حضور دو نماینده از ایران در کنگره بین المللی ادبیات کودک در اسپانیا

 

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و اتباطات اسلامي اعلام کرد:  دراین کنگره که یک نشست دوسالانه است، افراد فعال در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان از سراسر جهان گردهم می‌آیند.

گردهمایی در این کنگره فرصتی برای ارتباط، تبادل نظر و پیداکردن افق های جدید در رابطه با ارتقاء ادبیات کودکان و نوجوانان است.

هر دو سال یک بار یکی از ۷۷ عضو IBBY که یک سازمان غیرانتفاعی است، میزبان کنگره هستند.

بررسی مقالات ارسال شده برای کنگره و مطرح شدن دیدگاه‌های صاحبنظران، گفتگو، میزگرد، سمینار، کارگاه و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف از جمله فعالیت‌های کنگره ۲۰۱۰ است. مراسم اهداء‌ جایزه هانس کریستین اندرسن، که به یک مؤلف یا تصویرگر اهداء می‌شود، اعلام فهرست افتخار و تقدیم لوح افتخار به مترجمین، و اعلام برندگان جایزه آساهی به منظور ارتقاء خواندن، از دیگر برنامه‌های این کنگره است.

 

محور اصلی گفتگو در کنگره سال ۲۰۱۰ قدرت اقلیت است. مطرح کردن دغدغه‌ها و مشکلات در رابطه با موقعیت محدودتر ادبیات کودکان و نوجوانان از دیدگاه ویراستاران، نویسندگان و رسانه‌ها نسبت به ادبیات بزرگسالان، بحث جنسیت در ادبیات کودکان و نوجوانان، زبان در موضع اقلیت، مخاطبین و عدم دسترسی آن‌ها در موضع اقلیت، به عنوان موضوعات اصلی گفتگو در کنگره ۲۰۱۰ در نظر گرفته شده است.

مسئولان برگزارکننده اعلام کرده‌اند "جهانی کردن کثرت و شکیبایی از طریق ادبیات کودک" از جمله اهدافی است که در برگزاری این کنگره دنبال می‌کنند.

اعضای کمیته علمی کنگره شامل ۸ نفرندکه ۴ نفر اسپانیایی وبقیه از کشورهای آمریکا ، فرانسه ونیجریه می باشند.

اعضای کمیته سازمان‌دهی کنگره ۲۰ نفر می باشند که همگی اسپانیایی هستند. اعضای این کمیته ۲۰ نفری از میان نویسندگان، اساتید، معلمان، ناشران، محققان، منتقدان، مترجمان و کتابداران انتخاب شده‌اند.

امسال از ایران، سید علی کاشفی خوانساری و فرحناز فخریان که مقاله  پژوهشی  مشترک آنان در ارتباط با ادبیات کودکان  اقلیت پذیرفته شده است، حضور دارند و بر اساس برنامه مقاله خود را در تاریخ 10 سپتامبر (19 شهریور) ارائه خواهند كرد.