وزیر علوم: ايجاد كلاس تك‌جنسيتي متوقف مي‌شود

به گزارش لیزنا به نقل از ایسنا، كامران دانشجو كه هم‌اكنون به همراهي معاون اول رييس‌جمهور درعراق به سر مي‌برد،‌ درباره دستور اخير رييس‌جمهور در خصوص طرح تك‌جنسيتي شدن دانشگاه‌ها، گفت: روسا و مسوولين دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور در طول يكسال گذشته با درك اهميت مصوبات شوراي انقلاب فرهنگي كه ساليان دراز بر زمين مانده بود و با نيت خالصانه به دنبال اجرايي كردن اين مصوبات و حفظ حدود اسلامي كردن در دانشگاه‌ها بودند.

وي با اشاره به سابقه اين طرح كه در شوراي انقلاب فرهنگي و در خرداد و تير سال 66 طي چهار جلسه در قالب 14 بند به تصويب رسيده است، گفت: اين طرح تاكنون اجرايي نشده و بر زمين مانده بود. البته در گذشته اقدامات بسيار مناسبي را انجام دادند و راهكارهاي فراواني را هم در مسير اجرايي كردن اين مصوبات برداشتند. اين مصوبات اعتقاد روساي دانشگاه‌ها در راستاي اسلامي كردن محيط دانشگاه بود تا دانشگاه در محيطي سالم‌تر، با نشاط‌تر و با رعايت اخلاق و شئونات اسلامي بيشتر فعاليت‌هاي علمي، پژوهشي و توليد خود را ادامه دهد و يكي از اين راهكارها در دوره اخير ايجاد كلاس‌ها و بعضا رشته‌هاي تك‌جنسيتي بود كه موجب دل‌نگراني رييس‌جمهور شد.

دانشجو در ادامه در پاسخ به اين سوال كه اگر وزارت علوم مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي را اجرا كرده، علت دل‌نگراني رئيس‌جمهور چيست؟ گفت: شايد وي اين راهكار را به خاطر اثرات سوئي مناسب ندانستند، البته رييس‌جمهور اجرايي كردن مصوبات شوراي انقلاب فرهنگي در خصوص اسلامي كردن دانشگاه‌ها را زير سوال نبردند و از رييس‌جمهوري كه در مسير اعتلاي فرهنگ اسلام تمام تلاش خودش را انجام داده است انتظارم همين بود. اما اين راهكار يعني تشكيل برخي كلاس‌هاي تك‌جنسيتي و بعضا رشته‌هاي تك‌جنسيتي در برخي دانشگاه‌ها و يا اعلام برخي دانشگاه‌ها براي مقررات ورودي‌هاي جديد از اول مهر، به نظر رئيس‌جمهورمان تبعات سوئي داشته و ممكن بود يك دوگانگي در درون دانشگاه پيش بياورد كه بدين‌ترتيب آن هدف اصلي را زيرسوال مي‌برد.

وي ادامه داد: در نتيجه ممكن بود آن هدفي كه روساي دانشگاه‌ها و وزارت علوم براي آن دلسوزانه اقدام مي‌كردند با چالش‌هاي بي‌جهتي روبه‌رو شود و لذا رييس‌جمهور فرمان توقف و جلوگيري از آن را صادر كردند كه طبعا توسط مسوولين وزارت علوم و نيز روساي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي به گوش جان شنيده شد و دستور وي بي‌وقفه اجرا مي‌شود.

ايجاد كلاس تك‌جنسيتي در دانشگاهي كه درهر دو جنس پذيرش دارد، متوقف مي‌شود

دانشجو با اعلام اينكه با دستور رييس‌جمهور اين شيوه اخير متوقف مي‌شود اظهار كرد: ايجاد كلاس تك‌جنسيتي در دانشگاهي كه در هر دو جنس پذيرش دارد، متوقف مي‌شود. بدون اينكه بقيه فعاليت‌ها در مسير اسلامي شدن دانشگاه‌ها زير سوال برده شود و مطمئنا توقف اين هدف كلي مدنظر رييس‌جمهور نبوده و نخواهد بود. البته تاكيد مي‌كنم دستور مطاع رييس‌جمهور به گوش جان شنيده و بلافاصله عملي مي‌شود.

