جایزه «من بوکر» به فیلیپ راث آمریکایی رسید

به گزارش لیزنا به نقل از مهر، آسوشیتدپرس اعلام کرد: این نویسنده با پنج دهه کار، نوشتن بیش از دوجین رمان و کسب جوایز متعدد بین‌المللی از جمله پولیتزر، مبلغ 100 هزار دلاری این جایزه را به دست آورد.

راث با ابراز خوشحالی از دریافت جایزه "من بوکر" گفت: امیدوارم این جایزه خوانندگان سراسر جهان و کسانی را که احساس نزدیکی با کارهایم نمی‌کنند به خود آثارم جلب کند.

جایزه بین‌المللی "من بوکر" هر دو سال یک بار به نویسنده‌ای تعلق می‌گیرد که نقش مهمی در تعالی داستان ایفا کرده است، اما جایزه داستانی "من بوکر" هر سال به نویسنده یک کتاب خاص اهدا می‌شود.

فیلیپ راث نویسنده مطرح آمریکایی در 19 مارس 1933 در آمریکا به دنیا آمد. او از دانشگاه باکنل در رشته زبان انگلیسی فارغ‌التحصیل شد و تحصیلاتش را در دانشگاه شیکاگو ادامه داد و فوق لیسانس ادبیات انگلیسی را اخذ کرد. او سپس در دانشگاه‌های پرینستون و آیووا به تدریس پرداخت و در 1992 بازنشسته شد.

راث در سال 1959 دو سال در ارتش آمریکا خدمت کرد و در طول این دوران اولین کتاب خود را با عنوان "بدرود کولومبوس" نوشت. این کتاب شامل یک داستان بلند و 5 داستان کوتاه بود و برنده جایزه ملی کتاب آمریکا در سال 1960 شد. پس از آن راث دو رمان دیگر با نام‌های "بی‌خیال او" و "آن موقع‌ها که خوب بود" منتشر کرد که هر دو این رمان‌ها با فروش بالایی روبرو شدند. "شکایت پورتنوی" سومین رمان او در سال 1969 منتشر شد. راث در دهه هفتاد به خلق آثار طنز سیاسی مانند کتاب "دار و دسته ما" و "چهارپا" دست زد. از سال 1979 به بعد هم به خلق شخصیت "ناتان زاکرمن" در رمان‌هایش پرداخت و 10 رمان با همین شخصیت خلق کرد که اولین آن "شبح نویسنده" بود.

فیلیپ راث تاکنون بیش از 20 جایزه ادبی معتبر برای آثارش دریافت کرده است.