کد خبر: 42017
تاریخ انتشار: شنبه, 28 تیر 1399 - 08:23

داخلی

»

گاهی دور، گاهی نزدیک

چگونه بنویسیم؟

منبع : لیزنا
سیما تراشی
چگونه بنویسیم؟

(لیزنا، گاهی دور/ گاهی نزدیک 283): سیما تراشی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه قم: قلمت را بدون ترس برروی کاغذ بغلتان، کافی است فقط یکبار امتحان کنی.

نوشتن را باید از خواندن شروع کرد؛ هیچ نویسنده‌ای یک شبه معروف نشده ‍است.

چهار ویژگی که یک نویسنده موفق به‌ آن احتیاج دارد، به شرح زیر است:

خواندن

علاقه

تعهد شخصی

نوشتن منظم و پشتکار

بهترین مربی برای یک نویسنده خواندن است، مطالعه فقط کتاب‌خوانی نیست اما خود باعث پیشرفت در باور‌کردن می‌شود. یعنی ذهن آماده و فعال می‌شود.

کتاب ‌خواندن مستلزم تمرکز و تأمل است، تمرکزی که در زمان کتاب ‌خواندن لازم داریم به ما فرصت دریافت مفاهیم و کشف کردن را بدهد.

بعد از هر دفعه کتاب‌ خواندن، مفاهیم و کلماتی را دریافت می‌کنیم. این کلمات در روح و ذهن ما ته‌نشین می‌شوند و مفاهیم تازه‌تری به آن‌ها اضافه می‌شود، ایده‌های نو و متنوعی به انبار کلمات یا همان ذهن افزوده می‌گردد و در نوشتن و حتی در صحبت کردن هم تأثیر می‌گذارد.

وقتی تصمیم می‌گیریم بنویسیم، باید شروع کنیم اصلا مهم نیست خوب یا بد، با هر بار تکرار در نوشتن، نوشته خود ‌را ارتقا می‌دهیم. برای تمرکز بیشتر در چیدن کلمات کنار ‌هم، بهتر است متن را برای چند نفر بخوانیم، از نظرات آن‌ها استفاده کنیم، از منابع زیادی برای نوشتن بهره ببریم، تمام افکارمان را‌ در موضوع غرق کنیم و بعد نوشتن را شروع کنیم، با خواندن مقالات و کتاب‌ها سبک‌های مختلف نوشتن را بشناسیم.

هدف خودمان را از نوشتن مشخص کنیم:

- ما باید برای چه بنویسیم؟

- در چه مورد بنویسیم؟

- برای چه قشر خواننده‌ای بنویسیم؟

زمان خاص و مکان خاصی را برای نوشتن اختصاص دهیم. از لغات درست در جمله استفاده کنیم، می‌توانیم برای معنای لغات از فرهنگ لغت کمک بگیریم یا عضو خبرنامه‌های معتبر شویم.

نقش مغز در مطالعه کردن

مغز ما مثل تمام اعضای دیگر بدن شگفت انگیز است. یک مفهوم در مغز ما تجزیه و تحلیل می‌شود؛ خوانده‌ها، شنیده‌ها و دیده‌ها در مغز پردازش شده و باعث زایش مفاهیم نو می‌شوند. ثمره این زایش، مفاهیم تازه است. هر چه این مفاهیم بیشتر ته‌نشین و لبریز شوند، ما برای نوشتن آماده‌تر خواهیم بود! یکی دیگر از ثمرات خواندن، یاد گرفتن چگونه نوشتن است. اگر خوب خوانده باشیم و مفاهیم را دقیق وارد ذهنمان کرده باشیم، بدون دست و پا‌ زدن می‌توانیم راحت‌تر بنویسیم.

اساس و پایه هرگونه تولید محتوایی نویسندگی است. مهم نیست می‌خواهیم مقاله و کتاب بنویسیم یا فیلم و موسیقی تولید کنیم؛ اگر متن خوبی نداشته باشیم، قطعا محتوای خوبی هم خلق نخواهد شد. پس مهم است که اساس و چهارچوب تولید محتوا را بدانیم تا بتوانیم هر چه بهتر بنویسیم.

محتوای مفید، شما را در نظر مخاطب بالا می‌برد. در حالی که، محتوای نامفید شاید زود و پرشتاب مخاطب پیدا کند اما ماندگار نخواهد بود.

وضعیت روحی

یکی از عواملی که در بین نویسندگان نادیده گرفته می‌شود، وضعیت روحی است.

برای خوب نوشتن، نباید احساساتمان را سرکوب کنیم، نشان دادن احساسات نشانه ضعیف بودن نیست. ممکن است به عنوان یک انسان در طول روز عصبانی و یا خوشحال باشیم، با بیان کردن این احساسات بهتر می‌توانیم ارتباط محکم‌تری با مخاطب برقرار کنیم.

در نوشتن کسل کننده نباشیم، اگر نوشتن تکراری باشد مخاطب را فراری می‌دهیم. باید سعی کنیم با گذاشتن کلمات درست در کنار هم، متنمان کسل کننده نباشد. یعنی باید روی احساسات مخاطب تمرکز کنیم؛ ما آدم‌ها عاشق این هستیم که یک نوشته احساساتمان را قلقلک بدهد، اطمینان می‌دهم که بدین ترتیب ساعت‌ها ذهن مخاطب مشغول می‌شود.

هیچ چیزی به اندازه تکرار و تمرین مهارتی خاص را تقویت نمی‌کند. پس مدام بخوانیم تا مهارت نوشتن را بدست آوریم، مدام بنویسیم تا در مهارتمان قدرتمند شویم. فکر نکنیم مهارت در نوشتن چیزی است که اساتید بتوانند به ما یاد بدهند. بعید میدانم، آن‌ها نمی‌توانند ما را به شیوه شخصی خودمان برسانند، فقط می‌توانند به ما انگیزه بدهند.

تقلید کنیم یا نه؟

کپی یا تقلید کردن در آغاز نوشتن اشکالی ندارد و گاهی حتی توصیه هم می‌شود که از نویسندگانی که به آن‌ها علاقه داریم برای شروع کار خودمان تقلید کنیم. به مرور اگر علاقه‌ای به نوشتن داشته باشیم شیوه خودمان را پیدا خواهیم کرد. ما حتی در راه رفتن هم تقلید می‌کنیم.

---------------------------------

گزارش‌های آنلاین:

مطهری، حسام الدین، کاغذ استنسیل. چطور نوشتن را شروع کنیم؟ [یادداشت وبلاگ] بازیابی شده از:  https://hmotahari.com/blog/

کانون ویرایش ایرانیان. چگونه خوب بنویسیم؟ [یادداشت وبلاگ] بازیابی شده از: http://www.iranvirayeshcenter.com/

صفوی، حسین. چطور خوب بنویسیم حتی اگر نویسنده خوبی نیستیم؟ [یادداشت وبلاگ] بازیابی شده از:  http://asargozari.com/blog/how-to-be-a-good-writer/