بیانیه انجمن کتابداری به مناسبت برگزاری مراسم جهانی‌ کتاب و کتابخوانی

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، در این مراسم که با حضور همایون حمیدی، سرپرست معاونت اجرایی مرکز ملی‌ مطالعات جهانی‌ شدن، دکتر حداد عادل، ریاست محترم کمیسیون فرهنگی‌ مجلس شورای اسلامی و عضو شورای راهبردی مرکز ملی‌ جهانی‌ شدن، آقای دکتر آشتیانی، معاونت محترم آموزشی و پرورشی مرکز، دکتر بلوریان، مدیر کل محترم آرشیو‌ها و کتابخانه‌های سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی، و جمعی از کتابداران برگزار شد، سید کاظم حافظیان رضوی، عضو هیئت مدیره و انجمن کتابداری، بیانیه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران را به مناسبت برگزاری مراسم جهانی‌ کتاب و کتابخوانی قرائت کرد:

متن بیانیه بدین شرح است:

«کتاب به عنوان عالیترین پدیده و ابزار آموزشی و یاد گیری در سراسر عمر عدمی‌ ؛ جایگاه والا را در زندگی‌ اندیشمندان به خود اختصاص داده  است تا آنجا که به اعتراف همه دوستداران خود ، هم اندیشی‌ بهتر از کتاب نیافتند.

کتابخانه‌ها به عنوانه قلب تپنده مرکز آموزشی از سر تا ذیل ، موجب غرور و افتخار بوده و هستند . وجود مجموعه‌های عظیم در قفسه ‌های تو در توی کتابخانه‌ها به کوچه پس کوچه‌های تاریخ علم و ادب و هنر پیوند خرده و موجبات تنازع محیط علمی‌ و دانشگاهی را فراهم آورده است .

جهانی شدن همه قابلیت‌های توانمند سازی و ناتوان سازی همگون سازی و ویژه سازی مردم سالاری و فرد سالاری را در بطن خود دارد . بدون شک در پرتو بهره برداری درست و مجهز مزایای کتاب و کتابخوانی به معنی‌ آن است که توان جنبه‌های مثبت جهانی‌ شدن را پاس داشت .

جامعه سالم باید وسایل ثمر بخش افرادی را فراهم کند که در پی‌ آرمان‌های مثبت و مثمر برای بنی آدم در عرصه گیتی هستند و کتاب و کتابخانه اگر در رأس وسایل کار آن‌ها نباشد بی‌ گمان جزء ضروری ترین نیازهای آنها محسوب میگردد.

کتابداران و اطلاع رسانان بر این باورند که دستاوردی بالاتر از کتاب و دغدغه‌ای فراتر از کتابخوانی نیست بنابرین با بهره‌گیری از همه امکانات علمی‌ و تخصصی خود و  با فراهم آوری و سازمان دهی‌ و مدیریت دانش مکتوب و مضبوط که دستاورد اهالی علم و فرهنگ در جهان است خود را خادمان دوستداران و جستجوگران دانش و معرفت می‌دانند و به این  رسالت و خدمت افتخار میکنند.

روز جهانی‌ کتاب و کتاب خوانی‌ روز احترام به حقوق همه آن هایی است که میخوانند نوشتند و خزانه دانش و فرهنگ خود را انباشته و رفتند . باشد که رهروان  و پیروان آن‌ها با گامهای استوار به ادامه راه بپردازند »

خبرنگار: شیما کاکوئی