه ساماندهی نیروهای انسانی از دیگر اقدامات انجام شده بود، گفت: ارتقای کتابخانه‌های استان از سطح «ج» به «ب»، افزایش تعداد کتابخانه‌های استان از ۸۶ باب به ۱۰۱ باب و تبدیل وضعیت همکاران موجب ایجاد امنیت شغلی و روحیه بالا شد.

ایرج صادقی، سرپرست سابق اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز با بیان ویژگی مهم حضور نیروهای جوان، متخصص و متعهد در کتابخانه‌ها، گفت: ویژگی دیگر نهاد کتابخانه‌ها وجود گستره عظیم مردمی است که در قالب خدمات کتابخانه‌ای، فعالیت‌هایی به آن‌ها ارائه می‌شود.

صادقی با بیان اینکه کتابخانه‌ها یکی از مراکز فعال فرهنگی در شهر و روستاست، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل موفقیت نهاد کتابخانه‌ها برنامه‌محوری و وجود برنامه‌های متنوع کمّی و کیفی است که گام‌های بلندی در این چند سال برداشته شده‌ است.

محمد رضاخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز بیان‌ کرد: در زیرساخت‌های فرهنگی، عنصر اصلی کتاب است و حتی در اقتصاد فرهنگ‌ نیز کتاب جایگاه ویژه دارد ولی باز هم مظلوم‌ است.

رضاخانی افزود:  وجود امکانات مادی حتماً در پیشبرد امور و تحقق اهداف فرهنگی مؤثر است، ولی نیروی انسانی جایگاه مهم‌تری دارد. نیروی انسانی همین سرمایه عظیم کتابداران هستند که امیدواریم بتوانیم خدمات خوبی به آنها ارائه دهیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، با اشاره به اینکه اهمیت کتاب را هیچ کس به اندازه مقام معظم رهبری نمی‌داند و بیشترین توصیه‌های فرهنگی ایشان درباره کتاب است و ایشان از پیشروان این زمینه اند، افزود: انقلاب اسلامی، پس از امام راحل، مرهون فرهنگ‌پروریِ مقام معظم رهبری است و برای پی بردن به اهمیت کتاب و دانایی باید به توصیه‌های ایشان توجه کنیم.

وی با اشاره به پیشینه پرافتخار استان زنجان گفت: زنجان مشاهیر زیادی دارد و ضرورت دارد که در کنار ساخت کتابخانه مرکزی، مرکز مشاهیر نیز ساخته شود که برای آیندگان بماند.