تمام نسخ خطی ظرف یکسال در سایت کتابخانه ملی قرار می‌گیرد

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، یازدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی در خراسان رضوی امروز (29 آبان 1390) با حضور اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حبیب‌الله عظیمی دبیر علمی این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین ادبی رئیس انجمن اثار و مفاخر فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین الهی خراسانی مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، زاهدی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، اشکوری رئیس مرکز احیای تراث اسلامی، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و جمعی از کتابداران در محل تالار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

دکتر اسحاق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیان کرد: "این همایش در مشهد مقدس در شرایطی برگزار شد که هیچ کدام از بزرگان نسخ خطی از جمله نورایی در این مراسم حضور نداشتند. تا زمانی که خادمان دین، فرهنگ و تمدن در قید حیات هستند باید قدر و منزلت آنها را بدانیم."

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: "بخشی از فعالیت‌های حوزه نسخ خطی، در عرصه فرهنگ و تمدن دینی ما اتفاق افتاده است و در گذشته وسایلی برای چاپ آثار نبود و دانشمندان با استنساخ، آثار را حفاظت کرده تا اثر به دست پژوهشگران برسد. گذشتگان و به نوعی دانشمندان، آنچه که ضرورت داشته را در قالب علم بیان کردند تا  از آسیب‌رساندن به نسخ خطی جلوگیری شود."

صلاحی بیان کرد: "برپایی همایش‌های نسخ خطی در خارج از مرکز با مشکلاتی نیز مواجه خواهد بود از جمله: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علاقه‌مند بودند در این مراسم حضور داشته باشند اما به دلیل برخی شرایط نتوانستند در این مراسم حضور پیدا کنند."

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه یکی از کارکنان این کتابخانه به یکی از شهرها سفر کرده و متوجه شده است که 6 هزار نسخه خطی فارسی در یکی از کشورها وجود دارد، گفت:" 750 نسخ خطی فارسی از زمان قاجار در کشور تاجیکستان موجود است."

وی گفت: "نسخ خطی، مثل زمین است یعنی هیچگاه نمی‌توان زمین را دوباره تولید کرد. نسخه‌های خطی منحصر به فرد هستند و کسانی که دوست دارند نسخ خطی را نزد خود نگه دارند باید به این امر توجه کنند که این نسخ دستخوش حوادث طبیعی می‌شود. نسخ خطی ما هم اکنون دستخوش حوادث طبیعی شده است یعنی توسط موریانه، سیل و زلزله و یا حوادث ساخته و پرداخته بشری که همان بحث سودآوری و معامله است، در معرض خطر قرار گرفته و معامله‌گری ‌هایی در این زمینه وجود دارد."

صلاحی ایران اظهار داشت: "میراث‌سازی برای نسل آینده مهمتر از میراث‌داری است. آنچه که درباره ادبیات گذشته وجود دارد باید برای نسل جوان و آینده تدوین کرد که این امر نیازمند کمک پژوهشگران است. یکی از برنامه‌های اصلی کتابخانه ملی ایران این است که تمام نسخ خطی را ظرف یک سال عکسبرداری و در سایت قرار دهیم."

در پایان صلاحی گفت:" با مدیریت می‌توان از آسیب‌رساندن به نسخ خطی جلوگیری کرد. باید بتوانیم از نسخ خطی حفاظت و نگهداری کرده تا به نسل آینده انتقال داده شود."

خبرنگار: خدیجه عروجی