افزوده شدن کلمه «ویکی لیکس» به واژه نامه های انگلیسی

 

به گزارش لیزنا به نقل از ایتنا، رویترز اعلام کرد: انتشار اسناد افشاشده توسط ویکی‌لیکس توسط غول‌های رسانه ای غرب و گسترش این اسناد در اینترنت، به کلمه ویکی‌لیکس اعتبار بسیار زیادی بخشیده است. 

سازمان دیده‌بان زبان جهانی موسوم به GLM از ورود کلمه «ویکی‌لیکس» به زبان انگلیسی خبر داد.

به دلیل استفاده گسترده از لغت ویکی‌لیکس، این کلمه جزو لغات درستی قلمداد می‌شود که از قابلیت درج در واژگان زبان انگلیسی برخوردار است.

پیشتر این اتفاق برای کلمات زیراکس، گوگل و توییتر رخ داده بود.

در آن زمان برخی کارشناسان بر این باور بودند که گوگل به چنان شهرتی دست یافته که عبارت گوگل به مفهوم جست‌وجو و پژوهش در اینترنت است و این لزوماً به معنای استفاده کاربر از موتور جست‌وجوگر گوگل نیست.  اکنون شبیه همین قضیه برای ویکی‌لیکس اتفاق افتاده است.

بنا بر اعلام GLM اولین حضور واژه ویکی‌لیکس در رسانه‌های جهانی، به سال ۲۰۰۶ بر می‌گردد و از آن زمان تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون بار این لغت به کار رفته است.

یک لغت برای درج در واژگان انگلیسی باید حداقل ۲۵ هزار بار در رسانه‌های انگلیسی زبان به کار رفته باشد.  لغت ویکی‌لیکس از دو بخش تشکیل شده است که عبارت «ویکی» آن از زبان هاوایی گرفته شده و به معنای سریع است. عبارت «لیکس» هم به این معناست که وب‌سایت ویکی‌لیکس از انتشار اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه، به دنبال کسب درآمد نیست.