کد خبر: 43136
تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 بهمن 1399 - 09:19

داخلی

»

گفتگو

پیشتازی هندوستان در بین ۵۰ اقتصاد برتر نوآور جهان

منبع : لیزنا
ویرایش ۲۰۲۰ شاخص نوآوری جهانی، هندوستان را از بعد عملکرد های علمی، فناوری و نوآوری در بین ۵۰ اقتصاد برتر نوآور نخست رتبه بندی کرده است که از این جهت نسبت به بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جلوتر است.
پیشتازی هندوستان در بین ۵۰ اقتصاد برتر نوآور جهان

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس  ISC گفت: در حالی که هندوستان از نظر تعداد انتشارات علمی در جایگاه سوم جهان نشسته است، ویرایش ۲۰۲۰ شاخص نوآوری جهانی این کشور را از بعد عملکرد های علمی، فناوری و نوآوری در بین ۵۰ اقتصاد برتر نوآور نخست رتبه بندی کرده است که از این جهت نسبت به بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جلوتر است.

دکتر جعفر مهراد گفت: اهمیت این عملکرد زمانی بیشتر آشکار می شود که رتبه هندوستان را در شاخص نوآوری جهانی از سال ۲۰۱۵ که در آن موقع حائز رتبه ۸۱ جهان بود مورد مقایسه قرار دهیم. طی این سال ها، رتبه این کشور به طور پیوسته رو به رشد گذاشته است:  سال ۲۰۱۶ رتبه ۶۶،  سال ۲۰۱۷ رتبه ۶۰،  سال ۲۰۱۸ رتبه ۵۷،  سال ۲۰۱۹ رتبه ۵۲ و در سال ۲۰۲۰ رتبه ۴۸.

استاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: هندوستان تقریبا %0.7 از تولید ناخالص داخلی را صرف تحقیق و توسعه می کند که در مقایسه با کشورهای با در آمد بالا مانند رژیم اشغالگر قدس(%۴/۹۵)، کره‌جنوبی، سوئد و ژاپن بسیار کمتر است.این رتبه بندی نسبی از یک سو  هندوستان را در ردیف کشورهایی مانند مکزیک و از سوی دیگر بسیار جلوتر از کشورهای منطقه آسیای جنوبی و غربی قرار می دهد. این کشور از نظر درصد تولید ناخالص داخلی که صرف تحقیق و توسعه می کند حتی در پایین جدول کشورهای بریکس (برزیل، هندوستان، چین، روسیه و آفریقای جنوبی ) قرار دارد.

وی تصریح کرد: طبق گزارش سال ۲۰۱۸ یونسکو،  درصد تولید ناخالص داخلی تعدادی از کشورها که صرف تحقیق و توسعه شده است از این قرار می باشد: رژیم صهیونیستی ۴/۹۵، کره‌جنوبی ۴/۸۱، سوئد ۳/۳۳، ژاپن ۳/۲۶، اتریش ۳/۱۷، آلمان ۳/۰۹، دانمارک ۳/۰۶، آمریکا ۲/۸۳، بلژیک ۲/۸۲، فرانسه ۲/۲، بریتانیا ۱/۷، کانادا ۱/۵۶، امارات متحده عربی ۱/۳، روسیه ۹۸ صدم درصد و هندوستان ۶۴ صدم درصد.

موسس  ISC افزود: جنبه مهم دیگر تحقیق و توسعه تعداد افرادی است که در فرایند پژوهش های علمی به کار مشغول می باشند. این فرایند شامل مفهوم سازی، تولید دانش جدید، فرایند ها، روش ها/ سیستم ها و مدیریت پروژه ها است که بخش مهمی از تحقیق و توسعه بحساب می آیند. در این میان، کشورهایی مانند دانمارک، سوئد و کره‌جنوبی نسبت به جمعیت خود پژوهشگران بیشتری را به خدمت گرفته اند. در مقابل، تعداد پژوهشگران هندوستان نسبت به هر یک میلیون نفر بسیار اندک است: دانمارک ۸۰۶۵ پزوهشگر، کره‌جنوبی ۷۹۸۰، سوئد ۷۵۳۶، اتریش ۵۷۳۳، ژاپن ۵۳۳۱، آلمان ۵۲۱۱، بلژیک ۵۰۲۳، فرانسه ۴۷۱۵، بریتانیا ۴۶۰۳، روسیه ۲۷۸۴، امارات متحده عربی ۲۷۳۸ و هندوستان ۲۵۲ پژوهشگر.

وی گفت: براساس آماری که از سوی وزارت علوم و فناوری هندوستان منتشر شده است سهم بخش های مختلف در صرف بودجه های تحقیق و توسعه متفاوت است. در این میان، سهم دولت مرکزی با ۴۵ درصد از سایر بخش ها بیشتر است. پس از آن صنایع خصوصی ۳۷ درصد، آموزش ۷ درصد، دولت های محلی ۶ درصد و صنایع عمومی با سهم ۵ درصد در مرتبه های بعدی قرار دارند.

دکتر جعفر مهراد افزود: هندوستان به موازات افزایش قابل توجهی که در انتشارات علمی دارد به پدیده اختراعات نیز توجه ویژه‌ای معمول کرده است. تعداد انتشارات این کشور طی ده سال گذشته به طور تصاعدی افزایش پیدا کرده است.  طبق آمار بنیاد ملی علوم آمریکا، هندوستان اکنون بعد از چین و ایالات متحده آمریکا در جایگاه سوم قرار دارد. میزان انتشارات علمی هندوستان در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۳۵,۷۸۸ مقاله گزارش شده است. در حالی که متوسط نرخ رشد انتشارات علمی در جهان ۴,۹ است پایگاه اطلاعاتی بنیاد ملی علوم آمریکا نشان می‌دهد که نرخ رشد انتشارات علمی هندوستان ۱۲,۹ درصد  است. متوسط نرخ رشد انتشارات علمی هندوستان در بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸  در بین کشورهای جهان برابر با ۱۰,۷۳ سریع ترین رشد بحساب می آید.

وی گفت: در سال ۲۰۲۰ در  هندوستان تعداد ۷۰۹۲۴ در خواست ثبت اختراع مورد بررسی قرار گرفته است. در این سال، تعداد درخواست های منتشر شده ۵۱۳۲۵، اعطای گواهی اختراع ۲۶۳۰۹ و آن گونه که گفته شد کل بررسی ها پیرامون درخواست هایی که برای ثبت اختراع وجود داشت ۷۰۹۲۴ گزارش شده است. جالب است بدانیم که در هندوستان ۹۹۳ دانشگاه، ۱۲۷ موسسه علمی که اهمیت ملی دارند و ۳۹۹۳۱ کالج نقش کم نظیری در توسعه علمی، فناوری و نوآوری ایفا می کنند.

برچسب ها :