کد خبر: 44641
تاریخ انتشار: شنبه, 22 آبان 1400 - 16:13

داخلی

»

گفتگو

کاهش ۵۱ درصدی تقاضا برای ورود به دانشگاه‌های استرالیا از ماه مارس سال جاری

منبع : لیزنا
دکتر جعفر مهراد  گفت: تصمیم استرالیا مبنی بر بستن مرز های خود در ماه مارس ۲۰۲۰ سبب شد تا ثبت نام دانشجویان بین المللی در عرض ۲۰ ماه گذشته تا ماه اوت سال جاری بیش از ۲۰۰/۰۰۰ تن کاهش پیدا کند.
کاهش ۵۱ درصدی تقاضا برای ورود به دانشگاه‌های استرالیا از ماه مارس سال جاری

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس  ISC با اعلام این خبر گفت:  پیش از همه گیری ویروس کرونا استرالیا از معدود کشورهایی بود که در جذب دانشجویان بین المللی به موفقیت های بزرگی دست یافته بود. اما، اکنون بعد از گذشت تقریبا بیست ماه از شیوع همه گیری، هنوز کشور استرالیا شرایط را برای ثبت نام دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه های خود مناسب نمی بیند. بر این اساس، تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی از تحصیل در این کشور نومید شده و می کوشند ادامه تحصیلات خود را در دانشگاه های کانادا و آمریکا دنبال کنند.

وی گفت: دانشجویان چینی، هندی و سایر کشورهای آسیایی دیرگاهی است که بنا به سازگاری واقعیت هایی مانند داشتن  دانشگاه‌های تراز اول، تدریس به زبان انگلیسی و سبک زندگی راحت تر استرالیا را به عنوان مقصد نخست خود برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.  پیش از همه گیری ویروس کرونا دانشجویان بین المللی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار  استرالیایی (۲۹/۵ میلیارد دلار آمریکایی) به اقتصاد این کشور کمک کرده، طوری که آموزش عالی در استرالیا از نظر منبع درامد، بعد از صادرات سنگ آهن، ذغال سنگ و گاز رتبه چهارم ارز اوری را به خود اختصاص داده بود.

استاد دانشگاه شیراز گفت: در سال ۲۰۱۹، طبق آمار ارائه شده توسط سازمان توسعه و همکاری اقتصادی دانشجویان بین المللی شامل ۲۱ درصد از کل ثبت نام های دانشگاهی این کشور بوده که در مقایسه، این رقم در کشورهای توسعه یافته به طور متوسط به شش درصد بالغ می شود.

وی تصریح کرد: تصمیم استرالیا مبنی بر بستن مرز های خود در ماه مارس ۲۰۲۰ سبب شد تا ثبت نام دانشجویان بین المللی در عرض ۲۰ ماه گذشته تا ماه اوت سال جاری بیش از ۲۰۰/۰۰۰ تن کاهش پیدا کند. در ماه اوت، تعداد دانشجویان بین المللی به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۵ میلادی به رقمی در حدود ۵۵۰/۰۰۰ نفر رسید.

استاد دانشگاه شیراز در ادامه افزود:  دانشجویان چینی، هندی، نپالی، ویتنامی  و مالزیایی بخش مهمی از دانشجویان بین المللی دانشگاه های استرالیا را تشکیل می‌دهند.  بر اساس امارهای بین‌المللی، تقاضا برای ورود به دانشگاه های استرالیا از ماه مارس سال جاری در حدود ۵۱ درصد کاهش پیدا کرده، در حالی که ثبت نام در دانشگاه های کانادا، انگلستان و آمریکا بین ۱۵۰ تا ۴۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی گفت: گرچه دولت استرالیا مرزهای خود را برای شهروندان و افرادی که دارای اقامت دایم هستند از اول ماه نوامبر سال جاری باز کرده است اما هنوز برای ورود دانشجویان بین المللی برنامه و طرح مشخصی را ارایه نداده است.

وی در پایان افزود: با این حال، دولت استرالیا امیدوار است که از سال آینده ده ها هزار دانشجوی بین‌المللی بتوانند مجددا به این کشور مراجعت و در دانشگاه های این کشور ثبت نام کنند.