کد خبر: 43678
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 15 ارديبهشت 1400 - 13:46

داخلی

»

گفتگو

اشتغال دانش آموختگان علم اطلاعات و دانش شناسی در زمینه تولید و مدیریت محتوا

منبع : لیزنا
دکتر محمد حسن زاده: امروز حوزه محتوا به عنوان یکی از ده حوزه شغلی در سطح جهان مطرح است و افراد بسیار زیادی در کشورهای مختلف به تولید محتوا مشغول هستند. به طور یقین، در آینده بسیاری از دانش آموختگان رشته های مختلف، از جمله دانش آموختگان علم اطلاعات و دانش شناسی در زمینه تولید و مدیریت محتوا شاغل خواهند شد.
اشتغال دانش آموختگان علم اطلاعات و دانش شناسی در زمینه تولید و مدیریت محتوا

به گزارش لیزنا، دکتر محمدحسن زاده در گفتگو با لیزنا به سوالاتی در زمینه همایش بین المللی مدیریت محتوای دیجیتال به شرح زیر پاسخ داد:

همایش رو معرفی کنید(با همکاری کدام سازمانها برگزار می شود) و چه زمانی برگزار می شود؟

نخستین همایش بین المللی مدیریت محتوای دیجیتال بستری برای ارائه یافته های نوآورانه و عملی در دانشگاه ها، موسسات پژوهشی و بنگاه ها با محوریت تبادل دانش بین المللی است. این همایش  با حضور صاحبنظران به نام بین المللی روز دوشنبه 27 اردیبهشت 1400 به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و اطلاع رسانی اخبار از طریق وب سایت همایش  (dcm.modares.ac.ir) به زبان های فارسی و انگلیسی انجام می شود این کنفرانس به دنبال ایجاد بستری است که  ارتقای ارتباط بین نظریه و عمل  را با نگاهی ویژه به تنگناهای حاصل از همه گیری کرونا را تسریع کند. البته دریافت مقاله ها محدود به موضوع کرونا نبوده است و محورهای موضوعی متنوعی را در بر می گیرد که در محورهای همایش درج شده است. کنفرانس با همکاری دانشگاه های تربیت مدرس و علامه طباطبایی و از سوی انجمن های علمی – دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دو دانشگاه برگزار می شود.

ضرورت برگزاری این همایش چیست؟

صاحبنظران بسیاری در سطح بین المللی معتقد هستند که محتوا تعیین کننده ترین عامل در قرن حاضر است. توسعه ابزارها و فناوری های دیجیتال، تولید و اشاعه محتوا را تسریع کرده است. امروزه همه افراد به تولید کنندگان محتوا تبدیل شده اند. شبکه های اجتماعی، وب سایت ها، ارتباطات فردی و گروهی، همگی به تولید و انتشا رمحتوا سرعت بخشیده اند. در چنین زمانی، مدیریت محتوای دیجیتال ضرورت دوچندانی پیدا کرده است. مدیریت محتوا هم برای افراد مساله است، هم برای سازمان ها و هم به صورت کلی در سطح ملی به عنوان یک مساله جدی است. همین ضرورت ها ایجاب می کند که مراکز علمی پا پیش بگذارند و نقش راهبری خود در مدیریت محتوای دیجیتال را با هم اندیشی و همکاری جمعی ایفا کنند. مدیریت محتوا صرفا به بُعد فنی محدود و منحصر نیست. بلکه ابعاد اجتماعی، تربیتی، حقوقی، اقتصادی و محیطی به صورت در هم تنیده در عالم محتوای دیجیتال نمایان شده است. به همین دلیل ما نیازمند نگاه چندبُعدی و همکاری چندجانبه برای مدیریت محتوای دیجیتال هستیم.

فعالیتهای صورت گرفته در خصوص همایش چیست؟

فعالیت های همایش بین المللی از اواسط زمستان آغاز شده است. اولین کار به لحاظ ماهیت فعالیت های اشتراکی، هماهنگی أمور و تصویب برگزاری همایش در دانشگاه بود، بعد از آن کمیته های اجرایی و علمی شکل گرفتند و اعضای آنها با محوریت اعضای انجمن های دو دانشگاه و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری مشخص گردید. در سریع ترین زمان ممکن، وب سایت همایش به دو زبان فارسی و انگلیسی راه اندازی و در اختیار جامعه علمی قرار گرفت. با تلاش های مستمر، اعضای کمیته های اجرایی و علمی، فراخوان مقاله و سخنرانی در سطح ملی و بین المللی منتشر شد.
بعد ازاتمام موعد دریافت مقالات، داوری های شروع و مقالات پذیرفته شده به نویسندگان اعلام گردید. اکنون با مشخص شدن برنامه اولیه همایش، أمور مربوط به هماهنگی های نهایی و آماده سازی برای روز همایش در حال اجراست.

