کد خبر: 46644
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 26 آبان 1401 - 13:35

داخلی

»

گفتگو

اعلام اسامی پژوهشگران پراستناد سال ٢٠٢٢ از سوی کلاریویت انالیتکس

منبع : لیزنا
کلاریویت انالیتکس چهارشنبه ٢۵ آبان ماه ١۴٠١ فهرست اسامی پژوهشگران پراستناد سال ٢٠٢٢ را اعلام کرد.
اعلام اسامی پژوهشگران پراستناد سال ٢٠٢٢ از سوی کلاریویت انالیتکس

دکتر جعفر مهراد، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و موسس ISC  در گفتگو با لیزنا با اعلام این خبر گفت:براساس این فهرست، پژوهشگران پراستناد شامل افرادی در دانشگاه ها، موسسات پژوهشی و سازمان های تجاری است که در زمینه یا زمینه های تحقیقاتی سطح چشمگیری از نفوذ قابل توجه نشان داده اند. داده های لازم برای این فهرست از نمایه استنادی وب او ساینس، همراه با تحلیل های کتاب‌سنجی که توسط کارشناسان و دانشمندان علم داده در انستیتو اطلاعات علمی (ISI) انجام شده استفاده کرده است.

وی گفت: تحلیل گران ISI در ویرایش ٢٠٢٢، تعداد ۶/٩٣٨ پژوهشگر پراستناد را از ۶٩ کشور جهان که طی یک دهه نفوذ قابل توجهی را در رشته یا رشته های تحقیقاتی از خود نشان داده اند معرفی کرده‌اند. مهراد افزود: در سال جاری کلاریویت انالیتکس تجزیه و تحلیل فهرست پژوهشگران پراستناد را گسترش داده تا نگرانی های فزآینده در مورد سوء رفتار احتمالی مانند سرقت علمی، دستکاری تصویر و بررسی جعلی همتایان را برطرف کند. تمام این بررسی ها با استفاده از پایگاه اطلاعاتی بی نظیر «باز پس گیری» که Retraction Watch نام دارد انجام می گیرد. سوء رفتار  تحقیقاتی یکی از نگرانی های روزافزون در بین اجتماعات علمی جهان است. فعالیت هایی مانند استناد های غیر معمول و بررسی جعلی همتایان ممکن است نشان دهنده تلاش هایی باشد که در آن سیستم گزارش تحقیق دستکاری شده و اطلاعات، بدون پشتوانه انتشاراتی خود-ساخته است.

وی یافته های اصلی را چنین بیان کرد: در سال جاری تعداد ۶/٩٣٨ نفر به عنوان پژوهشگران پراستناد از سراسر جهان معرفی شده است. بعضی از پژوهشگران خارق‌العاده در چندین رشته تحقیقاتی طلایه داران علم شناخته شده اند. موفقیت آن ها در واقع استثنایی است و نشان دهنده نفوذ چندرشته‌ای گسترده در بین همتایان خود است.

در سال جاری، در ایالات متحده آمریکا تعداد ٢/٧۶۴ پژوهشگر پراستناد وجود دارد که ٣٨/٣ درصد از کل فهرست را به خود اختصاص داده است. چین از نظر تعداد پژوهشگران پراستناد با ١/٢۶٩ نفر (٢۶/٢ درصد از کل فهرست)‌‌، در جایگاه دوم قرار دارد. انگلستان محل ۵٧٩ پژوهشگر پراستناد است (٨ درصد کل فهرست).

در سال جاری، آلمان از استرالیا پیشی گرفته و بدین ترتیب این کشور با ٣۶٩ پژوهشگر پراستناد در جایگاه چهارم نشسته است. تعداد پژوهشگران پراستناد استرالیا ٣٣٧ نفر است. در رتبه های بعدی کانادا با ٢٢۶، هلند با ٢١٠، فرانسه با ٢٣۴، سویس با ١١٢، و سنگاپور با ١٠۶ پژوهشگر پراستناد رتبه های ششم تا دهم را در اختیار دارند. در این بین، دانشگاه هاروارد دارای ٢٣٣، آکادمی علوم چین ٢٢٨، دانشگاه استنفورد ١٢۶، انستیتو ملی بهداشت آمریکا ١١٣، و دانشگاه شینهوا در چین دارای ٧٣ پژوهشگر پراستناد استناد است.

مهراد در مورد پژوهشگران پراستناد ایران گفت: کلاریویت انالیتکس در سال ٢٠٢٢ تعداد ١٢ عضو هیات علمی ایران را به ترتیب به عنوان پژوهشگر پراستناد معرفی کرده است: مصطفی عباس زاده در رشته ریاضیات از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمد حسین احمدی در تحقیقات میان رشته‌ای از دانشگاه صنعتی شاهرود، الهام اسدپور در علوم کشاورزی از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مهدی دهقان در ریاضیات از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، احمد حسینی قلابی در رشته شیمی از دانشگاه سمنان، مهدی کریمی در تحقیقات میان رشته‌ای از دانشگاه آزاد اسلامی، حامد میرزایی در تحقیقات میان رشته‌ای از دانشگاه علوم پزشکی کاشان (وابستگی سازمانی دوم این دانشمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد ذکر شده است), بهنام محمدی ایواتلو در تحقیقات میان رشته‌ای از دانشگاه تبریز، امید رحمتی در تحقیقات میان رشته‌ای از مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان، بهرام رمضان زاده در تحقیقات میان رشته‌ای از موسسه علوم و فناوری رنگ، مسعود صلواتی نیاسری در رشته شیمی از دانشگاه کاشان، و مهدی شفیعی راد در تحقیقات میان رشته‌ای از دانشگاه علوم پزشکی کرمان.

وی در پایان گفت: در فهرست پژوهشگران پراستناد سال ٢٠٢٢، عربستان سعودی دارای ١١۴ پژوهشگر پراستناد ( وابستگی سازمانی دوم اکثر این پژوهشگران سایر دانشگاه های جهان ذکر شده است و ربطی به عربستان سعودی ندارند)، هندوستان ٢۵، مالزی ١٣، ترکیه ۶، لبنان ۴ و اردن دارای ٢ پژوهشگر پراستناد است.