برنامه‌های آموزش و پرورش در هفته کتاب و کتابخوانی

به گزارش لیزنا، مهدی علی‌اکبرزاده، مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش و از اعضای نشست شورای سیاست‌گذاری بیست و چهارمین دوره‌ی هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری در گفتگو با ستاد خبری هفته کتاب، بیان کرد: یکی از وظایف مهم ما،  توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در میان دانش آموزان و معلمان است. 

 

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش در این راستا برنامه‌هایی از قبیل برگزاری مسابقات کتاب و کتاب‌خوانی، تجلیل از نویسندگان و مولفان دانش آموز و معلم صورت می‌دهد، البته برخی از برنامه‌های این وزارتخانه بر هفته کتاب متمرکز است. 

 علی‌اکبرزاده یکی از این برنامه‌ها را 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه خواند و افزود: این نمایشگاه در سراسر کشور با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. طی فراخوان این نمایشگاه، ناشرین کتاب‌های کودک و نوجوان، از شهریور ماه برای شرکت در آن ثبت نام می‌کنند. سپس کتاب‌های تازه منتشر شده به موسسه مجری منادی تربیت ارسال، و ارزیابی شده و به معرض دید گذاشته می‌شود و پس از آن توسط نمایندگان هر استان کتاب‌های نمونه انتخاب می‌شود. 

 علی‌اکبرزاده عنوان کرد: از اول آبان ماه فرآیند بسته بندی و ارسال کتاب به مدارس را آغاز کردیم. حدودا کتاب‌ها پس از 10 روز به مدارس میرسند. این مدارس نمایشگاهی را در هفته کتاب برگزار و کتاب‌ها را به صورت تخفیف ‌دار در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهد. البته هیچکدام از کتاب‌‌ها بعد از برگزاری نمایشگاه مرجوع نشده و در کتابخانه مدارس باقی می ‌ماند. امسال 400 ناشر در فراخوان 50 هزار نمایشگاه شرکت کرده‌اند و کتاب‌هایی که از استان‌ها خریداری شده بیش از 4 میلیارد تومان ارزش دارد. 

 وی مسابقات نمایشگاهی یاد یار مهربان را از دیگر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: این مسابقات با همکاری شهرداری برگزار می‌شود. 

 وی بیان کرد: ‌اکنون آموزش و پرورش در 4 زمینه، با همکاری انتشارات منادی تربیت، انتشارات برهان، انتشارات پیوند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسئولیت تالیف چاپ و انتشار کتاب‌های مناسب کودکان و نوجوانان را بر عهده دارد. 

 

علی‌اکبرزاده اعتقاد وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر ترویج مطالعه کتاب دانست و اظهار داشت: در تمام جلسات کاری با این وزارتخانه به اتفاق نظر در برنامه ‌ریزی‌ها می‌رسیم و به موقع طرح‌ها را اجرایی می‌کنیم. در سال‌های اخیر این فرآیند رو به فزونی بوده است. از طرفی 2 سال پیش  تفاهم ‌نامه‌ای با  معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انجام اقدامات مشترک امضا شد. همچنین سال تحصیلی گذشته با همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بن دانش‌آموزی در میان دانش‌آموزان تهران توزیع شد. 

  وی یادآور شد:‌ در سال تحصیلی جاری بنابر استفاده از تجربه سال قبل، در نظر داریم اعطای بن دانش‌آموزی به دانش‌آموزان سایر شهرستان‌ها و روستاها صورت ‌گیرد. سال تحصیلی گذشته در نمایشگاه تهران 130 هزار دانش‌آموز از طرف مدارس به صورت گروهی شرکت کردند.