محورهای همایش کدامند و توسط چه کسانی پیشنهاد و نهایی شد؟

محورهای همایش عبارتند از:
➢ چارچوب های تحول دیجیتال
➢ زیر ساخت های فنی ، فرهنگی و اجتماعی مدیریت محتوای دیجیتالی
➢ استانداردهای مدیریت محتوای دیجیتالی
➢ معماری سیستم های مدیریت محتوای دیجیتالی
➢ تجارب زیسته مدیران در مدیریت محتوای دیجیتالی در دوران کرونا
➢ مدیریت محتوا در آموزش های مجازی
➢ مدیریت محتوا در شبکه های اجتماعی در دوران کرونا
➢ چالش های مدیریت محتوای دیجیتالی
➢ حفاظت و امنیت محتواهای دیجیتالی
➢ ابعاد اقتصادی و اجتماعی مدیریت محتوای دیجیتالی
➢ مسائل اخلاقی در مدیریت محتوای دیجیتالی

این محورها با توجه به نیازهای شناسایی شده و همچنین موضوعات مورد بحث در عرصه های علمی و سازمانی تعیین و توسط کمیته علمی نهایی شده است.

سخنرانان همایش چه کسانی خواهند بود چرا این افراد انتخاب شده اند؟

با توجه به استقبال بسیار زیاد از همایش، این رخداد علمی از ساعت 8 صبح تا 8 عصر در قالب یک نشست افتتاحیه، 6 نشست تخصصی و یک نشست اختتامیه برگزار خواهد شد. دو دسته ازسخنرانان در همایش به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت، دسته اول، کسانی هستند که مقالات ارسالی آنها بعد از مراحل داوری به عنوان ارائه شفاهی پذیرفته شده اند. دسته دوم، متخصصانی از داخل و خارج از کشور از دانشگاه های معتبر و بین المللی هستند که با توجه به تخصص شان به عنوان سخنران کلیدی به ارائه مطلب خواهند پرداخت. انتخاب  مقالات براساس نظرات داوری و درونمایه علمی آنها صورت گرفته و در گزینش افراد سخنران کلیدی نیز به شایستگی، سوابق و تخصص افراد توجه شده است. امیدوار هستیم که از ترکیب این دو دسته از ارائه ها، بستر مناسبی برای تبادل دانش در حوزه مدیریت محتوای دیجیتال فراهم بیاوریم و توجه عالمانه به مدیریت محتوای دیجیتال را در کانون توجه جامعه علمی و اجرایی کشور قرار دهیم.

شخصیت های بین المللی در کدام یک از محورهای همایش سخنرانی می‌کنند؟

صاحبنظران بین المللی که از دانشگاه های معتبر جهان انتخاب شده اند، در طیفی از موضوعات از حیطه های فنی تا تجربیات مفید و چارچوب های علمی و دانشگاهی در ارتباط با محورهای همایش به سخنرانی خواهند پرداخت.

آیا قرار است این همایش سالانه برگزار شود؟

تصمیم اولیه بر این بوده است که این همایش به صورت سالانه برگزار شود و در برگزاری آن با توجه به موضوع همایش که محتوای د یجیتال را هدف گرفته است، همیشه به صورت آنلاین باشد. اما تصمیم قطعی در این خصوص گرفته نشده و بعد از ارزیابی دستاوردهای همایش نخستین، نسبت به تداوم آن و نحوه برگزاری هم اندیشی و تصمیم گیری خواهد شد.

این همایش چه کمکی به دانشجویان و فارغ التحصیلان خواهد کرد؟

امروز حوزه محتوا به عنوان یکی از ده حوزه شغلی در سطح جهان مطرح است و افراد بسیار زیادی در کشورهای مختلف به تولید محتوا مشغول هستند. تجارت تولید و اشاعه محتوا روز به روز به یک کسب و کار پر رونق و گسترده تولید می شود. شرکت های بسیار بزرگی در دنیا و کشور در عرصه محتوای دیجیتال فعالیت می کنند. به طور یقین، در آینده بسیاری از دانش آموختگان رشته های مختلف، از جمله دانش آموختگان علم اطلاعات و دانش شناسی در زمینه تولید و مدیریت محتوا شاغل خواهند شد. البته اهداف و آرمان های همایش تنها به سطح اشتغال محدود نیست و اصولا به شکل دهی گفتمان سیاستگذاری در عرصه مدیریت محتوای دیجیتال و تسهیل ساختارهای سازمانی، حقوقی، سیاستی و هم افزایی در این عرصه توجه جدی دارد. بر همین اساس، توسعه افق دید دانشجویان، پژوهشگران، دست اندرکاران و سیاستگذاران و جلب توجه آنها به مقوله مدیریت محتوای دیجیتال و بسترسازی برای انتقال دانش و تجربیات جهانی برای غنی سازی گنجینه های دانشی مربوطه مهمترین هدف این کنفرانس را تشکیل می دهد.

