کد خبر: 46437
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 07 مهر 1401 - 09:18

داخلی

»

گفتگو

کلاریویت انالیتکس برندگان استنادی ۲۰۲۲ را معرفی کرد

منبع : لیزنا
  کلاریویت انالیتکس اسامی ٢٠ پژوهشگر برجسته را از ۴٠ کشور جهان به عنوان برندگان استنادی معرفی کرد.
کلاریویت انالیتکس برندگان استنادی ۲۰۲۲ را معرفی کرد

 

دکتر جعفر مهراد، موسس ISC و استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز، در گفتگو با لیزنا با بیان این خبر افزود: این افراد پژوهشگرانی هستند که کارهای علمی آنان هم تراز برندگان جایزه نوبل است. نقش برندگان استنادی امسال شامل انجام تحقیقات برجسته مرتبط با سرطان سینه و تخمدان، پوست الکترونیک انعطاف پذیر، اقتصاد شادی و تندرستی و موضوعات دیگر است. چهارده نفر از این پژوهشگران در موسسات علمی آمریکا، سه نفر در ژاپن، دو نفر در انگلستان و یک نفر در آلمان فعالیت های علمی و تحقیقاتی دارند.

 

وی گفت: هر سال از سال ٢٠٠٢، تحلیلگران ISI از انتشارات و داده های استنادی وب او ساینس استفاده می کنند تا محققان تاثیر گذار در حوزه هایی تحقیقاتی را که توسط جایزه نوبل به رسمیت شناخته شده است شناسایی کنند: فیزیولوژی یا پزشکی، فیزیک، شیمی و اقتصاد. از میان ۵۵ میلیون مقاله علمی و مقالات کنفرانس ها، نمایه شده در وب او ساینس از سال ١٩٧٠، تنها ٧/۶٠٠ مورد (%01.) بیش از ٢٠٠٠بار یا بیشتر مورد استناد قرار گرفته است.از نویسندگان این گروه از مقاله ها است که برندگان استنادی تعیین و انتخاب می شوند. این برگزیدگان، پژوهشگرانی هستند پراستناد که سهم آنان در رشته های تحقیقاتی خود بسیار تأثیرگذار و حتی تحول آفرین بوده است.

 

مهراد ادامه داد: در اوایل ٢٠٢٢، کمیته نوبل جایزه خود را به دانشمندانی که در حوزه های علمی خود پیشتاز هستند اهدا خواهد کرد. در حالیکه مراسم سالانه الهام بخش حدس و گمان در سراسر جهان است، کلاریویت انالیتکس تنها سازمانی است که از داده های کمی علاوه بر ارزیابی کیفی برای ارایه بینش ارزشمند در  مورد این که چه کسی ممکن است انتخاب شود استفاده می کند.

 

او گفت: تا به امروز، ۶۴ برنده استنادی در تالار برندگان استنادی موفق به دریافت جایزه نوبل شده اند.

 

*برندگان استنادی ٢٠٢٢

 

فیزیولوژی یا پزشکی

 

1- Masaro Hasegawa

از انستیتو متروپولیتن علوم پزشکی در ژاپن

 

2- Virginia Man-Yee Lee

از دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا

 

3- Mary-Claire King

از دانشگاه واشنگتن (سیاتل) در آمریکا

 

4- Stuert H. Orkin

از دانشگاه هاروارد در آمریکا

 

فیزیک

1- Immanuel Bloch

از انستیتو ماکس-پلان در آلمان

 

2- Stephen R. Quake

از دانشگاه استنفورد در آمریکا

 

3- Takashi Taniguchi

از انستیتو ملی علم مواد در ژاپن

 

4- Kenji Watanabe

از انستیتو ملی علم مواد در ژاپن

 

شیمی

1- Zhenan Bao

از دانشگاه استنفورد در آمریکا

 

2- Bonnie L. Bassler

از دانشگاه پرینستون در آمریکا

 

3- E. peter Greenberg

از دانشگاه واشنگتن (سیاتل) در آمریکا

 

4- Daniel G. Nocera

از دانشگاه هاروارد در آمریکا

 

اقتصاد

1- Daren Acemoglu

از آن آی تی در آمریکا

 

2- Simon Johnson

از آن آی تی در آمریکا

 

3- James A. Robinson

از دانشگاه شیکاگو در آمریکا

 

4- Samuel Bowles 

از دانشگاه ماساچوست در آمریکا

 

5- Herbert Gintis

از دانشگاه ماساچوست در آمریکا

 

6- Richard A. Easterlin

از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

 

7- Richard Layard

از مدرسه اقتصاد لندن در انگلستان

 

8- Andrew J Oswald

از دانشگاه وارویک در انگلستان

 

مهراد گفت: تاثیر برندگان استنادی امسال بسیار زیاد و نشان دهنده تحقیقات تحول آفرین و پیشگام است. به اعتقادم این باعث افتخار است که کلاریویت انالیتکس نه تنها کارهای آنها را در سطح جایزه نوبل می داند، بلکه تحقیقات علمی آنها را نیز به رسمیت می شناسند و از آن ها تجلیل می کند. کلاریویت انالیتکس به یقین انتظار دارد که برخی از این نخبگان پژوهشی موفق به دریافت جایزه نوبل شوند.

 

چهره ماندگار رشته علم اطلاعات و دانش شناسی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران، این رویکرد بخش مهمی از مسولیت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است. این پایگاه می تواند با استفاده از داده های استنادیISC, نخبگان پژوهشی را در راستای توسعه علمی جهان اسلام و احراز جایگاه برتر به جوایزی مانند خوارزمی، فارابی و به ویژه جایزه مصطفی معرفی کند. در سال های تاسیس جایزه مصطفی، ستاد این جایزه از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام رسماً برای معرفی برترین های علم و فناوری درخواست همکاری می کرد.

 

وی در پایان گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  در کشف افراد و شخصیت های نخبه نقش اساسی دارد. انتخاب افراد نخبه و معرفی آنان به عنوان برندگان استنادی، تنها به عنوان یک منبع، به جوایز آکادمیک ملی و اسلامی افتخار بزرگی خواهد بود که نصیب ISC می شود.