کد خبر: 46379
تاریخ انتشار: سه شنبه, 22 شهریور 1401 - 07:43

داخلی

»

گفتگو

تعداد استارتاپ‌های ایرانیان مهاجر مقیم آمریکا ٨ یونیکورن است

منبع : لیزنا
استارتاپ یونیکورن یک کسب و کار خصوصی است که از ارزشی بیش از یک میلیارد دلار برخورد است. این اصطلاح در سال ٢٠١٣ توسط آیلین لی (Ailee Lee) وضع شد. در این سال، تعداد یونیکورن ها ٣٩ مورد بود.
تعداد استارتاپ‌های ایرانیان مهاجر مقیم آمریکا ٨ یونیکورن است

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و موسس ISC گفت: استارتاپ یونیکورن یک کسب و کار خصوصی است که از ارزشی بیش از یک میلیارد دلار برخورد است. این اصطلاح در سال ٢٠١٣ توسط آیلین لی (Ailee Lee) وضع شد. در این سال، تعداد یونیکورن ها ٣٩ مورد بود. در سال ٢٠٢٢، تعداد این استارتاپ ها تقریبا به ٩٠٠ یونیکورن رسیده که ارزش آن ها بیش از ٣/۵ تریلیون دلار می باشد. از بعد از وضع این اصطلاح، شکل های دیگری از یونیکورن ها پا به عرصه وجود گذاشته است، از آن جمله دکاکورن و هکتاکورن که به ترتیب ارزشی بیشتر از ١٠ میلیارد دلار و ١٠٠ میلیارد دلار دارند.

دکتر جعفر مهراد گفت: فهرست کامل استارتاپ های یونیکورن را می توان در اینترنت جستجو و مشاهده، و به کل ارزش، کشور دارنده، صنعت و تعداد سرمایه گذاران فعال دسترسی پیدا کرد. استارت ByteDance با ارزش ٣۶٠ میلیارد دلار که در حوزه رسانه کار می کند در جمهوری خلق چین قرار دارد. استارتاپ Stripe با ارزش ١۵٢ میلیارد دلار در ایالات متحده آمریکا فعالیت دارد. حوزه فعالیت این استارتاپ نرم افزار است. سومین استارتاپ یونیکورن SpaceX است که آن هم در آمریکا فعالیت می کند. ارزش این استارتاپ ١٠٠ میلیارد دلار می باشد. حوزه فعالیت اسپیس ایکس در زمینه صنایع هوافضا، اکتشافات فضایی و مخابرات است.

موسس ISC ب افزود: نکته جالب درباره استارتاپ یونیکورن مربوط است به مهاجران کارآفرین که عمدتاً در ایالات متحده آمریکا اقامت دارند. تعداد استارتاپ های یونیکورن در آمریکا ۵٨٢ یونیکورن است که بیش از ۵۵ درصد آن ها توسط مهاجران کارآفرین تاسیس شده است. در این بین، ۶۶ استارتاپ یونیکورن را کارآفرینان مهاجر هندی راه اندازی کرده اند. سپس، کارآفرینان مهاجر از کشورهای رژیم اشغالگر قدس با ۵۴، انگلستان با ٢٧، کانادا با ٢٢، فرانسه با ١٨، آلمان با ١١ و اوکراین با ١٠ یونیکورن در مرتبه های دوم تا هفتم قرار دارند.* تعداد استارتاپ های ایرانیان مهاجر مقیم آمریکا ٨ یونیکورن است که از نظر تعداد تاسیس در جایگاه هشتم رده‌بندی شده است.* سپس، کارآفرینان مهاجر استرالیا با ٧، رومانی، ایتالیا، هلند و نیجریه هر کدام با ۶ استارتاپ، زولاندنو، کره جنوبی, پاکستان، آرژانتین و برزیل هر کدام با ۵ استارتاپ، پرتغال و دانمارک هر کدام با ۴ استارتاپ و چند کشور دیگر در رده های بعدی رتبه بندی شده اند.

وی گفت: ارزش جمعی استارتاپ های یونیکورن آمریکا که توسط مهاجران کارآفرین راه اندازی شده است در حدود ١/٢ تریلیون دلار است. این شرکت ها در هر استارتاپ به طور متوسط ٨۵٩ شغل ایجاد کرده اند.  چنانچه به ایجاد شغل به صورت انفرادی  استارتاپ ها نگاه کنیم خواهیم دید که تعدادی از استارتاپ های یونیکورن دارای هزاران پرسنل است. برای مثال، شرکت های Reef Technology و Gopuff هر کدام دارای ١۵/٠٠٠، اسپیس ایکس ١٢/٠٠٠، و Stripe ٧٠٠٠ نیروی انسانی کارآمد دارد. رشد نیروی انسانی در شرکت های موفق درخور توجه است. برای مثال، تعداد کارکنان اسپیس ایکس که در سال ٢٠١۶ میلادی ۴/٠٠٠ نفر بود در سال ٢٠١۶ به ٧/٠٠٠ نفر و در سال ٢٠٢٠ به ١٢/٠٠٠ نفر افزایش یافته است.