ابتکار ایران در نمایشگاه بین‌المللی «کتاب» توکیو؛ خطاطی برای بازدیدکنندگان!


به گزارش لیزنا به نقل از ایرنا، این نمایشگاه که با حضور بیش از هزار و دویست ناشر از 30 کشور جهان برگزار می گردد، به روال سالهای گذشته آثار ارایه شده در نمایشگاه به مدت چهار روز در معرض بازدید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

به گفته مسئولین نمایشگاه کتاب، بخشی ازعوائد حاصل از نمایشگاه جهت کمک به آسیب دیدگان زلزله 9 ریشتری بیستم اسفند سال گذشته اختصاص خواهد یافت.

نمایشگاه امسال نیز همچون سالهای گذشته با حضور شاهزاده «آکی شینو» فرزند امپراتور و همسرش به عنوان روسای افتخاری نمایشگاه بین المللی کتاب افتتاح شد. روسای سندیکاها و اتحادیه های مختلف انتشاراتی در کنار تعدادی از سفرا و نمایندگان سفارتخانه های خارجی مقیم ژاپن در مراسم افتتاح نمایشگاه حضور یافتند.

از سوی سفارت کشورمان در توکیو نیز «منصوره شریفی صدر» کاردار موقت این نمایندگی در مراسم مزبور شرکت نمود. جمهوری اسلامی ایران امسال نیز به روال سالهای گذشته با مجموعه ای از کتب نفیس و آثار مختلف در زمینه های مذهبی، تاریخی، علمی، ادبی، شعر و سایر زمینه ها در نمایشگاه بین المللی کتاب توکیو شرکت نمود.

از ابتکارات جالب غرفه کشورمان در نمایشگاه امسال حضور هنرمند خطاط ، «حسن آهنگران»، از پیشکسوتان خوشنویسی ایران بود که برای اولین‌بار از سوی دانشگاه بین المللی المصطفی در این نمایشگاه حضور داشته که در انواع خطوط نسخ، نستعلیق، ثلث شکسته نستعلیق ارایه کرده است که در ساعات اولیه آغاز به کار این نمایشگاه با استقبال خوبی از طرف بازدید کنندگان روبرو شد.

وی از بنیانگذاران انجمن خوشنویسی ایران می باشد که با ارائه آثار زیبای خوشنویسی نستعلیق و دیگر سبکها، دوستداران هنر خوشنویسی را به سوی این غرفه جلب نمود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از کشورمان نیز در غرفه جداگانه ای آثاری را به زبان های مختلف از جمله انگلیسی و ژاپنی در این نمایشگاه عرضه کرده است.

آثار این کانون همواره از سوی ناشران، فعالان عرصه انتشار کتاب و همچنین شهروندان ژاپن به ویژه کودکان مورد استقبال بوده است.

منصوره شریفی صدر در مورد حضور ایران برای سومین بار در هیجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: ما معتقدیم حضور گسترده ایران در این گونه نمایشگاهها که جنبه بین المللی نیز دارد برای ارائه گوشه ای از فرهنگ غنی کشورمان ضرورت دارد.

معاونت سفارت ایران در ژاپن با توجه به ابعاد گسترده نمایشگاه کتاب توکیو که همه ساله برگزار می گردد، از ناشران عمده کشور دعوت نمود با حضور پر رنگ در این نمایشگاه زمینه ای برای ارتقا تبادلات فرهنگی در عرصه کتاب و انتشارات فراهم سازند.

وی افزود: حضور ناشران در اینگونه نمایشگاهها فرصت مناسبی برای آشنایی با دیگر ناشران از ژاپن و دیگر کشورها و برنامه ریزی جهت همکاریهای آینده و استفاده از تجربیات یکدیگر نیز تلقی می گردد.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، سمینارها و سخنرانی های متعدد در زمینه های مختلف از جمله تاثیرات کتاب و کتابخوانی بر رشد کودک و نوجوان، جایگاه انتشار کتاب های مکتوب و الکترونیکی در جهان و سایر موضوعات ارائه خواهد شد.

در نمایشگاه بین المللی توکیو با توجه به روند رو به افزایش استفاده از کتابهای الکترونیکی، شرکتهای مختلف نیز آخرین دستاوردهای خود را در این زمینه برای علاقمندان ارایه کرده اند.

علاوه بر ژاپن، میزبان برگزاری این نمایشگاه همچنین آثاری از کشورهای روسیه، انگلیس، تایلند، چین، کره جنوبی، بلژیک، اسپانیا، مصر، استونی، فیلیپین، عربستان سعودی، تایوان، لهستان، برزیل، دانمارک و آمریکا در این نمایشگاه حضور دارند.