گشایش نمایشگاه کتب نفیس لاتین در کتابخانه مرکزی آستان قدس

به گزارش لیزنا، رئيس روابط عمومي و امور بين الملل سازمان كتابخانه ها،موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي با بيان اين مطلب گفت: این نمایشگاه از تاریخ  24 لغایت 31 خرداد ماه جاری در تالار قدس کتابخانه مرکزی  ادامه خواهد داشت.

مهدي قيصري نيك افزود: در نمایشگاه مذکور قریب به 200 نسخه ازکتب لاتین به زبانهای انگلیسی، فرانسوی و ... مربوط به قرن 15 تا بیستم میلادی  همراه با شناسنامه کتب شامل: معرفی مولف، سال نشر و چکیده‎ای  از متن کتاب به نمایش  عمومی درآمده است.

وی گفت: ساعات بازدید از نمایشگاه  8 صبح تا 30/12 می باشد که طی آن علاوه بر راهنمایی بازدیدکنندگان، بروشورهای اطلاعاتی در اختیار آنها قرار می‎گیرد. او اضافه کرد: درگنجینه کتابهای خارجي آستان قدس رضوی  دو هزار نسخه کتاب نفیس  خارجي  قبل از قرن 19 میلادی  به زبانهای انگلیسی  ، فرانسه،  آلمانی ، روسی ، ایتالیایی ، ژاپنی ، چینی، عربی و ... وجود دارد که مورد استقبال  کم نظیر اساتید ، محققان ، زبان شناسان، دانشجویان و علاقه مندان  به زبانهای  خارجی قرار گرفته است .

 

قيصري نيك بیان کرد: تالار كتابهاي خارجي با بیش از  88 هزار نسخه کتاب چاپی در اختیار  محققان و دانش پژوهان  زبان های  خارجی قرار دارد. او ادامه داد: قدیمی ترین کتاب کتابخانه، ترجمه‎ای از کتاب مقدس«انجیل» به خط و زبان لاتین می‎باشد که در سال 1473 میلادی مقارن با اختراع صنعت چاپ در اروپا  به چاپ رسیده است.

وی در ادامه گفت: در تالار كتابهاي خارجي آستان قدس رضوی  کتابهایی وجود دارد که تاریخ  چاپ  آنها به  دهه های  اول قرن  شانزدهم  میلادی  می‎رسد.

مهدی قیصری نیک مجموعه کتب نفیس شکسپیر شاعر بزرگ انگلیسی را که در اوایل  قرن 17 میلادی در لندن به چاپ رسیده از دیگر  کتب نفیس این کتابخانه بر شمرد  و افزود: جهت سهولت  دسترسی علاقمندان به کتب قدیمی  زبانهای خارجی کلیه کتابهای چاپ شده مربوط به قبل از  1900 میلادی که تعداد آنها بیش از 2500 نسخه می‎رسد دیجیتال‎ سازی شده است.

رئیس روابط عمومی و امور بین الملل  سازمان کتابخانه‎ها، موزه‎ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در سال 1389  خرید کتاب  در تالار کتب خارجی  نسبت به  مدت مشابه سال قبل  بیش از  50 در صد رشد داشته است گفت:  هدف و انگیزه اصلی  ایجاد تالار كتابهاي خارجي  توسعه کمی و کیفی خدمات و برآورد  نیازهای مطالعاتی اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان  به زبانهای می باشد.

وی افزود: در این راستا بااستفاده از راهنمایی و مشاوره اساتید  دانشگاه 1841 نسخه کتاب  لاتین در 1227 عنوان از بیست و چهارمین  نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  خریداری شده است.

رئيس روابط عمومي و امور بين الملل سازمان كتابخانه ها،موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي یادآور شد: کتب خریداری شده  شامل كتب مرجع: دایره المعارف، زندگینامه، لغت نامه،  و نیز كتب غير مرجع در راستاي سياستهاي مجموعه سازي سازمان  ... می باشد که پس از  ثبت و فهرست نویسی  به تالار كتابهاي خارجي تحویل می‎شود.

لازم به ذکر است سازمان کتابخانه‎ها، موزه‎ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی علاوه بر کتابخانه مرکزی با 28  هزار و هشتصد متر مربع  فضای مطالعاتي داراي 41 کتابخانه عمومي و 9 كتابخانه تخصصي در سطح کشور  و یک کتابخانه در خارج از کشور (هندوستان ) می باشد.