آیا مقالات بعدا به صورت کاربردی استفاده خواهند شد؟ و در کجا منتشر می شوند؟

ساختار این همایش به گونه ای در نظر گرفته شده است که از همان ابتدا، بستر کاربست محتوای همایش فراهم شود. قبل از برگزاری همایش در 27 اردیبهشت. از اواسط فروردین ماه، به صورت منظم، هر هفته (پنجشنبه ها) یک پیش نشست مرتبط با محورهای همایش برگزار شده است. در این پیش نشست ها صاحبنظرانی از داخل کشور و خارج به عنوان سخنران و ارائه دهنده حضور یافته اند. تاکنون در 4 پیش نشست برگزار شده، بیش از 10 نفر صاحبنظر بین المللی حضور یافته و تجربیات و دانسته های خود را به اشتراک گذاشته اند. و این نشست ها همچنان  ادامه دارد. همین امر موجب شده است که محتواهای ارزشمندی ارائه شود. این محتواها پیاده سازی و در قالب یک مجموعه در اختیار جامعه علمی و خوانندگان قرار خواهد گرفت.
علاوه بر پیش نشست ها، مطالب محتوایی سخنرانی ها و مباحث روز کنفرانس نیز به صورت دقیق پیاده سازی و در قالب مجموعه مقالات منتشر خواهد شد. برخی از مقالات نیز به صورت منتخب، در فصلنامه بین المللی مدیریت محتوای دیجیتال (International Journal of Digital Content Management) منتشر خواهد شد. همگرایی بین همایش، مجله، انجمن و دانشگاه های برگزار کننده، فرصت مناسبی برای کاربردی سازی مطالب و پیگیری آنها به شیوه های مختلف از مراجع مربوطه فراهم ساخته است.

پیش نشستهای برگزار شده با چه موضوعاتی بوده است و استقبال به چه صورت بوده است؟

موضوعات پیش نشست ها، به صورت مستقیم در ارتباط با محورهای کنفرانس بوده و ابزارهای فنی مدیریت محتوا، جنبه های اخلاقی مدیریت محتوای هوشمند، مدیریت محتوای سازمانی، اینترنت اشیاء و مواردی نظیر آن را شامل شده است. در پیش نشست ها، ترکیب افراد به گونه ای انتخاب شدند که هم از دانشگاه و هم از صنعت، نمایندگانی حضور داشته باشند. برخی از پیش نشست های ما خود یک سمینار مفصل بوده و 4 نفر از کشورهای مختلف به ارائه مطلب پرداختند. استقبال از پیش نشست ها چشمگیر بوده و مهمترین نکته، تنوع حاضرین در این نشست ها بوده است. افرادی از صنعت، شرکت های بخش خصوصی، سازمان های اجرایی و همچنین دانشگاه ها در این نشست ها شرکت کردند. نکته مهم دیگر، سطح مشارکت شرکت کنندگان در جلسات پرسش و پاسخ و تعامل با سخنرانان بوده است. اینها نشان می دهد که مدیریت محتوای دیجیتال یک موضوع پویا و دامنه داری است که در آینده بخش مهمی از جامعه دانشگاهی و حرفه ای را درگیر خود خواهد کرد.

هر صحبت ناگفته ای در‌مورد این همایش دارید بفرمایید.

این همایش با همکاری دو دانشگاه و با محوریت انجمن های علمی – دانشجویی برگزار می شود و فرصتی برای حصور نسل جدید حرفه مندان ما در تعاملات بین الملی فراهم می آورد. در  پایان از همکاران فعال و ارزشمند در مجموعه خبرگزاری لیزنا تشکر می کنم که بستر را برای انتشار و اشاعه اخبار رخدادهای علمی و تحلیل های عالمانه فراهم می کند. مایل هستم از همکاران خودم در کمیته های اجرایی و علمی قدردانی کنم که با جدیت تمام و تقسیم کار مثال زدنی به انجام امور مشغول هستند. همه کسانی که به همایش مقاله فرستادند، پیشنهاداتی ارائه کردند و به صورت مستمر به اطلاع رسانی اخبار همایش می پردازند، سپاسگزاری می کنم. بدین وسیله از همه اعضای جامعه علمی و حرفه ای دعوت می کنم که با ثبت نام در وب سایت همایش به نشانی dcm.modares.ac.ir به جمع شرکت کنندگان در همایش بپیوندند.