تاسيس دانشگاه تك‌جنسيتي يا ايجاد پرديس‌هاي خواهران و برادران در حال بررسي است

وزير علوم و تحقيقات و فناوري در ادامه درباره اينكه آيا روش‌هاي ديگري جانشين طرح اخير خواهد شد يا خير؟ پاسخ داد: اميدواريم كه راهكارهاي عالمانه ديگري مثل تاسيس دانشگاه تك‌جنسيتي يا ايجاد پرديس‌هاي خواهران و برادران در طرح‌هاي گسترش آموزش عالي و دانشگاه‌ها و يا طرح‌هاي عالمانه ديگري كه مصوبه مورد نظر را اجرايي كند يا احيانا طبعات سوئي اين راهكار متوقف‌شده را نداشته باشد و موجب دل‌نگراني رييس‌جمهور هم نشود.

وزير علوم افزود: به عنوان مسوول و خدمت‌گذار مردم و منصوب از طرف رييس‌جمهور اميدم اين است كه با درايت و تدبيري رييس جمهور در طول مسير اسلامي شدن دانشگاه‌ها كه با توجه به شناختي كه سال‌هاي سال است از ايشان دارم و مي‌دانم كه رعايت اخلاق و حدود اسلامي در دانشگاه‌ها و در كل اسلامي شدن دانشگاه خصوصا از بعد محتوي حتما يكي از دغدغه‌هاي رييس‌جمهور است، ايشان در طول اين مسير هم ما و هم روساي دانشگاه‌ها را از هدايت‌ها و حمايت‌هاي راهگشاي خودشان محروم نكنند و هر زماني كه خطري را احساس كردند يا اجراي روشي در نظرشان احيانا طبعات سوئي داشت به ما و روساي دانشگاه‌ها هشدار لازم را بدهند و ما هم همچون اين دفعه هر بار كه هشدار بدهند و ما را هدايت كنند به گوش جان خواهيم شنيد و دستور ايشان براي ما كه برخواسته از دلسوزي و احساس مسووليت براي انقلاب و كشور است، مطاع است و به سرعت اجرايي مي‌شود.

پيشنهاد افزايش سن بازنشستگي و سنوات خدماتي اعضاي هيات علمي در دانشگاه‌ها را با شوراي انقلاب فرهنگي مطرح كرده‌ام

توقف بازنشستگي اساتيد تا زمان اعلام نتايج طرح جديد وزارت علوم

وزيرعلوم و آموزش عالي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو به موضوع بازنشسته شدن اساتيد اشاره كرد و گفت: پيشنهادي چندماه پيش توسط خود بنده در اين‌باره به شوراي انقلاب فرهنگي ارايه شد كه اين پيشنهاد براي بررسي كارشناسان طرح به شوراي معين ارجاع شد. در آن پيشنهاد من افزايش سن بازنشستگي و سنوات خدماتي اعضاي هيات علمي در دانشگاه‌ها را مطرح كردم. به اين علت كه تعداد اعضاي هيات علمي كشور همچنان كم است و با كمبود هيات علمي مواجه هستيم.

دانشجو اضافه كرد: در دانشگاه‌ها به 20 هزار هيات علمي نياز داريم. البته ما همين امسال با عنايت رييس‌جمهور كه مجوز هفت‌هزار هيات علمي را صادر نمود توانستيم 2500 هيات علمي استخدام كنيم. وزارت علوم خود پيش‌قدم شد و اين پيشنهاد را ارايه كرد تا بتوانيم از اعضاي هيات علمي در سنوات آموزشي بيشتري استفاده كنيم.

تا قبل از بررسي اين طرح حكم بازنشستگي كسي صادر نشود تا نتيجه بررسي كارشناسانه آن در شوراي معين شوراي انقلاب فرهنگي مشخص شود.

اين طرح به شوراي معين رفته است و من فكر مي‌كنم رييس‌جمهور در بند اول دستور اخيرشان اين موضوع را مدنظر داشته‌اند تا قبل از بررسي اين طرح حكم بازنشستگي كسي صادر نشود تا نتيجه بررسي كارشناسانه آن در شوراي معين شوراي انقلاب فرهنگي مشخص شود و دانشگاه‌ها با يك رويه متحدالشكل اين كار را اگر نياز بود انجام بدهند. البته در اينجا هم دستور ايشان مطاع است و روساي دانشگاه‌ها در اين‌باره مثل بند ديگر آن را به گوش جان شنيدند و اجرا خواهند كرد.