نشست تخصصی «تعامل انسان و اطلاعات: حوزه‌ها و چالشهاي پژوهشي» برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، دومین نشست از سری نشست های تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی سراي اهل قلم کارنامه نشر با عنوان «تعامل انسان و اطلاعات، حوزه ها و چالشهاي پژوهشي» در اولین روز از برگزاری نشست ها در ساعت 16 آغاز شد.

در این نشست دكتر يزدان منصوريان، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران، دكتر زاهد بيگدلي، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، دكتر سعيد رضائي شريف آبادي، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا، دكتر حميدرضا جمالي، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران، حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند

دکتر جمالی در صحبتهای خود به مسائلی در حوزه رفتار اطلاع یابی اشاره کرد و گفت: هنوز تعریف جامعی در این مورد وجود ندارد.

وی اشاره کرد: پژوهشها در این زمینه ابتدا در حوزه سازماندهی اطلاعات شکل گرفت و سپس به انسانها وصل شد.

دکتر جمالی در این خصوص بیان داشت: درصد پایان نامه ها در حوزه علم اطلاعات بالاخص در کشور ما بسیار پایین است و این بدان سبب است که کتابداری در ایران عمر درازی ندارد.

در این جلسه دکتر رضایی شریف آبادی درباره طرح های رفتار اطلاع یابی در بین دانشجویان و محققان بحث کرد و به پایین بودن درجه کیفی در این حوزه اشاره کرد.

وی همچنین افزود: پژوهش ها در این حوزه کوتاه مدت و زود ثمر ده بوده و فضای پژوهشی در این مورد در ایران آماده نیست  و نا کارآمد می باشد.

دکتر یزدان منصوریان با اشاره به  Human information interaction   (تعامل انسان و اطلاعات)، سه مقوله اصلی در این بحث را انسان، اطلاعات و تعامل نامید.

وی به جنبه های احساسی این بحث که امروزه متداول است تاکید کرد  و گفت: در گذشته صرفا این بحث ها شناختی بوده است.

در این نشست سخنرانان بر این نکته اجماع داشتند که تحقیقات در این حوزه در ایران صرفا آکادمیک بوده است و این تحقیقات از نظر روش و جامعه مورد مطالعه ناکارآمد است.

سخنران تاکید کردند تحقیقات در کشورهای دیگر در این حوزه با نظارت مستقیم کتابداران صورت می گیرد، که در کشور ما بر خلاف این امر است و یکی از دلایل آن تعهد کم رنگ کتابداران ایرانی در این مورد عنوان شد.

در پایان نیز دکتر یزدان منصوریان تاکید کرد: " وقت آن رسیده که به دانش بومی در این زمینه بپردازیم."

 

گزارش: امیرمنصور وفایی