ناگفته‌های دانشگاه منتسب به مشایی

به گزارش لیزنا به نقل از مهر، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پس از مدتها انتظار بالاخره ظهر روز گذشته با احضار کامران دانشجو تشکیل جلسه داد تا با سوالات اعضای این کمیسیون و پاسخهای وزیر علوم، ابهامات دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان که منتسب به اسفندیار رحیم مشایی برطرف شود.

نخستین پیشنهاد دهنده تاسیس دانشگاه چه کسی بود

علیرضا سلیمی - دبیراول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ارتباط با جرقه اولیه تاسیس دانشگاهی برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت: در تاریخ 12 خردادماه 88 سفیر ایران در کشور امارات طی نامه ای به وزارت علوم، پیشنهاد تاسیس این دانشگاه را مطرح می کند.

وزارت علوم هم در تاریخ 27 شهریورماه 89 با مدیریت کامران دانشجو با کلیات طرح تاسیس دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان موافقت اصولی می کند اما وزیرعلوم بر این باور است که چون اساسنامه این دانشگاه از نوع تیپ است، پس دیگر نیازی به نوشتن اساسنامه جدید ندارد.

جزئیات و تعیین نهایی اعضای هیئت موسس دانشگاه

به گفته اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که در جلسه روز گذشته این کمیسیون حضور داشتند، کامران دانشجو اسامی هفت نفر از اعضای پیشنهادی هیئت موسس دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان را با این عناوین اعلام کرد:

مرضیه وحید دستجردی - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
علی اکبر صالحی - وزیر امور خارجه
لطف الله فروزنده - معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور
ابراهیم عزیزی - معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور
حمید بقایی - معاون اجرایی رئیس جمهور
اسفندیار رحیم مشایی - جانشین رئیس شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور 
محمد شریف ملک زاده - دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور

سلیمی در پاسخ به سوال در ارتباط با پیشنهاد دهنده اعضای هیئت موسس این دانشگاه، تنها به بیان یک جمله بسنده کرد و گفت: ممکن است خود مشایی یا افرادی که در این لیست از سوی وزیرعلوم عنوان شده اند این اسامی را پیشنهاد کرده باشند.

این در حالی است که اسم کامران دانشجو در این لیست دیده نمی شود و البته به گفته اسنفدیار اختیاری کسنویه یزد دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اشخاص پیشنهادی حقیقی هستند اما شائبه حقوقی در این زمینه وجود دارد.

اما علیرضا سلیمی در ارتباط با تعیین نهایی اعضای هیئت موسس این دانشگاه گفت: دانشجو در این جلسه تاکید کرد که در ارتباط با این دانشگاه فعلاً فقط نیاز سنجی آن هم از کانالهای قانونی صورت گرفته و سایر مراحل تصویب تاسیس این دانشگاه اعم از نوع و تعداد رشته ها، مقاطع و حتی تعیین نهایی هیئت موسس آن نیازمند مهیا شدن یک سری شرایط خواهد بود و تنها 20 درصد کار پیش رفته است. ضمن اینکه صلاحیت عمومی و اختصاصی تمام این اعضا باید از سوی وزارت علوم استعلام شود.

وزارت علوم کانالهای قانونی را طی کرد

اسفندیار اختیاری با تاکید بر اینکه تمام اقدامات وزارت علوم در ارتباط با روند تاسیس این دانشگاه و نگارش اساسنامه آن از طریق کانالهای قانونی صورت گرفته است اظهار داشت: با گزارش هایی که حسین نادری منش - معاون آموزشی وزارت علوم روز گذشته ارائه کرد مشخص شد که کامران دانشجو اقدامات مربوط به این دانشگاه را بر اساس قوانین آموزش عالی انجام داده است.

همچنین نورالله حیدری دستنایی - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر قانونی بودن اقدامات وزارت علوم در خصوص این دانشگاه صحه گذاشت و تاکید کرد: دریافت من این است که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روند تاسیس این دانشگاه را از سوی وزارت علوم تا به الان عرفی و قانونی ارزیابی کردند.

قولهایی که وزیر علوم داد

حیدری در ارتباط با نظر وزیر علوم در خصوص اعضای هیئت موسس دانشگاهی که منتسب به مشایی است گفت: حساسیت و دغدغه تمام اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تنها روی اساسنامه و ترکیب اعضای هیئت موسس این دانشگاه است.

به گفته این نماینده مجلس دانشگاهی با برچسب غیردولتی و غیرانتفاعی اما با ترکیبی کاملاً دولتی نمی تواند دانشگاهی باشد که مورد تایید قرار گیرد زیرا نه تنها به گفته اسفندیار اختیاری در آن شائبه رانت مطرح می شود بلکه اهداف تاسیس چنین دانشگاهی با چنان هیئت موسسی زیر سوال می رود.

حیدری در خصوص قولهای کامران دانشجو اظهار داشت: دانشجو در این باره به اعضای کمیسیون آموزش قول داد که "نگران نباشید همانطور که من منادی اسلامی کردن دانشگاه های کشور هستم در خصوص این دانشگاه هم کوتاهی نمی کنم و با هیچ کسی هم رودربایستی ندارم، اگر بدانم اعضای این هیئت موسس نباید حضور داشته باشند حتماً اقدامات لازم را انجام می دهم."

مکان دانشگاه کجاست

هنوز مکان تاسیس دانشگاه مشخص نیست. اینکه دانشگاه جامع بین المللی ایرانیان در تهران یا کیش راه اندازی شود به گفته سلیمی تنها زمانی مشخص می شود که سایر مراحل تاسیس این دانشگاه طی شده باشد.

در صورتیکه دانشگاه در تهران تاسیس شود، شورایعالی انقلاب فرهنگی رای آن را صادر می کند در غیراین صورت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ارائه مجوز وارد عمل می شود.

تهران و کیش هر چند دو مکان پیشنهادی تاسیس این دانشگاه هستند اما تعیین نهایی یکی از این دو شهر در مراحل بعدی قرار دارد.